Hur hanterar ni era barns skärmtid?
-Kort sagt, svar egentligen hoppades jag: (Nä, det blev ett långt svar, sorry)..Men så låter väl annars jag om inget annat och mina kids, få, dom bägge två, få ha och använda lika mycket vardera (kanske inte hur mycket dom vill iofs nu när jag funderar en stund närmre på saken..) men ändå så får dom använda ALLT vad skärmtids-prylar innefattar ..En precis lagom tid.
(En enligt mig, och min mening såklart 'Lagom Tid!'
-Ja, jag fattar. Jaha, vad säger man till det då.
"Vad är rimlig tid, Nä, jag räknar inte!".. "För sen, typ; Hur långt är ett snöre?"
-Jo det blir väl olika långt för alla man frågar och alla svarar, oavsett vem man frågar såklart skiljer det sig." -Sådär ser jag på det.
Men vi har väl fått det här till att funka i vår familj, så här.
Det blir väl bra så länge att dom mer eller mindre nästan själva känner det på sig 'dvs. Att dom själva är nöjd, och när dom kommer underfund med
"Att du, Pappa."
"Nu, när *dom jag har suttit lite för länge framför spelet eller filmen, suttit inne hela dagen.. osv" Så gör det inget, ingenting ska där stå."
För då gör dom något annat sen istället och hjälper till osv.
Så blir det bra,En Win win för oss.
! Jag får väl säga det att mina söner är 15 ½ och 17 år. och är ändå självgående!
-Allt under förutsättningarna såklart att kriterierna uppnås, sånt, såna regler finns så lugna er nu ni som är påväg att hacka på mig på mitt tillvägagångssätt.. och tycker det är helt tokigt!
..
Det och bara några saker som jag kommer på så direkt som jag tar ganska hårt på och jag ber dom om att fixa först, innan spel startas eller blir anledning till att jag hastigt stänger av genom att dra rummen-gruppen säkringen i killarnas avdelning i huset där dom sitter.. så ber jag dom om.
Och med det då menar jag, saker jag vill att dom ska göra/sköta somliga saker först - Mellan eller Direkt efter själva spelandet ex.
1.Städa, hjälpa till i hemmet, deras bägge rum och gemensamma utrymmen osv.
2. Fixa med sina läxor alt. bara visa för mig att dom sköter skolan, vaknar på morgonen i tid samt går och lägga sig i tid om kvällarna ..så äre lugnt liksom.
3. Inte bråka med varandra, absolut inte bråka med mig ..eller heller några andra barn o kompisar i klassen eller utomhus osv.
4. Inte få för sig andra saker, några andra dumheter hitta på saker som att testa tobak, eller hitta på andra sattyg (krossa ev rutor eller stjäla osv. Det är Big Nono)
5. Att dom klarar av att hantera sina pengar det som dom sen får från bla. Kalas eller får utav Farmor eller andra släktingar, vecko- månadspeng osv.
6. Ha noga koll på sin hygien.
..Utan inbördes ordning.
-Visar dom att dom fixar bland annat allt det här, och kanske fler grejer som sagt ev tillkommer.. men orkar inte skriva ner fler saker just nu.
Listan den är längre givetvis, men fixar dom det här.
Så igen, då är det fritt fram att därefter använda (näst-in-till då) hur mycket skärmtid dom vill och behagar/ behöver!
Märker jag sen tecken på fetma/ att övervikt givetvis.. och det börjar att bli ev. bekymmer osv, då får vi diskutera då hur vi ska lägga upp saker annorlunda.
Dom har med sporter redan i vardan, bla. tennis m.m som dom utövar.
Så än är det lugnt där.
Gud, jag märker att jag INTE har med mig jättemånga föräldrar med mig ..som inte håller med mig alltid.. i hur jag tänker.
Det upplevs alltid så i alla fall!
Där är en hel del Karen's där ute med.. som vill anmäla mig till SOC osv.
Fast med 'handen på hjärtat.. Tycker jag det 'är bra regler vi har, och jag sköter det, dom sköter allt jättebra.
Jag tror att mina barn kommer att gå långt,
Att dom kommer långt i livet på detta som jag lär dom.
Vi bråkar egentligen aldrig jag och kidsen hemma, och jag hör inte heller dom säga någonting illa om mig heller.
Jo.
Ja, och för att inte vara En helt omöjliga farsa.. Ungarna, så ska dom såklart nu också under Sommarhalvåret gå ut mer/ vara mer ute, utomhus menar jag.
Det nu än under själva vintern. -glömde jag som en till punkt.
Det är viktigt att vara utomhus ibland också!
Tänker med här lite grann.
Det medan hur det låter sen för andra föräldrar i barnens klass exempelvis eller hos andra barn, mina barns kompisar föräldrar som jag överhör när dom snackar med varandra över spelen osv. bara som exempel.
Av det jag nyss skrivit.. så är där och fler föräldrar därtill då-
Dom som gör precis tvärtom gentemot mig och mot mig, vad jag gör'
Dom föräldrar tycker jag inte gör det jättelätt för sig när dom försöker hindra sina barn konstant och hela tiden..
Det slutar alltid med att sen deras barn gråter i samtalet innan dom lägger på konversationerna över hur deras Mammor o Pappor är, kan vara rent av taskiga och något kid har sagt t.o.m att dom blir slagna eller att andra hemska händelser har fått dessa barn att stå ut med konstiga saker sen i deras hem osv.
..Och så vill dom anmäla mig. Say what now liksom.
..Jag har pratat med andra föräldrar om;
"Varför det inte funkar för dom, det frågar dom mig?"
-Är det konstigt tycker du" svarar jag dom tillbaka!?"
-Nä, inte direkt eller hur Om ifall man är tvär, sur eller hela tiden 'hindrar ens barn i precis allting dom gör, det blir inte bra det heller!
Men somliga bara älskar att göra det mer komplicerat och desto svårare för sig, mer än vad det behöver vara- bara i livet överhuvudtaget generellt.
Jag hade inga gränser, klart jag gjorde som mina föräldrar sa, respekt, och fick samma, bra med respekt utav dom tillbaka och jag har min föräldrar idag att tacka för en bra rank i ex. CSGO2 spelet bla. Och skolan för att ha lärt mig bra Engelska mer för att tidigt i mitt liv så kunde jag 'ta för mig.. på Engelska bla. tack vare Spel och film- mycket filmtittande under min uppväxt. och för att dom lät mig sen spela jättelänge om dagarna. Jag skötte mig, jag klarade mig.
Punkt.