• Anonym (Vad har jag för rätt)

    Chef plockar bort mina pass

    Var hos läkaren igår ,där läkaren konstatera lindrig depression och utmattningssyndrom på mig. Så har sjukanmält mig från arbetet hela denna veckan.
    Nu idag ser jag att min chef plockat bort mig på alla passen där jag sjukanmält mig och inte satt sjukdom på det.
    Får hon verkligen göra så? 

    Detta innebär väl att jag då inte ens får sjuklön för dessa dagar,eftersom jag inte längre står på vårt schema?

  • Svar på tråden Chef plockar bort mina pass
  • Anonym (Beror på)

    Om du har timpass så ja, det får hon. Om du har fast schema, nej.

  • Anonym (Beror på)

    Och jag skulle gissa att du inte får sjuklön eftersom du inte är schemalagd.

  • Dexter dot com

    Har du rätt till sjuklön som timvikarie ?Isf kontaktar du facket så hjälper dom dig om din chef inte vill betala ut sjuklön.

  • Ascendere
    Anonym (Vad har jag för rätt) skrev 2024-06-13 07:59:41 följande:
    Chef plockar bort mina pass

    Var hos läkaren igår ,där läkaren konstatera lindrig depression och utmattningssyndrom på mig. Så har sjukanmält mig från arbetet hela denna veckan.
    Nu idag ser jag att min chef plockat bort mig på alla passen där jag sjukanmält mig och inte satt sjukdom på det.
    Får hon verkligen göra så? 

    Detta innebär väl att jag då inte ens får sjuklön för dessa dagar,eftersom jag inte längre står på vårt schema?


    Kolla med facket. Grundregeln är att du ska få sjuklön för att kompensera ditt inkomstbortfall, dvs den tid du skulle jobbat om du inte blivit sjuk.

    Tror inte din chef gjort rätt här, du borde få sjukersättning om du var schemalagd men inte kunde ta passen pga sjukdom. 
  • Anonym (Vad har jag för rätt)
    Dexter dot com skrev 2024-06-13 08:05:21 följande:

    Har du rätt till sjuklön som timvikarie ?Isf kontaktar du facket så hjälper dom dig om din chef inte vill betala ut sjuklön.


    Jag har ju varit sjuk tidigare i vintras då jag skadade handen och gick i gips ,då fick jag sjuklön och alla gånger innan dess också.  Så detta kom nu . Dock har jag varit mycket sjuk på sistone ,inte haft någon motståndskraft. Kanske inte så konstigt nu när dom konstatera detta med utmattningssyndrom och depression igår nu då.
    Har även tagit mängder av prover,för att utesluta andra orsaker då vi har sköldsjukdomar i släkten  och min mamma hade exakt dessa symtom när hon började med Levaxin.
  • mammatill6
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-13 08:03:40 följande:

    Och jag skulle gissa att du inte får sjuklön eftersom du inte är schemalagd.


    De passen man är schemalagd första 14 dagarna har man rätt att få sjuklön för.
  • Anonym (M)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-13 08:02:40 följande:

    Om du har timpass så ja, det får hon. Om du har fast schema, nej.


    Nej, det för hon inte ens göra om ts är timanställd. Är passen i schemat ska ts få sjuklönoberoende om hon är fastanställd eller timanställd. 

    Så ts chef gör helt fel. 
  • Anonym (Malin)

    När jag hade timanställningning i kommunen fick jag alltid sjuklön men nu jobbar jag på privat äldreboende och där får ej vi timanställda sjuklön de bara plockar bort passen. Ska ej fortsätta inom privat pga sämre villkor.

  • Anonym (M)
    Anonym (Malin) skrev 2024-06-13 11:00:16 följande:

    När jag hade timanställningning i kommunen fick jag alltid sjuklön men nu jobbar jag på privat äldreboende och där får ej vi timanställda sjuklön de bara plockar bort passen. Ska ej fortsätta inom privat pga sämre villkor.


    Det är lagligt att göra så för pass som redan är schemalagda. 
  • Anonym (gg)

    Nej de får inte plocka bort pass du skulle ha jobbat. 

    Du ska ha sjuklön för de passen.

