hur skulle du göra som förälder?
Det beror på.
Jag pushar om det behövs för familjen eller för att barnet ändå kommer ha nytta av det senare. Jag pushar om jag vet att barnet eg vill.
T ex så tvingade vi ju våran yngsta att lära sig att åka slalom för att ingen annan ville vara någon annanstans än i backen. Hon är nu snart 14 år gammal inte den mest drivna slalomåkaren i familjen men kan, kan dra iväg med kompisar och sist vi var till fjällen åkte hon faktiskt några åk själv också bara för att hon ville. Men hon hade aldrig lärt sig om hon fått välja. Hon stod och skrek på oss i backen när hon var mindre och vi konstaterade bara att du har inget val för ingen annan vill gå in.
Jag har även stått i kö till wildfire på kolmården med en unge som varit tokpeppad hela sommaren på att åka. Lång kö, efter halva så fegar han ur. Vill inte. Så jag bär honom andra halvan av kön och han darrar som ett asplöv. Vi åker och han är så sjukt stolt över att han gjort det men vill inte göra om det. Helt ok. Dagen efter ångrar han sig. Han vill åka igen. Samma visa, ångrar sig efter halva och jag får bära honom igen. Men efter den vändan åkte vi 10 ggr i rad och han var så lycklig. Jag vet ju att han älskar sånt. Storebror däremot slutade jag pusha ganska omgående för han var rädd på riktigt.