Vaknar av panikångest
Aldrig haft ångest tidigare men har sista tiden haft det jobbigt och kroppen har reagerat med ångestattacker flera gånger om dagen. Jobbigt såklart, men jag har genom utbildningar/jobbet mycket kunskap kring ångest så den är rätt hanterbar trots allt?
Den senaste månaden har jag fått ångest när jag ska sova, vilket försvårar insomnandet väldigt mycket. Det känns jobbigt att gå och lägga sig eftersom ångesten blir så påtaglig. Några gånger har jag vaknat av panikångest och även att jag VET att det inte är farligt så blir jag verkligen jätterädd. Det är liksom paniken i situationen som kommer så plötsligt att den skrämmer mig. Så obehaglig känsla. Nu har det blivit så svårt att hantera rädslan för att sova att jag inte vet vad jag ska göra?! Så ledsen. Och trött!!!
Funderar på läkarkontakt men det tar emot eftersom det känns lönlöst, har sovande jour på jobbet där jag inte vågar somna, men tillslut gör jag ju det ändå av utmattning och vaknar av panikångest. Det blir inte många timmars sömn och det tär ju på mig. Jag är trött konstant! Det känns lönlöst eftersom jag antar att läkaren bara kan skriva ut sömntabletter, och att det inte kommer vara möjligt att ta det på jobbet eftersom man kan bli väckt mitt i natten under sovande jouren?