• Anonym (F.d. spinkig)

    Varför så elaka mot spinkiga personer?

    Alla på min sida av släkten har varit spinkiga, och först i 50-års åldern har vi gått upp i vikt. Men mina syskon på pappas sida har istället alltid haft problem med övervikt. Vi fick alltså samma mat, men så olika kroppsbyggnader.

    Jag vägde 50 kg, och 167 cm lång. Och det spelade ingen roll hur mycket jag åt. Jag blev mobbad, och därför bad jag sjukvården om hjälp men de kunde inget göra. Mycket starka p-piller gjorde att jag gick upp 4 kg. Jag hatade min kropp, och alla elaka kommentarer 4-5 gånger i veckan fick mig att gråta. "Här kommer du och skramlar. Äter du inte?" Eller när jag satt bredvid någon i soffan på jobbet: "det är som att sitta bredvid en halv person". Kvinnan vägde själv runt 85 kg, och jag önskar att jag sagt att då jämnar det ut sig om vi sitter bredvid varandra. Men jag sade aldrig någonting, utan log bara och försökte svälja tårarna. Jag hade många pojkvänner och de klagade aldrig, det var bara kvinnor som kritiserade.

    I klimakteriet gick jag upp 12 kg, och är nu normal. Många tror att om man är spinkig så har man inga känslor. Då kan andra säga precis vad som helst utan att skämmas. Varför är det ok att kritisera och vara dömande mot spinkiga personer, men det är så känsligt när det gäller överviktiga?

  • Svar på tråden Varför så elaka mot spinkiga personer?
  • Anonym (Rob)

    Enkelt svar.  Det är för att de tjocka ska känna sig bättre. Då kan de trycka på att det är inte dom som är tjocka. Utan det är du som är så himla smal...
    Man vill verka lite bättre alltså...
    Men även att övervikt har blivit normaliserat.

  • Rockärbäst
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 14:30:19 följande:

    Enkelt svar.  Det är för att de tjocka ska känna sig bättre. Då kan de trycka på att det är inte dom som är tjocka. Utan det är du som är så himla smal...
    Man vill verka lite bättre alltså...
    Men även att övervikt har blivit normaliserat.


    Så då vill de smala känna sig bättre när de gnäller på "tjockisar" om man tänker som du gör?!?
  • Anonym (Mannen)

    Oftast avundsjuka personer enligt min erfarenhet.

  • Anonym (Rob)
    Rockärbäst skrev 2024-06-18 14:51:50 följande:
    Så då vill de smala känna sig bättre när de gnäller på "tjockisar" om man tänker som du gör?!?
    Nej, för att övervikt är ett mycket större problem än vad undervikt är...
    Har du missat att större delen av befolkningen är tjocka !?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-18 15:21:58 följande:

    Oftast avundsjuka personer enligt min erfarenhet.


    Exakt så.
    Det är mer attraktivt att vara smal än tjock.  Såklart de tjocka blir avundsjuka.
  • Rockärbäst
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 15:29:34 följande:
    Nej, för att övervikt är ett mycket större problem än vad undervikt är...
    Har du missat att större delen av befolkningen är tjocka !?
    Oavsett vad så är det inte okej att gnälla/klaga på någon !
  • Mia448
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 15:36:19 följande:
    Exakt så.
    Det är mer attraktivt att vara smal än tjock.  Såklart de tjocka blir avundsjuka.
    Du måste lära dig att använda-enligt mig- i slutet av dina påståenden. Blir så konstigt annars. 
  • Rockärbäst
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 15:36:19 följande:
    Exakt så.
    Det är mer attraktivt att vara smal än tjock.  Såklart de tjocka blir avundsjuka.
    Det får stå för dig!
    Om jag finner en person attraktiv så beror det på den personens personlighet!
    2 män som jag känner är lite överviktiga men jösses vad de är, enligt mig, attraktiva 🤗🤗
    Varför kanske du undrar - jo, deras personlighet!
    De är snälla,  de bryr sig, man kan både skoja och prata allvar med dom.
  • Anonym (T)
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 15:29:34 följande:
    Nej, för att övervikt är ett mycket större problem än vad undervikt är...
    Har du missat att större delen av befolkningen är tjocka !?
    Många dör och blir svårt sjuka av ätstörningar. 
  • Anonym (M)

    Är man men har fått kommentarer om att jag ser ut som om jag nyss kommit ut från ett koncentrationsläger. Både män och kvinnor har haft liknande omdömen om min kropp.  Inget kul, jag vet.

Svar på tråden Varför så elaka mot spinkiga personer?