Inlägg från: Anonym (Ippy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ippy)

Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?

Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-07-02 23:41:53 följande:

Varför inte bara kolla vetenskapliga studier? Det finns studier som visar många nackdelar förknippade med skärmtid. Egentligen är det inte skärmtiden som är problemet utan vad man gör med enheten. Men oftast gör barn sånt som inte är så bra för deras utveckling eller koncentrationsförmåga.

Ja. Jag kan irritera mig väldigt på den ensidiga diskussionen om skärm. Jag tycker att det är stor skillnad på att masskonsumera rätt hjärndöda korta klipp jämfört med att lära sig programmering, spela problemlösande spel som kräver samarbete, skapa bilder/filmer och titta på danser som man härmar och lär sig.

Vi försöker styra bort barnen från de hjärndöda klippen men uppmuntrar kreativitet och intellektuell stimulans. Men ska jag vara ärlig så är det nog mycket tack vare YouTube som båda mina barn ligger 2-3 år före i engelska. 

• Anonym (Ippy)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-07-03 10:07:41 följande:

Jag såg att det blivit en dubbelpublicering av den här tråden, och i andra tråden är det en annan förskollärare som svarat. Jag håller dock med hen som skrev där att på förskolan märker vi mängden skärm med att barnen konverserar på engelska med varandra, trots att de inte har någon som pratar engelska med dom hemma. Barnen lär sig halvknackig engelska från youtube och pratar i korta meningar eller få ord med varandra. Men generellt leker dessa barn även mindre och ?sämre?. Barn som (gissningsvis) har mycket skärmtid får inte samma flow i leken och leker inte rollekar på samma sätt. 

Intressant! Vårt ena barn lekte inte rollekar som liten. På den tiden begränsade vi skärmtiden, så det berodde inte på det. Nu är barnet större och har rätt mycket skärmtid. Barnet ska också snart genomgå en npf-utredning.

Jag uppfattar det som att det finns en gemensam orsak till att mitt barn inte lekte rollekar och att hen lätt fastnar vid skärm - alltså att det är två symptom på samma sak snarare än att en sak är resultat av den andra. (Och man behöver inte ha npf för att ha de personlighetsdrag som ger de symptomen, tänker jag.)

Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?