• Anonym (XC)

Hur går det för dig som lever med en partner 40+ som ej klippt navelsträngen

Vi är 40+, 10år ihop, tre barn.
    Min partner har inte klippt navelsträngen.
    Påtagligt drygt.

Hur går/gick det för dig ?

• Svar på tråden Hur går det för dig som lever med en partner 40+ som ej klippt navelsträngen
  • Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 06:53:34 följande:

Det upptäcker du nu?

Nädå levt på hoppet bara.
  • Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 06:59:26 följande:
    Då lär det inte förändras. Lär dig acceptera eller dra vidare
    Beslutad för det sistnämnda.
  • Anonym (XC)
    Anonym (S) skrev 2024-05-30 07:00:18 följande:

Vad fick dig att välja honom samt skaffa tre barn? 

Men kul ändå, det finns ju fortfarande hopp för värdelösa karlar att få ihop det med en kvinna. Alla kvinnor ställer inte krav på män. 

Inget uttalat om hon / han. Men jag är mannen och hon har navelsträngen kvar.

Jag blev super attraherad och stört förälskad.
  • Anonym (XC)
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-05-30 06:56:40 följande:

Vad innebär det att "inte ha klippt navelsträngen" enligt TS? Partnern står sina föräldrar nära?

Pappa fyller på med pengar och mamma gör hushållssysslor.
    När det känns jobbigt med barnfamilj ringer man mamma och beklagar sig. Mamma kommer som skjuten ur en kanon.
  • Anonym (XC)
    Anonym (S) skrev 2024-05-30 07:35:54 följande:
    Då så. Ditt liv, ditt val. Varför klagar du?
    Du verkar aggressiv.

Vill försöka förstå vad som kunnat göras annorlunda och eventuellt lära sig något.
  • Anonym (XC)
    Anonym (svärdotra) skrev 2024-05-30 07:47:09 följande:
    Det låter som lyxliv. Men är du avundsjuk eller kan du se det som så att du får en gladare och mer utvilad fru eftersom hon får avlastning? Har inte barnen glädje av en engagerad mormor?
    Eller är det bara att svärmor hänger er i hasorna jämt?

Min svärmors beteende (lägga sig i allt och sen vara martyr för hon "hjälpt" med saker som ingen bett om, ibland tvärtom) orsakade nästan skilsmässa flera gånger men jag väntade ut hennes frånfälle och nu är allting bra. Om inte mannen också hade insett hur orimlig hon var hade det dock inte funnits någon räddning.

Vi fick flytta 5 mil bort för att förhindra spontanbesök där hon flyttade växter i vår rabatt eller ringde oss på fest en lördag kl 20 för att meddela att vi glömt släcka julgranen, och liknande. Lite stalkerkänsla, så där.

Ja det är så vi har haft det också. Vi bor nära och sambon har inte förstått vikten av ömsesidiga gränser och frigörelse.

• Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 07:44:17 följande:
    Du kan ta en diskussion med din sambo att förädlrarna inte är välkomna hem utan ditt ok
    Du kan säga att alla pengar går in på ett konto till barnen när de blir gamla
    Dom är alltid välkomna men inte varje dag.
  • Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 08:04:18 följande:
    Och när du tar diskussionen med henne och är tydlig med att det inte är tycker det är bra?

Hon tycker jag får vänja mig vid det. Dom gör det för den goda sakens skull. 

Men varje dag av goda saker blev för mig alldeles för mycket gott.

• Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 08:07:54 följande:
    Testa någon gång att när din sambo tycker det är jobbigt att du tar över så inte svärmor behövs för avlastning
    Den har jag försökt med i flera år, så det är inte där skon klämmer.

Min analys är snarare att sambon har ett behov av att tillfredsställa sin m o p med åtaganden för att m o p ska känna sig behövd.
  • Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 08:13:07 följande:

Då får du vara tydligare med din sambo. Max en dag i veckan t ex

Fundra på din alterbativ. Vad är du beredd att ofra för att få slut på detta? Vad kan du acceptera?
    .
    Tro mig, jag har varit övertydlig och vi har gått i terapi. På plats hos terapeuten finns full förståelse men väl hemma är vi tillbaka i det vanligt.

Jag har beslutat mig för att lämna. Nu vill jag se vad jag kan lära mig av detta.
  • Anonym (XC)
    Anonym (?) skrev 2024-05-30 08:27:21 följande:
    generell lärdom
    Räkna inte med att saker förändrar sig inte över tiden, Ta det direkt eller lär dig acceptera.
    Generell och värdefull lärdom.
  • Anonym (XC)
    Agda90 skrev 2024-05-30 09:37:42 följande:
    Vet din sambo om att du har fått nog och funderar på att lämna pga det här problemet eller kommer det att komma som en överraskning för henne?

Och att som vuxen ha så kort navelsträng är för mig otänkbart
    Ja, jag har förmedlat mitt budskap.
    Vi har också tagit det med barnen.

För mig med. 
  • Anonym (XC)
    Anonym (tänk på barnen) skrev 2024-05-30 10:22:33 följande:

Vet svärföräldrarna om att ni har äktenskapsproblem....och att dom bidrar starkt till problemet.....trots att dom vill hjälpa till.....men på ett ohälsosamt sätt....
    I en skilsmässa drabbas ju barnen också....
    Kan du inte be svärföräldrarna ta ett steg tillbaka.... ge tydliga exempel på konkret förändring....

Partnern ville inte ta dialogen med svärföräldrarna så jag bad om att få göra det. Med facit i hand skulle jag inte göra om det. Sådan dialog ligger på den vars föräldrar gör övertramp.
  • Anonym (XC)
    Agda90 skrev 2024-05-30 11:02:29 följande:
    Vad har hon sagt om det?
    Ledsen och tystnad.
  • Anonym (XC)
    Anonym (Flyttade) skrev 2024-05-30 11:15:09 följande:

Jag hittade på en bra anledning till att vi var tvungna att flytta 60 mil. Den egentliga anledningen var att jag ville lägga ett större geografiskt avstånd till hans ursprungsfamilj, så att dessa inte bara kunde dyka upp frekvent och oannonserat. Allt blev också väldigt mycket bättre efter det. 

Synd att vi inte hade en bra anledning. Det hade gett oss ett glatt liv tillsammans.
    Vår grund har vilat på djup kärlek 
  • Anonym (XC)
    Anonym (Fattar) skrev 2024-05-30 12:06:00 följande:
    Kunde du inte skapa en sådan anledning då?
    Jo verkligen!
  • Anonym (XC)
    Anonym (XC) skrev 2024-05-30 12:11:58 följande:
    Jo verkligen!
    Men den smarta idén kom aldrig upp i min hjärna.
Svar på tråden Hur går det för dig som lever med en partner 40+ som ej klippt navelsträngen