• Anonym (F)

    Billig enkel mat

    Allt jag äter är iprincip broccoli gratäng. Blandar ägg, ost, créme frech, broccoli och lite grädde och sätter in i ugnen. 

    Har någon tips på lika enkla rätter? Behöver vara billigt ochså. 


     

  • Svar på tråden Billig enkel mat
  • Anonym (A)

    Potatis och purjolökssoppa är billigt och gott.

  • Kammen320

    Linsgryta, billigt, lätt o gott. Indiska grytor, byt ut kött mot bönor, linser eller kikärter så blir det billigare.

  • Anonym (Fllr)

    Äter du bara det lär du ju ha näringsbrist delux 

  • Anonym (Nam)

    Pastasåser. Kan göras på antingen krossade tomater eller någon mejeriprodukter, och man kan ta i lite vad man har hemma. Grönsaker, ett par skinkskivor som är över, bacon, nedrivna ostskalkar, mozzarella köpt med kort datum, kyckling, tonfisk osv.
    Gör en stor sats så kan du göra pasta- eller risgratäng på hälften. 

    Linsgrytor, tex indisk dal. Leta efter ett recept som inte kräver 20 olika kryddor. Man kommer långt med garam masala. 

    Köttfärsgrytor. Blanda med olika grönsaker och krydda på olika sätt för variation. 
     
    Frittata. Leta rätt på ett grundrecept och ta i det du vill.

  • Anonym (F)
    Anonym (Fllr) skrev 2024-06-12 20:17:54 följande:

    Äter du bara det lär du ju ha näringsbrist delux 


    Tänker det är ganska mkt näring i dock. Ägg och broccoli är väl typ det nyttigaste man kan äta. Öter tillskott också dock
  • Anonym (Fllr)
    Anonym (F) skrev 2024-06-12 20:23:55 följande:
    Tänker det är ganska mkt näring i dock. Ägg och broccoli är väl typ det nyttigaste man kan äta. Öter tillskott också dock

    Ja, men enformigt och man behöver mer än så. 


    tillskott räcker inte. Jobbar i vården och vi diskuterade just detta för ett tag sedan. En läkare sa detta

  • Anonym (Fllr)

    Man behöver variationen :) kött ägg fisk osv 

  • Anonym (F)

    Tack för bra tips

    Är tornfisk nyttigt? Hittade ett recept på pastasås med tornfisk det baserades på tornfisk från burk, chilisås, lätt créme frech och paprika.
    Brukar gilla lax annars med det är ju så dyrt. 

  • Anonym (Nam)
    Anonym (F) skrev 2024-06-12 20:37:02 följande:

    Tack för bra tips

    Är tornfisk nyttigt? Hittade ett recept på pastasås med tornfisk det baserades på tornfisk från burk, chilisås, lätt créme frech och paprika.
    Brukar gilla lax annars med det är ju så dyrt. 


    Tonfisk på burk är bra mat. Välj den som heter "i vatten". Tonfisk i olja vet jag faktiskt inte när det är tänkt att man ska använda, men det blir inte gott i pastasås. Har provat någon gång när jag råkat köpa fel. 

    Färsk/frusen tonfisk kan innehålla kvicksilver och därför ska man inte äta det för ofta, men tonfisken på burk är en annan sort som inte har det problemet. 
  • Anonym (Brrr)

    Skulle gissa att du behöver mer fibrer.

  • Tow2Mater
    Anonym (Nam) skrev 2024-06-12 22:29:29 följande:
    Tonfisk på burk är bra mat. Välj den som heter "i vatten". Tonfisk i olja vet jag faktiskt inte när det är tänkt att man ska använda, men det blir inte gott i pastasås. Har provat någon gång när jag råkat köpa fel. 

    Färsk/frusen tonfisk kan innehålla kvicksilver och därför ska man inte äta det för ofta, men tonfisken på burk är en annan sort som inte har det problemet. 
    Den i olja är god med sked ur burken, eller på smörgås.

    En skål ärtsoppa till blir en bra och billig måltid.
  • Anonym (Storkok)

    Laga lite större mängder av diverse grytor och soppor och frys in portioner. Det tar i och för sig en del tid den dagen man lagar maten, men det är fantastiskt enkelt att sedan bara ta fram och värma.

  • Aliona

    Linsgryta på röda linser, tomatkross, morot och läk samt kryddor (jag tar oregano eller timjan + lite tabasco) är båda billigt och gott - och mättande.

    Pastasås på tonfisk och créme fraishe nåmnde du, det gör jag ofta när det ska gå snabbt.

    Omelett är näringsrikt och billigt. Släng i en potatis eller två och kanske lite skinka. Jag äter gärna kokta gröna böner till, frysta. 


    När rotfrukter är billiga på vintern är det gott att göra soppa på. 


    Köttfärssås är också billigt, i synnerhet med tanke på hur många portioner det blir av ett halvt kilo. Jag blandar i riven morot, riven palsternacka, lök och linser så blir det riktigt, riktigt mycket mat. Man kan frysa in och äta sen. 


    Potatis och purjolöksoppa är gott och billigt. 

Svar på tråden Billig enkel mat