  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2024-06-13 11:14:43 följande:
    Det är lagligt att göra så för pass som redan är schemalagda. 
    Nej.
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2024-06-13 11:33:25 följande:
    Nej.
    Jo
  • Anonym (U)

    Om den avtalade anställningen/bokningen är en månad eller längre så har du rätt till sjuklön från första dagen. Om den avtalade anställningstiden/bokningen är kortare än en månad gäller rätten till sjuklön endast om du har tillträtt anställningen/bokningen och varit anställd fjorton kalenderdagar i följd.

  • klyban

    Det är inte som för oss och vårt arbete, och där alla dagar ändras till sjukdom och då ersatt schema tiderna?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (M) skrev 2024-06-13 11:14:43 följande:
    Det är lagligt att göra så för pass som redan är schemalagda. 
    Menar du olagligt?
  • Anonym (JB)

    Kolla vad som står i ert kollektivavtal och i ditt anställningsavtal. 

    Ring ditt fackförbund. 

  • Anonym (HR)
    Anonym (Malin) skrev 2024-06-13 11:00:16 följande:

    När jag hade timanställningning i kommunen fick jag alltid sjuklön men nu jobbar jag på privat äldreboende och där får ej vi timanställda sjuklön de bara plockar bort passen. Ska ej fortsätta inom privat pga sämre villkor.


    Det är fel. Och man ska inte acceptera att bli behandlad så. Det är sjuklönelagen som gäller så oavsett man arbetar inom kommun eller privat så får man aldrig göra det sämre än vad lagen säger.
    Den ENDA begränsning som finns i sjuklönelagen är att man behöver ha arbetat 14 kalenderdagar och det får inte vara mer än 14 kalenderdagar emellan.
    Så har man otur som timavlönad vikarie och inte har varit inne på ett tag, har ett bokat pass och blir sjuk, så kanske man inte har den rätten om inte kollektivavtal säger annat (kollektivavtal kan ha bättre än lag men aldrig sämre). Men är man inne regelbundet, aldrig har mer än 2v mellan passen och har jobbat minst 14 pass så är det solklart i lagen vad som gäller.
  • Anonym (HR)

    Det här är ur sjuklönelagen och den gäller alla. Den kan kompletteras av kollektivavtal men kollektivavtal får aldrig göra det sämre för individen. 

    Är man timavlönad intermittent, dvs man blir erbjuden pass som man löpande tackar ja eller nej till, så förekommer att man anställs separat för varje enskilt tillfälle. Dvs du får frågan om att jobba tisdag och lördag. Då är tisdagen en anställning och lördagen en anställning. Mellan dessa anställningar föreligger inget anställningsförhållande.

    Därför faller man direkt in under den regeln som säger att om anställningen är kortare än en månad (vilket den är - den omfattar en dag) så behöver man ha varit anställd 14 kalenderdagar i följd. Och sen som står i stycket under, om så är fallet så får det inte gå mer än 14 dagar mellan anställningarna. Så har man ett glapp på mer än 14 dagar börjar man liksom om.

    Men oavsett om man har rätt till sjuklön eller inte så får inte arbetsgivaren bara plocka bort passen. Utan de bör ligga kvar i systemet och markeras som sjuk. Även vid vab ska det hanteras så. Passet ska ligga kvar och markeras med frånvaro pga du SKULLE ha arbetat. Det FANNS en överenskommelse om arbete.

    Dels kan man ha rätt till ersättning från Försäkringskassan om man är anställd utan rätt till sjuklön, se länk nedan. Och då när FK ringer för att dubbelkolla måste det förstås finnas registrerat ATT man skulle ha arbetat. Samma med VAB, man har ju rätt till ersättning från FK för inkomst man går miste om. Det behöver också finnas registrerat hos arbetsgivaren, annars kan man få problem med FK. 

    Så arbetsgivare gör det väldigt enkelt för sig när de bara plockar bort pass. Det rätta är att alltid låta passen ligga kvar men markera med sjuk, vab eller vad det nu är för anledning så att man alltid vet vad som var sagt och hur det var tänkt. Oavsett om det sen går ut nån lön eller inte.


    Förutsättningar för rätt till sjuklön


    3 §   Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd. Dag då arbetstagaren varit frånvarande utan giltigt skäl medräknas inte.


    Vid beräkning av kvalifikationstiden enligt första stycket skall tidigare anställningar hos samma arbetsgivare medräknas, om tiden mellan anställningarna inte överstiger fjorton kalenderdagar.
    Lag (1995:1480).

    Sjukpenning för anställda - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)
Svar på tråden Chef plockar bort mina pass