Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Glasögon vid bilkörning, synen blivit bättre

Jag brukade behöva glasögon, vid bilkörning främst. Närsynthet, hade som mest -2,75/ -1.75. Ju äldre jag blir, desto mer försvinner närsyntheten. Har haft progressiva glasögon i några år (kommer inte ihåg hur länge, kan vara lite väl länge). 

Jag har tyckt ibland att de inte gör mycket nytta, att jag ser bra utan, eller att jag till och med ser lite konstigt med dem. Idag råkade vi se en sån där ögontest när vi var på bilbesiktning, alltså rader med bokstäver som man skulle kunna läsa. Jag kunde läsa den som man bör kunna se och nästa också. Sedan tog jag av mig glasögonen och såg bokstäverna ÄNNU BÄTTRE. 

Vad gör jag nu? Kan jag gå till en optiker och låta den göra ett test, och sen behöver jag inte använda glasögon? Jag ser inte att det står på körkortet,  att jag måste ha glasögon. Men kanske måste jag ändå ha ett nytt körkort då??? 

• Svar på tråden Glasögon vid bilkörning, synen blivit bättre
  • AndreaBD
    Anonym (C) skrev 2024-06-27 15:38:06 följande:

Kolla baksidan på körkortet! Om där står 12. 01.06 så betyder det att det krävs glasögon.

Om synen förbättrats kan man tydligen skaffa ett intyg på det och sedan skicka in en skrivelse till Transportstyrelsen för att få villkoret ändrat.

www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/villkor/

Jo, det står där. Tack, det var det jag inte hittade - vart det står. Då måste man antagligen också skaffa nytt körkort. 

Oki, då ska jag göra så. 
  • AndreaBD
    Anonym (C) skrev 2024-06-27 15:42:48 följande:

Fast jag vill tillägga att synkraven inte är sådär värst höga och att det kan vara säkrast att använda glasögon även om det inte krävs. Har du inte varit hos optiker på flera år är så börja där, och se om du ser bättre med nya glas än utan! 

Ja, jag kommer att kolla oavsett, för jag tycker jag ser lite mera suddigt med glasögon. Eller, inte suddigt men konstigt på något sätt. 
  • AndreaBD
    Egon den stora skrev 2024-06-28 12:09:25 följande:
    Ja nytt körkort utan villkor behövs, men det är ju lätt att fixa,  slarva inte med det.  Jag vet några som varit i samma situation och kört utan glasögon när dom blivit stoppade av polisen.  Då blir det till att lämna bilen eller ringa efter skjuts om du inte har glasögonen med dig.  
    Kan vara mindre kul. 
    Jag ska göra det. Självklart. 
Svar på tråden Glasögon vid bilkörning, synen blivit bättre