Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?

Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:24:24 följande:
    Pengarna går direkt till barnet via mig, maren kostar cirka 1000 kr i månaden för den stora
    Så du ger ca 2200:- per månad till den äldre av de där 4000:- som skickas till dig? Isf borde pappan skicka över 400:- extra iaf så det täcker för det andra barnet.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:36:44 följande:
    Nej ger ingenting utan det går till mat, bensin osv som kostar.  
    Stjäl du pengar av ditt barn...? Eller har ni en överenskommelse, du och 19-åringen? De där pengarna ska gå varje krona till hen. Om hen visste om sina rättigheter skulle hen bara kunna be pappan skicka pengarna direkt till hens konto. Förstår du inte att du inte har rätt att bara ta pengarna för att du tycker det?
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-07-01 21:41:12 följande:
    Det är pengar som ska gå till halva barnets upphälle, dvs mat, bostad, bensin (när mamman kör till aktiviteter etc), kläder, mobil etc. Om mamman betalar dessa saker så ska hon ha pengarna. 
    Det är pengar som ska sättas in på ungdomens konto eftersom hen är över 18 år. Vad pengarna ska gå till är upp till hen och ts att komma överens om, t ex kläder, mobiltelefon och annat. Då kan ungdomen ge pengar till ts för detta. Men ts kan INTE bara ta pengarna som sina egna att göra vad hon vill med.
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-07-01 21:55:58 följande:
    Det gör hon inte heller. Hon försörjer sitt barn med de pengar, samt egna pengar. 

Nej, en tonåring kan inte bestämma vad underhållet ska gå till som myndig. Det ska gå till försörjning och är pappans del av det. 
    Jo det gör hon. Pengarna kommer in på hennes konto fast de borde komma in på ungdomens konto. Det är ungdomen som ska ge ts pengar, inte tvärtom.

Tonåringen är 19 år, dvs myndig.
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-07-01 22:54:44 följande:
    Och varken ts elle pappan är försörjningsskuldiga längre om tonåringen gått ut gymnasiet, så tonåringen ska inte ha underhållet oavsett. 

Nej, hon stjäl dem inte. Hon försörjer sitt barn med bla de pengarna. 
    19-åringen går i gymnasiet och underhållet ska gå in på hens konto. Du vet att det finns regler för sånt här va...?

www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/underhallsbidrag-och-forlangt-underhallsstod-for-dig-som-ar-over-18-ar-och-studerar

"Underhållsbidrag är det som en förälder betalar. När du har fyllt 18 år ska underhållsbidraget betalas direkt till dig."

Det spelar ingen roll vad hon har pengarna till, de ska ges från tonåringen till ts, inte bara tas. Det kallas stöld.
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-07-02 10:29:51 följande:
    Ja, fk betalar in till barnets konto. Därifrån kan man ha en direktöverföring till vårdnadshavare konto. Pappan, i ts fall, kan också betala direkt till mamman. 

Nej, det är inte stöld att få pengar av den andra föräldern till försörjning av sitt barn. 
    Nej, pappan ska betala in till barnets konto. Därifrån väljer barnet själv om hen vill ge pengar till mamman eller inte. Pappan kan betala direkt till mamman bara om barnet har gått med på det.

Jo, det är stöld om barnet inte har gått med på det.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-02 23:36:21 följande:
    Stöld?
    Jösses alltså. Har du tonårinjar o är ensamstående? Vet du vad en tonåring kostar i storstad? 

Att jag får pengar av min exman för att han ska hjälpa mig betala för utgifter som jag och barnen gemensamt står för är INTE stöld .

Du verkar helt okunnig.
    Vad kallar du det när man tar pengar som tillhör någon annan? Stöld.

Du får "jössa" på bäst du vill, pengarna ska gå till 19-åringen och inte till dig. Du verkar vara den som inte ens fattar text svart på vitt citerat från Försäkringskassan om vilka regler som gäller.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-03 11:30:25 följande:
    Båda barnen har sitt csn. 
    Att deras pappa ger mig pengar kan vi då kalla underhåll till mig då. För de pengarna går oavkortat till barnen då jag betalar allt åt dem.
    Ja 19-åringen ska ha sitt CSN, den yngre däremot inte. Att du väljer att skänka bort så stora summor i månaden är ditt eget val, underhållet är en helt annan sak och fortfarande är det så att pengarna för 19-åringen ska in på hens konto från pappan, inte ditt.
Svar på tråden Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?