• Anonym (Bredbar ost)

    Onani för hälsan?

    Hej på er

    Hur viktigt är det att man håller igång maskineriet som man även när man inte har riktigt lust längre? I takt med stigande ålder (50+) så har ju lusten börjat klinga av. Mycket också tack vare en snedfördelning vad gäller sexlust och sexinitiativ i vårt förhållande över alla år. Till slut så försvann även mitt tidigare starka sexdriv. Och det är faktiskt rätt skönt idag. Både för frun och för mig.

    Så jag har inte speciellt mycket lust till sex längre. Och inte ens något behov av att onanera. Men så läste jag för ett tag sedan att det är bra, för att inte säga viktigt, att ändå få någolunda regelbundna utlösningar som man. Det är bra för prostatan läste jag. Vad som avses med regelbundna utlösningar framgick dock inte. Så hur viktigt är det här idag? Som det är nu så försöker jag nästintill tvinga mig att onanera en gång i veckan. Inte för att jag har lust utan för att få dessa regelbundna utlösningar. Men vad är det som gäller runt det här? Jag kunde ju ha vänt mig till en legitimerad läkare med den här frågan men jag tycker att den är så pass viktig att jag istället frågar totalt okända främlingar med högst tvivelaktig sakkunskap. 

    Så vad säger ni?

  • Svar på tråden Onani för hälsan?
  • Anonym (Bredbar ost)

    Inga reflektioner från någon?

  • Freddie K

    Jag tror att det är hälsosamt att onanera ibland. Bara man inte går till överdrift med det så att det blir som ett självskadebeteende. 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (21ggr/månad)

    Jag tror mig ha läst att för minskad risk för prostatabesvär så 21 eller fler utlösningar i månaden. :D Det blir alltså en jääääkla massa runkande för att få någon fördel av det. Det var ingen skillnad på färre och 0. Så vill du inte är det kanske bortkastat att sitta där och dra i penisen 10ggr i månaden eller så.

  • Tukt

    Har man ingen som helst lust kvar, så borde onani vara i princip ohållbart i längden. Men då bör man kanske också fråga sig varför lusten är borta. Är det mediciner? Brist på könshormoner, psykiskt eller något annat.
    För sex och orgasm har ju hälsofördelar, i synnerhet då vad det gäller prostatan på män. Så man kan ju se det som ren hälsovård.

  • Anonym (21ggr/månad)
    Tukt skrev 2024-05-29 12:18:31 följande:

    Har man ingen som helst lust kvar, så borde onani vara i princip ohållbart i längden. Men då bör man kanske också fråga sig varför lusten är borta. Är det mediciner? Brist på könshormoner, psykiskt eller något annat.
    För sex och orgasm har ju hälsofördelar, i synnerhet då vad det gäller prostatan på män. Så man kan ju se det som ren hälsovård.


    Tror lusten kan försvinna när man inser att man kommer aldrig mer ha sex ändå. Tex sexlöst äktenskap eller incel. Först frustration, sedan sorg. Onani påminner en om ens sexlöshet och blir ångestladdat och man känner sig äcklig/omanlig. Men tar nog ett par år iaf i en process.
  • Tukt
    Anonym (21ggr/månad) skrev 2024-05-29 12:32:50 följande:
    Tror lusten kan försvinna när man inser att man kommer aldrig mer ha sex ändå. Tex sexlöst äktenskap eller incel. Först frustration, sedan sorg. Onani påminner en om ens sexlöshet och blir ångestladdat och man känner sig äcklig/omanlig. Men tar nog ett par år iaf i en process.
    Det låter ju då som psykiska orsaker, vilka man kan välja att jobba med. Framför allt då kopplingen mellan sex och onani, som ju också kan vara två olika saker och inte nödvändigtvis behöver förknippas med varadra.
Svar på tråden Onani för hälsan?