• Svar på tråden Vanligast att män har relationer med mycket yngre kvinnor.
  • Anonym (Mx)

    Jag har en teori. Män går mer på utseende och kvinnor vill att mannen ska vara trygg och välbärgad.

    Kvinnor ser bäst ut när dom är yngre och män är tryggast och har mest resurser när dom är äldre.

  • Anonym (X)

    Tror du på det här också?

    Ibland kan vi förälska oss i en betydligt yngre person för att på så sätt komma undan vår egen ålderskris. Genom att ha en relation med en rejält yngre person är det som att vi lever upp, tar del av det ungdomliga och därigenom skjuter upp vårt eget åldrande.

  • Anonym (Nordquist)
    Anonym (X) skrev 2024-06-11 18:49:47 följande:

    Tror du på det här också?

    Ibland kan vi förälska oss i en betydligt yngre person för att på så sätt komma undan vår egen ålderskris. Genom att ha en relation med en rejält yngre person är det som att vi lever upp, tar del av det ungdomliga och därigenom skjuter upp vårt eget åldrande.


    Så är det nog för vissa. Många här påstår att män tänker så. Jag har aldrig tänkt så.
  • Anonym (Nordquist)

    Jag vet hur gammal jag är. För mig är det mer att jag tänder på åldersskillnaden och den dynamiken. Att hon också gör det, är ju bara härligt.

  • Pixxel

    Som första personen skrev. Män väljer kvinna efter ungdomlighet medans kvinnor väljer man efter en stabil man som kan försörja familjen (äldre män har ofta mer pengar än yngre män).

  • Anonym (M)

    Har du någon som helst logik i ditt tänkande? 


    Stanna upp och läs din trådstart igen. 

  • Anonym (Nordquist)
    Anonym (M) skrev 2024-06-11 20:24:43 följande:

    Har du någon som helst logik i ditt tänkande? 


    Stanna upp och läs din trådstart igen. 


    Förstår vad du menar, tänkte också samma. Men det ÄR ändå så att det är vanligare att män vill ha yngre jämfört med kvinnor. Enligt flera undersökningar t ex. Men jag har även läst att det inte stämmer, de flesta män vill också ha jämnåriga.

    citat: Forskaren Jan Antfolk, hemma från Pedersöre, vet att det finns en förutfattad mening om att många män enbart gillar kvinnor som är yngre än de själva är. Hans nya undersökning bevisar motsatsen.


    Tidigare forskning har indikerat att äldre män föredrar yngre kvinnor. Jan Antfolk, forskardoktor vid Åbo Akademi, hade dock i sina tidigare studier lagt märke till att det här inte är helt sant. Han är nöjd över att kunna visa en mer nyanserad bild av tidigare kunskap.


    Ja, det är delvis sant att män är mera attraherade av yngre kvinnor. Och det ligger också delvis en sanning i att kvinnor dras till äldre män.


    Österbottnisk forskare: Både män och kvinnor föredrar jämnåriga sexpartners ? Österbotten ? svenska.yle.fi


    Sen så har det ökat bland kvinnor att de vill ha yngre män.
    Men generellt så har nog de flesta den bilden i alla fall. Att det är vanligare att män vill ha yngre jämfört med kvinnor.
  • Anonym (Lionesse)

    Det kanske stämmer för andra, men jag har helt motsatta erfarenheter personligen.

    Jag blir otroligt uppvaktad av yngre män och nästan aldrig av sådana i min egen ålder eller äldre (kanske beror på att jag ser ungdomlig ut, jag vet inte). Det har inte bara varit sexuellt utan faktiskt mest romantiskt intresse från deras sida. Har de 20 senaste åren bara haft relationer med yngre män. 

  • Anonym (Natalia)
    Jemp skrev 2024-06-11 17:57:52 följande:

    Det går ju inte ihop. 


    Nej verkligen inte. De jämnåriga männen som kvinnor väljer (enligt TS) har ju också valt jämnåriga kvinnor.. Inte den smartaste trådstarten. 
  • Anonym (Kille)

    Länken ovan går till en bild på en tjock gubbe och en smal yngre tjej.

  • Anonym (Dumheter)

    Nej det är inte vanligt. Det vanligaste är att dejta och bilda par med någon i sin egen ålder eller därikring. 

  • Anonym (Surt kaffe)
    Anonym (Nordquist) skrev 2024-06-11 18:55:10 följande:

    Jag vet hur gammal jag är. För mig är det mer att jag tänder på åldersskillnaden och den dynamiken. Att hon också gör det, är ju bara härligt.


    Vem är "hon"?
  • Jemp
    Anonym (Natalia) skrev 2024-06-11 22:03:03 följande:
    Nej verkligen inte. De jämnåriga männen som kvinnor väljer (enligt TS) har ju också valt jämnåriga kvinnor.. Inte den smartaste trådstarten. 
    Ja precis. Personen som blivit citerad i länken har uttryckt sig väldigt underligt.
  • Anonym (Q föredrar unga älskare)

    Jag tror inte att generaliseringen i trådstarten stämmer helt och jag tror att den kvinnliga psykologen glömmer en sak.

    Ganska många mogna kvinnor, i fast relation men ännu fler som är singel, föredrar att ha en yngre älskare.
    Nästan alla kvinnor jag känner som har en återkommande älskare, eller som har tillfälliga relationer, föredrar nästan alltid och i nästan samtliga fall yngre män som älskare.
    Självfallet är sexet en viktig sak när man har en älskare, men jag är övertygad att det inte enbart är aktiviteterna i sängen som gör att så många av oss föredrar yngre män som älskare, utan det är säkert fler personliga egenskaper som också har stor betydelse.

    Allt sedan jag blev en mogen kvinna, någon gång efter att jag fyllde 35, så har jag alltid föredragit yngre älskare, både under tiden jag var gift och också senare när jag mest har varit singel.
    Jag har på senare tid haft två seriösa och längre relationer med män som båda var yngre än jag.

    Om jag en dag skulle vilja gifta om mig så är nog chansen väldigt stor att det skulle bli med en man som är yngre än jag. Men det måste vara med en man som är både erfaren och mogen, så troligen inte med en man som är väldigt mycket yngre, inte lika ung som någon av mina yngsta älskare.
    En sak är säker, jag skulle absolut inte gifta mig med en man som gubbat till sig och som slutat se att livet fortfarande blir bättre och bättre för varje år.

    Två av mina nära väninnor har gift sig med män som är yngre, omkring 10 år yngre.
    Flera av mina väninnor och arbetskamrater föredrar att ha yngre män som älskare. Jag skulle tro att i de flesta fall är mannen minst 10 år yngre och i flera fall säkerligen mer än 20 år yngre.

    Så jag håller inte med om att man kan generalisera så som i trådstarten.

  • Anonym (imperfekt)
    Anonym (X) skrev 2024-06-11 18:49:47 följande:

    Tror du på det här också?

    Ibland kan vi förälska oss i en betydligt yngre person för att på så sätt komma undan vår egen ålderskris. Genom att ha en relation med en rejält yngre person är det som att vi lever upp, tar del av det ungdomliga och därigenom skjuter upp vårt eget åldrande.


    Snarare tvärtom tror jag? Min kollega som ett tag dejtade en 20 år äldre man sa att den största poängen var att hon kunde släppa all utseendeångest- allt hon gjorde och klädde sig i var wow eftersom hans referens var en jämnårig kvinna från ett långt älktenskap. 
Svar på tråden Vanligast att män har relationer med mycket yngre kvinnor.