• Lönnsirap

Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?

Jag tänker att det kan vara rimligt att lyfta fram saker som fungerat mindre väl till valnämnden, utifrån att röstadet naturligtvis ska hanteras på ett korrekt sätt.

Gällande att plötsligt behöva jobba på ett sätt som inte fungerar tycker jag inte du ska fästa så stor vikt vid de som tycker det är normalt att plötsligt jobbet har förändrats och att det inte längre går till som tidigare val. Vissa unga, pigga människor tycker tydligen att bara de i "toppskick" ska kunna jobba... Så ser ju inte verkligheten ut, utan som arbetstagare behöver man ibland vara väldigt tydlig med att vissa moment faktiskt inte fungerar längre.

• Lönnsirap
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 18:34:28 följande:
    Ja, och eftersom det är en kommun som anställer, så borde de även ha något slags integrations- och mångfaldsperspektiv, tycker jag. T.ex. borde en rullstolsburen person, eller en äldre person som går med rollator, kunna få vara med och arbeta någon gång - men då bara med de uppgifter som fungerar för honom eller henne, såklart. Detta har jag dock aldrig sett, och då har jag varit med vid fem eller sex val nu. Kommuner borde föregå med gott exempel när det gäller sådant. 
    I min värld är det inte mångfald att inse att människor som arbetar ibland behöver växla mellan att sitta och stå och att man bör anpassa arbetet efter detta.

Min uppfattning från min valkrets är att både de anställda och funktionärer är som folk är mest och att det vanligtvis även är så att två valkretsar röstar på samma ställe, vilket gör att det blir möjligt att hjälpa varandra.  

Men det är ju där jag bor. Spontant tänker jag att nån engagerad tant hade blivit rosenrasande av att notera att mor och son satt ensamma och tog emot röster. Men i mitt distrikt ser jag det som rätt märkligt om det skulle kunna gå och fuska.
  • Lönnsirap
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-13 14:30:18 följande:
    Allmänheten FÅR vara med ja, men jag har aldrig upplevt att någon allmänhet har stannat kvar i vallokalen i timmar för att kontrollera vad som görs med förtidsrösterna. Dock har jag varit med om att någon har kommit för att titta på rösträkningen efter vallokalens stängning, det var det ett par gubbar som gjorde även i söndags. 

Ordföranden kan ha plockat på sig en hög tomma valkuvert vid tidigare val. De är inte märkta med något, t.ex. "EU-valet 2024". Det hade jag också kunnat göra, det är inte så svårt. (Om han eller hon kan få tillgång till valkuverten dagen innan valet eller innan vallokalen öppnar, om han/hon är där tidigt, vet jag faktiskt inte.) Sedan kan han eller hon preparera dessa med önskade valsedlar hemma - att få tag i valsedlar är inte svårt, det kan man ta i vilken förtidsröstningslokal som helst och stoppa i väskan. Ingen kollar vad man gör i det båset. 

Sedan är det inte svårt att byta ut kuverten med förtidsröster, som sitter hopgemade med respektive röstkort, mot de preparerade valkuverten. Inte om man är allierad med den som sitter bredvid. Enda sättet detta skulle kunna upptäckas, är om en person som förtidsröstat ångerröstar på valdagen. För då ska han eller hon få tillbaka sin röst. Kräver också att han/hon bryr sig om att ta med sig rösten hem och öppna kuvertet förstås. Och om ordföranden skulle dra en fuling och säga "nej du får inte tillbaka din förtidsröst, den ska sparas i en speciell folder och lämnas in till valnämnden", så är det inte många som skulle stå på sig. Folk har inte så bra koll på finliret i valet.
    Spontant tänker jag att OM du upplever det lätt att fuska i din vallokal som du jobbat i naturligtvis ska göra ansvariga uppmärksammade på detta, snarare än att insinuera att det är lätt att fuska rent allmänt. 

Utifrån hur OERHÖRT viktigt uppdraget är fattar jag inte hur du och den andre funktionären som inte satt bredvid ordföranden plockade fram era telefoner och ringde polisen!

Istället sitter du här efteråt på familjeliv och låtsas som att det är superenkelt att fuska. Men nä. Det hela framstår som att du antingen hittar på, eller som att du är totalt olämplig som anställd vid val.
  • Lönnsirap
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-13 18:47:32 följande:
    Fast nu finns det ju en tanke med att man alltid ska vara fyra stycken samtidigt inne i vallokalen. Det ÄR för att man ska övervaka varandra, för att förhindra fusk. Sedan går det inte att bevaka varje sekund ändå, eftersom man blir upptagen med funktionshindrade personer som behöver hjälp bakom valskärmarna, man behöver kanske gå på toaletten o.s.v..
    Oerhört märkligt att du beskriver exakt hur fusk skulle kunna ha gått till, utan att ens vidtagit rimliga åtgärder. 

Jävligt slött att vänta tills utvärderingen, självklart ska man slå larm när något händer OM man har betalt för att valarbeta. 

Tror precis som någon annan att du faktiskt inte alls valarbetade, utan sitter här och sprider odemokratisk dynga.
Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?