Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 10:08:23 följande:
    Det är ditt problem att du inte fattar vem som är vem.
    Ingen annan gör det heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (NL) skrev 2024-11-12 21:19:04 följande:

Ja här fortsätter eländet.

Nödlagar gäller i Amsterdam tills minst torsdag, inga demonstrationer tillåtna, man får inte täcka ansiktet. 100 tals har demonstrerat ändå, propalestinier. Stenar kastas, i vissa delar av Amsterdam sägs att kvinnor och barn ska inte gå ut eftersom farligt. Färre bussar, fotbolls matcher och träningar cancellerade. Fler arresteras. Riksdagen diskuterar problem med integration. 

Av 62 som arresterades vid fotbolls bråken var 10 från Israel. Det sägs igen av politiker att även de hemska saker som israelerna sa var ingen justifikation för de minst 14 hit and run attacker på random israeler som jagades och misshandlades. 

Jag hörde att den där sången (om ingen skola i Gaza alltså) skulle vara fejk, att någon har lagt den på videon senare. Har du hört något om detta? 

Förresten så hörde jag kommentarer av en tysk journalist som sa att Ajax och Macabi Tel Aviv är några slags vän-klubbar, och att det var en vänskapsmatch, och menade att det inte var bråk mellan dessa. Det måste ändå ha varit lite sånt? Men hur mycket var fotbollsfans mot varandra och hur mycket var araber mot judar? 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 10:07:01 följande:
    Det är lögn igen. Visst har israeliska fans hyllat folkmord på barn i Gaza. Både i Amamsterdam och i Israel på flygplatsen.

x.com/clashreport/status/1854765104467718531
    I så fall är jag förvånad varför du då inte ställer in länkar som visar just detta. Belägg, inte tyckanden. Jo, jag vet att du har ställt in en video, men det med  flygplatsen var nytt för mig. Och man kan lätt lägga på ljud efteråt. Så det vore ju säkrare med trovärdiga vittnesmål. T.ex. av poliser eller flygplatspersonal. 
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 13:36:45 följande:
    För att förtydliga: det är att vara emot judiskt självbestämmande som är antisemitism.

I all praktisk mening innebär det idag att det är antisemitism att vilja radera det land där judarna idag HAR sitt faktiska självbestämmande - Israel.

Grupper av ortodoxa judar är emot dagens Israel av religiösa skäl - det är skapat av människan och inte av Gud som de menar krävs för att vara det äkta Israel - men det säger inte att de är emot judiskt självbestämmande.

Tvärtom är de noga med att de förväntar sig att Gud snart skall skänka dem det land som är Israel för att de skall kunna leva och härska där.

Potaytho - potatho, kan man som utomstående tycka
    Ja, om du tänker så, att ju Israel finns nu, så är det kanske samma sak i praktiken. Men ursprungligen var ju de ortodoxa judar absolut antizionister.
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2024-11-12 19:22:49 följande:
    Vil linte FN ha demokrati?  Eller menar du att någon annan utsett denna special rapporteur?

Varför skulle inte alla människor ha samma rätt till den högsta uppnåbara standarden av fysisk och mental hälsa?  Vilka av oss ska inte ha rätt att vara friska och må bra?

Ska vissa männsikor begräsans till att inte få åtnjuta god fysisk hälsa och god mental hälsa?  Sja dessa människor hindras att få sjukvård, att få leva och arbeta i hälsosamma miljöer med ett sunt ledarskap och i fungerande familjer? 

Att förhindra detta är att bygga och tillåta samhällen som utnyttjar människor, förstör deras häls aoch liv.  Vilka av alla människor ska det vara? Judar, palestirnier, muslimer, afrikaner, romer, calvinister, homosexuella, de lägsta kasten i indien, arbetare, gästarebetare, polacker, ossi'es, kazaker, kvinnor och barn som utsätts för trafficking?  

Vilka av alla människor ska inte ha rätt till högsta uppnåbara fysiska och mentala hälsa och vilka ska ha rätt till det? 

Du vet vilka som ville göra skillnad på människor på det sättet - som såg slaver,  judar, romer och andra männskor som mindre värda och utan rätt till de mest basala mänskliga rättigheterna, som sattes i arbetsläger till döds, som murades in i grunden på planerande semesteranläggnjngarm, som sattes i dödsläger

Självklart har ALLA människor dessa rättigheter och det är inte utopiskt att de har dessa rättigheter även om det i vissa samhällen kan uppfattas som ett utopiskt mål och i andra samhällen ses som inte ens önskvärt. 
    Nej, jag menar självklart inte att någon ska begränsas. Jag menar snarare att helt vanliga människor i västvärlden säkert inte har högsta standarden av fysisk och mental hälsa. Vi måste vänta i flera månader på operationer. Och - ännu värre tycker jag - unga människor som har råkat ut för allvarliga trauman, t.ex. våldtäkt får oftast INTE terapi i god tid, HÄR i Sverige. De får vänta så där mellan 5 och 10 år. Om de får behandling alls. 

