Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-13 06:44:54 följande:

Jag har ME så jag kräver väl helt enkelt lite mer och klarar mig inte på mackor vid lunch. Sedan dippar jag ju vissa dagar och vissa dagar har jag energi. Anlesningen kan lika gärna vara att jag har ME. 

Men detr därför jag vill klura på hur ni andra äter, om ni klarar er på enbart mackor vid lunch. 

Nej, jag måste ha mer protein. Du äter lite protein. Mackor är mest kolhydrater.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (ZQ) skrev 2024-06-13 06:54:17 följande:
    Men förstår du inte vad folk säger? Eftersom du är normalviktig äter du INTE för lite. Det handlar inte om vikten i sig eller hur du ser ut, det handlar om vad din vikt säger om ditt matintag. Din fråga är om du äter för lite och svaret på den frågan är NEJ. Hade du ätit för lite skulle du varit underviktig. Vi förstår att du inte är ute efter att ändra din vikt utan att du vill ha mer energi, men din vikt är fortfarande svaret på din fråga om du äter för lite - nej det gör du inte, DÄREMOT äter du fel saker. Så du behöver inte äta mer utan du behöver äta annan mat. Mat med mer näring. Är det dock din sjukdom som skapar tröttheten så lär det ju inte hjälpa helt med annan kost. Du får väl prata med din läkare.
    Normalvikt säger inget om din kropp och hälsa, inte så mycket i alla fall. 
    Du kan ha en hög fettprocent och lite muskler även om du är smal med normalt BMI. 

Det är viktigt att inte bara fokusera på vikten.

Jag tycker att TS skall äta mer protein, styrketräna och träna kondition på lämplig nivå. Om man är väldigt trött så är promenader lagom nivå, till att börja med. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-13 09:42:40 följande:

Precis. Sen kan ju mycket annat påverka vikten också. 

Tack! Protein, hjälper det till att orka mer helt enkelt? Så det blir mer matigt? Gör jag inte riktig mat som lunch kanske jag kan göra mina frallor mer matiga. Vore ju ett alternativ kanske.

Ja jag styrketränar lite. Men känner inte riktigt att jag orkar när jag inte äter mar vid lunch. Orken försvinner liksom. Sen på kvällen när jag äter middag, poff komme energin. Ibland som en duracellkanin. Så energin svajar lite.

Så lunchen känns som problemet. 

Ja, ha skinka på mackan och keso till förslagsvis så har du en mycket bättre måltid. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (My) skrev 2024-06-13 11:21:46 följande:

Om en stadig lunch är avgörande för att du ska ha ork kvar efter jobbet så känns det fullkomligt självklart att det är det du ska satsa på. Det enda du behöver göra är att laga en extra portion när du gör middag och ta med den till jobbet nästa dag.

Själv äter jag mackor till lunch och mår bra av det. Men då jobbar jag 75% och äter en tidig middag, samt ett litet kvällsmål före läggdags.

Angående protein så behövs det främst för att bygga muskler, så styrketränar du är det bra för den sakens skull. Men att äta protein bara för energin finns det ingen anledning till. Långsamma kolhydrater och lite lagom mycket fett är bättre till det.

Det är dock ingen idé att styrketräna om man äter för lite protein. Protein behövs för att bygga allt i kroppen och är viktigt för immunförsvaret. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-13 11:33:32 följande:

Jag tänkte bara att jag kanske kunde försöka förbättra lunchen så kanske det hjälper mig må bättre. 

Testa det! Jag har helt slutat med mackor och jag mår bättre av det. Testa vad som funkar för dig. Personligen går jag p gym med personlig tränare för att jag också mått dåligt länge. Jag har fått rådet att maxa proteinet vid varje måltid och det funkar för mig. Jag går upp i muskelmassa och då orkar man mer. Jag fårheller inte de blodsockerdippar jag fick förut. 
Svar på tråden Äter jag för lite?