• Anonym (Trött)

Vaknar av panikångest

Aldrig haft ångest tidigare men har sista tiden haft det jobbigt och kroppen har reagerat med ångestattacker flera gånger om dagen. Jobbigt såklart, men jag har genom utbildningar/jobbet mycket kunskap kring ångest så den är rätt hanterbar trots allt?

Den senaste månaden har jag fått ångest när jag ska sova, vilket försvårar insomnandet väldigt mycket. Det känns jobbigt att gå och lägga sig eftersom ångesten blir så påtaglig. Några gånger har jag vaknat av panikångest och även att jag VET att det inte är farligt så blir jag verkligen jätterädd. Det är liksom paniken i situationen som kommer så plötsligt att den skrämmer mig. Så obehaglig känsla. Nu har det blivit så svårt att hantera rädslan för att sova att jag inte vet vad jag ska göra?! Så ledsen. Och trött!!!

Funderar på läkarkontakt men det tar emot eftersom det känns lönlöst, har sovande jour på jobbet där jag inte vågar somna, men tillslut gör jag ju det ändå av utmattning och vaknar av panikångest. Det blir inte många timmars sömn och det tär ju på mig. Jag är trött konstant! Det känns lönlöst eftersom jag antar att läkaren bara kan skriva ut sömntabletter, och att det inte kommer vara möjligt att ta det på jobbet eftersom man kan bli väckt mitt i natten under sovande jouren? 

• Svar på tråden Vaknar av panikångest
  • FtS70

Sök läkare, det du beskriver behöver inte vara så svårbehandlat. Sömntabletter är inte heller det primära verktyget.

• Anonym (Trött)
    FtS70 skrev 2024-06-01 17:56:36 följande:

Sök läkare, det du beskriver behöver inte vara så svårbehandlat. Sömntabletter är inte heller det primära verktyget.

Jag ska..tycker bara det är så jobbigt, undviker alltid att prata om sånt som får mig att må dåligt (fram tills jag själv bearbetat det) så att träffa en läkare tar emot. Det är känsligt och ligger för nära till hands egentligen men jag fattar ju att jag måste göra nåt.. Kanske inte svårbehandlat egentligen, om man vet vad man pysslar med.. önskar bara jag kunde lösa allt själv..
  • Anonym (Doc)

Tycker verkligen att du ska ta ditt mående på allvar och söka läkarvård. Det du beskriver är ju en mycket svår ångest som påverkar hela ditt liv. Beroende på vad ångesten grundar sig i och din situation i övrigt tror jag till och med att det kan bli aktuellt med en sjukskrivning för dig tills du fått möjlighet att minska ångesten och kan sova ordentligt igen. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Doc) skrev 2024-06-01 21:24:19 följande:

Tycker verkligen att du ska ta ditt mående på allvar och söka läkarvård. Det du beskriver är ju en mycket svår ångest som påverkar hela ditt liv. Beroende på vad ångesten grundar sig i och din situation i övrigt tror jag till och med att det kan bli aktuellt med en sjukskrivning för dig tills du fått möjlighet att minska ångesten och kan sova ordentligt igen. 

Ja, jag försöker men det hade varit lättare på egen hand..  Ångesten är helt och hållet jobbrelaterad, en händelse som tagit väldigt hårt på mig även om det inte handlar om att jag personligen blivit utsatt för något. Svårt att förklara. Försökt lösa det genom att jobba extra mycket, det funkade till viss del men nu har jag varit ledig närmare en vecka och då spårade allt ut. Jobbade en dag sen fick jag sjukskriva mig själv för det blev ohållbart,  rädd för att läkaren ska vilja sjukskriva mig då jag älskar mitt jobb egentligen. Vet att det isåfall kommer bli jättetufft att komma tillbaka igen. Men ja, jag kan ju inte arbeta dygnet runt heller så det är kanske inte mycket att välja på..
  • Anonym (Chef)

Jag tycker att du ska ta kontakt med din chef och se om det finns möjlighet för dig att arbeta kväll och dag men ta bort jouren under en period. Det ger dig möjlighet att få struktur på din rutiner som du kan ha varje dag vid sänggående oavsett om du väljer att använda läkemedel för sömnen. 

Mitt andra tips är att träna eller åtminstone röra på dig regelbundet om du inte gör det idag. Det gör susen för din hjärna, kan hjälpa till att strukturera upp tankarna. Använd dig av samma rutiner varje dag vid sänggående, en pod, en kvällsfika osv. 

Du verkar klok, har kunskap om hur ångest fungerar och hur du kan ta dig igenom det. 

• Anonym (Trött)

Jag orkar fan inte mer. Blir galen snart tror jag. Haft kontakt med vårdcentralen under hela veckan, först ville de inte hjälpa mig alls utan ville att jag skulle kontakta företagshälsovården, då det egentligen är jobbet som triggat igång allt. Så jag bokade in något samtal med en psykolog som berättade allt jag redan vet om ångest, ingen direkt hjälp alltså.

I tisdags kunde de eventuellt erbjuda ett recept på sömnmedicin, men det var väldigt motvilligt. Jag ifrågasatte och bad om en läkartid, att de inte bara gick att de skrev ut något i och med att jag har sovande jour på jobbet. Hon bad mig att återkomma dagen efter för vidare information om hur vi skulle gå vidare.

I onsdags blev jag LOVAD en akuttid på fredagen i och med att jag haft kontakt med företagshälsovården, om jag bara ringde tidigt. Sjuksköterskan tyckte själv det var orimligt att jag skulle få vänta till slutet av nästa vecka för någon slags hjälp. Receptet skulle vi avvakta med tills fredagen. 

Hela veckan har varit vidrig, knappt orkat med. Så jag ringde vid öppning och någon annan svarade att de inte var möjligt pga att mina symtom var för komplexa att de inte hade tid att hjälpa mig idag? Jag grät och bad om hjälp, så jävla förnedrande. jag fick en jävla tid nästa vecka..

Jag bröt ihop efteråt, kunde inte ens ifrågasätta deras jävla beslut. Så ledsen, hopplös och förtvivlad. Fattar inte ens hur jag ska klara helgen. Än mindre tills torsdag. Har barn hemma också som jag försöker dölja allt ifrån?. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Chef) skrev 2024-06-02 10:52:00 följande:

Jag tycker att du ska ta kontakt med din chef och se om det finns möjlighet för dig att arbeta kväll och dag men ta bort jouren under en period. Det ger dig möjlighet att få struktur på din rutiner som du kan ha varje dag vid sänggående oavsett om du väljer att använda läkemedel för sömnen. 

Mitt andra tips är att träna eller åtminstone röra på dig regelbundet om du inte gör det idag. Det gör susen för din hjärna, kan hjälpa till att strukturera upp tankarna. Använd dig av samma rutiner varje dag vid sänggående, en pod, en kvällsfika osv. 

Du verkar klok, har kunskap om hur ångest fungerar och hur du kan ta dig igenom det. 

Tack för svar, haft regelbunden kontakt med chefen men hon har nog inte förstått hur illa det är. Hon har en del annat att stå i, halva personalgruppen är sjukskriven av utmattning så det är lite körigt överlag. Ska kolla över möjligheten att ta bort sovande jouren ett tag.. 

Jag är duktig på återhämtning och gör det som krävs regelbundet eftersom jag vet att jag behöver det för att orka med. Motion och träning är en stor del av min återhämtning, lediga dagar är jag oftast fysisk aktiv större del av dagen. Så fysiskt blir jag ju trött men hjärnan vägrar ju somna?

Svar på tråden Vaknar av panikångest