Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Hur hanterar ni era barns skärmtid?

Mina barn är hyfsat små än så länge, men vi har helt enkelt sett till att det inte finns så mycket roligt att göra på skärmar. Vi har inga streamingtjänster, förutom en som man får titta på via min dator om man är hemma sjuk. Annars gäller det som tv-tablån ger just nu. De har inga plattor eller telefoner med spel/youtube etc. Vi har ingen tidsbegränsning när det kommer till tv-tittande eftersom det ger sig självt. Det är helt enkelt inte kul att kolla på något tråkigt, så då gör de något annat istället. 

Åttaåringens kompisar tycker alltid att vi är jättekonstiga för att de inte kan spela eller kolla på klipp hos oss. Efter en stund brukar de alltid vara djupt involverade i någon detektivlek och har byggt om hela rummet till en ny värld, eller så har de grävt fram ett brädspel. Visst kräver det mer närvaro av oss vuxna, men det är det absolut värt.

Samma åttaåring har nämligen kompisar som knappt kan gå en meter utan näsan i mobilen och nåt klipp på hög volym. De snapchattar och använder TikTok och tittar på märkliga saker på telefonen. Fyraåringen har kompisar som inte kan ta sig några hundra meter till förskolan utan att samtidigt kolla på en mobil. Om barnen är så nu, när de är små och faktiskt kan göra andra saker, undrar jag verkligen hur de kommer att bli sen.

Svar på tråden Hur hanterar ni era barns skärmtid?