Det skulle bli lite fel om folk i u-världen tror att vi har allt detta, när det faktiskt inte är så. Det finns redan tillräckligt med terrordåd mot västvärlden. Det vore dumt att få på sig hat och krav från länder/människor som tror att vi skulle ha allt i överflöde. 
  • AndreaBD
    Anonym (NL) skrev 2024-11-13 16:10:07 följande:
    Nej har inte sett seriösa påståenden om att det var fejk. En del tror det men de flesta tror inte det eller väntar på polisens undersökning innan de säger något om det. 

Tydligen var det lite bråk mellan vanliga fans också men flera Ajax fans har pratat och skrivit om att de var inte inblandade i attackerna efteråt, det var bara propalestinska demonstranter utan några fotbolls färger på sig. För andra Ajax matcher kommer det inte så många muslimska killar, bara denna gång.

Ibland har Ajax spelare fått höra av muslimska aktivister och av fans från andra klubbar att de är alla judar som borde gasas. Så vanliga Ajax fans är arga över detta och det skulle vara konstigt om de säger samma sak om andra.
    Ok, tack för infon. Det tycker jag är illa om Ajax-spelare hotas för att spelar mot clubben från Tel Aviv. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2024-11-12 19:22:49 följande:
    Vil linte FN ha demokrati?  Eller menar du att någon annan utsett denna special rapporteur?
    Självklart har FN det som mål, antar jag. Man vet aldrig med dem. Men jag menade bara att man inte kan tvinga det på ett folk som inte verkar vara intresserade av det. Även om jag själv är övertygad om att inget annat än demokrati kan ge en bra grund för ett land och för en rättsstat, men man kan inte tvinga någon. Kanske ska man inte göra det så uppenbar att man vill främja demokrati? Det verkar vara oklokt när den muslimska världen tror att det bara är ett västerländskt påhitt som man vill tvinga på dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 10:52:21 följande:
    Jag har redan skickat flera gånger båda länkarna. 🤣

Alla världens medier har rapporterat om det. Den holländska polisen har rapporterat om det. 

Du kan inte hitta på och ljuga om det.
    Okej, det kan ju alltid finnas några rötägg. Framför allt när det gäller fotbollfans. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 11:57:10 följande:
    Varför skickar man skärmdumpar istället för länkar? Men fortsätt du bara med det..... Drömmer
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 16:39:36 följande:
    Ajax är "den judiska klubben" i Holland. På grund av klubbens historia.

De utsätts ständigt för hatramsor från en del andra holländska klubbar om att slänga judarna i ugnen och om SS och Hamas och så vidare.
    Förstår inte helt säkert hur du menar. Jag vet inget om den fotbollsklubben. Vad har den för historia, menar du? 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 16:47:11 följande:
    Det är inte bara några rötägg. De visar vad är helt ok i Israel. Dessa rasister var mycket förvånade över att det  inte var ok i andra länder att tex hylla folkmord på barn.
    Löjligt. Alla länder har såna bråkmakare, särskilt bland footboll-fans. 
  • AndreaBD

Här hittade jag något väldigt bra. Dr. Einat Wilf i Aron Flams podcast. Hon förklarar exakt - och bevisar - vad palestinierna vill och inte vill. Hon säger att alla vänsterpolitiker och alla israeler som är vänster har utgått ifrån fel premisser. De har trott att palestinierna vill ha en egen stat, att de vill att ockupationen slutar, att de vill ha bort bosättningarna och vill ha östra Jerusalem som huvudstad. 

Men detta är fel! De har erbjudits allt detta, flera gånger. De har sagt nej till det. Av alla dessa krav finns det bara en som de verkligen vill och det är rätten att återvända. Varför? Jo, eftersom de också har insisterat att de alla är flyktingar - i flera generationer alltså, och vill ha rätt att återvända till staten Israel, så skulle det ju bli en arabisk, muslimsk stat då om flera miljoner palestinier invandrar dit (de allra flesta har ju själva aldrig bott där). Det är ett sätt att få bort judarna och att förstöra staten Israel. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-14 00:42:08 följande:
    Minnesförlust igen.

Jo, det var EXAKT vad du sa att du störde dig på:

"Och igen ett dokument ifrån FN som ser väldigt oseriöst ut. Ta bara den här listan på "rapporteuerer". Vad är det för konstiga, påhittade beteckningar?"

Dessa "konstiga, påhittade beteckningar" är engelska.

.
    Du kan inte ens veta vad jag menade för att jag inte ens skrev tydligt vilket jag menade. Och detta eftersom det inte var tillräckligt viktigt för att ta isär det. 

Tyvärr - rapporteur är förstås franska. Och det kan vara okej, det är ändå diplomatins språk. Jag tyckte mest det lät lustigt - kombinationen av franska och engelska. 
Svar på tråden Israel folkmord