• Anonym (Hur gå vidare nu?)

    Sa att jag hade hudcancer sen att det inte var så

    Det togs en biopsi på en fläck och när dom ringde om svaret så sas det att det var en blandning av något ofarligt och skivepitel och skulle tas bort inom 2 veckor. Vi hade tom en diskussion om det på telefon då jag sa att det var ju inte så bra, hon sa nej därför tar vi bort det snabbt och något till om det. Så det var en diskussion om skivepitel inte bara nämnt i förbifarten.

    När jag kommer till läkaren så står det bara ofarligt i journalen, jag säger det jag skrev ovan till läkaren. Sköterskan tittar i journalen och säger också att det bara står ofarligt och fläcken opereras bort.

    Jag ringer tillbaka till samma person jag pratade med (i första stycket) som tittar i journalen och säger att det måste ha blivit något missförstånd och att det var ofarligt. Men vi hade ju för tusan en hel diskussion om saken då det var en blandning och då min släkting dessutom har dött av skivepitel så reagerar jag verkligen när jag hör ordet. Inget missförstånd alltså!

    Ringde mottagningen för att be dom göra om testet på biopsin men hon sa att jag får ta det med läkaren i veckan när stygnen tas bort av läkaren.

    Så nu till frågorna; hur länge behåller man biopsiprovet?
    Kommer dom att se om det är skivepitel från operationen när dom ser att dom fick bra marginaler?
    Jag bör väl kräva att en utredning görs på om det var skivepitelcancer eller ofarligt?

  • Svar på tråden Sa att jag hade hudcancer sen att det inte var så
  • Anonym (Hur gå vidare nu?)

    Vad skulle ni göra? Visst måste det ju vara mer troligt ATT jag har hudcancer än inte med tanke på det första samtalet och att någon glömde att föra in det i journalen och sen blev det som det blev. Hur katastrofalt är det om det missas att det är just skivepitel i operationen som gjordes?

  • Anonym (Erika)

    Va? va skumt jag skulle vara så förvirrad. följer tråden 

  • Anonym (Hur gå vidare nu?)
    Anonym (Erika) skrev 2024-06-17 19:28:31 följande:

    Va? va skumt jag skulle vara så förvirrad. följer tråden 


    Det är jag med haha. Dom ringde nyss och sa att doktorn hade fått bra marginaler så allt är bra. Hon läste min journal och fattade ingenting heller varför den förra personen sa att jag hade skivepitel. Hennes bästa gissning var att hon blandade ihop min journal med någon annans.

    Imorgon ska jag ta bort stygnen så tänkte fråga läkaren då också för säkerhets skull. Men skumt är det.
  • Anonym (Medicinsk sekr.)

    I din journal ser du kanske bara journalanteckningar, inte alla provsvar från exempelvis patologen osv. Det provsvaret finns ju kvar för vårdpersonal att läsa men brukar inte synas i journalen patienten har tillgång till. Man kan alltid begära ut sånt men loggar man bara in på 1177 ser man oftast bara just journalanteckningar. Så läkarna har tillgång till ditt provsvar alltid och man kollar också alltid det man tagit bort så dom kommer få svar igen på den hudförändring som nyss togs bort också. 


    Måste ju blivit helt galet när ni pratades vid, för dom skulle ju inte hitta på det utan dom läser ju vad patologen utrett på din biopsi och det du nu tagit bort. 

  • Anonym (Hur gå vidare nu?)
    Anonym (Medicinsk sekr.) skrev 2024-06-18 15:40:57 följande:

    I din journal ser du kanske bara journalanteckningar, inte alla provsvar från exempelvis patologen osv. Det provsvaret finns ju kvar för vårdpersonal att läsa men brukar inte synas i journalen patienten har tillgång till. Man kan alltid begära ut sånt men loggar man bara in på 1177 ser man oftast bara just journalanteckningar. Så läkarna har tillgång till ditt provsvar alltid och man kollar också alltid det man tagit bort så dom kommer få svar igen på den hudförändring som nyss togs bort också. 


    Måste ju blivit helt galet när ni pratades vid, för dom skulle ju inte hitta på det utan dom läser ju vad patologen utrett på din biopsi och det du nu tagit bort. 


    Jag har inte själv tittat på journalen men båda tjejerna som ringde läste ur den.

    Hon som ringde idag ringde om själva operationen och sa att dom hade fått bra marginaler och att det var förstadie till cancer men "ofarligt" just nu men kunde ha blivit melanom om jättelång tid framåt.

    Hon som ringde första gången i min ts var om svaret på biopsin och som bokade operationen. Det var hon som sa att jag hade skivepitel.

    Hon idag sa att personen som ringde första gången har tillgång till samma journal som hon idag och förstod inte varifrån hon fick skivepitel. Hon idag backade långt tillbaka i min journal också då jag har tagit bort flera hudförändringar genom åren och ingenstans står det skivepitel. 

    Hon idag sa också att även om det skulle vara så att det var skivepitel så är problemet löst i och med att jag har bra marginaler på operationen. Hon poängterade att jag inte hade skivepitel men _om_ det var så.

    Men jag frågar läkaren imorgon också.
Svar på tråden Sa att jag hade hudcancer sen att det inte var så