• Anonym (Ergonomi)

Vad har man rätt att kräva i förhållande till ergonomi på arbetsplatsen?

Jag har fått ?ärva? gamla skrivbord efter en kontorsflytt som en gång i tiden var höj- och sänkbara, men sladdar och kontakter har nu försvunnit från dem. De är nu fast i sitt-läge. 

Jag vill gärna ha ett bord som går att höja, men vet inte om det är något som jag har ?rätt? till. Likaså är min kontorsstol en ärvd stol som inte går att justera särskilt bra. 

Rent ergonomisk har jag tur att bord och stol fastnat i ganska okej lägen, men jag inser att min rygg börjar ta stryk för att jag sitter så mycket. Kan jag begära ett bord som går att höja? Jag är den enda som sitter still på det här viset på jobbet, alla andra har mycket mer aktivt arbete så jag är den enda med detta problemet. 

• Svar på tråden Vad har man rätt att kräva i förhållande till ergonomi på arbetsplatsen?
  • Anonym (Skyddis)

Prata med skyddsombudet eller facket, så vet du vad du kan kräva av chefen. På mitt jobb hade så dåliga möbler inte accepterats. 

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Ergonomi) skrev 2024-05-20 15:32:53 följande:
    Vad har man rätt att kräva i förhållande till ergonomi på arbetsplatsen?

Jag har fått ?ärva? gamla skrivbord efter en kontorsflytt som en gång i tiden var höj- och sänkbara, men sladdar och kontakter har nu försvunnit från dem. De är nu fast i sitt-läge. 

Jag vill gärna ha ett bord som går att höja, men vet inte om det är något som jag har ?rätt? till. Likaså är min kontorsstol en ärvd stol som inte går att justera särskilt bra. 

Rent ergonomisk har jag tur att bord och stol fastnat i ganska okej lägen, men jag inser att min rygg börjar ta stryk för att jag sitter så mycket. Kan jag begära ett bord som går att höja? Jag är den enda som sitter still på det här viset på jobbet, alla andra har mycket mer aktivt arbete så jag är den enda med detta problemet. 

Vad säger din chef eller skyddsombudet? 
  • Anonym (...)

Iom att de inte går att justera så hade jag sagt till chefen att de inte fungerar och helt enkelt bara frågat hur man beställer nytt, hen vet förmodligen inte ens att det är ett problem 

• Anonym (Oio)

Ta upp det med chefen, hen kanske inte ens vet att möblerna inte går att justera längre?

Svar på tråden Vad har man rätt att kräva i förhållande till ergonomi på arbetsplatsen?