Anonym (Suck) skrev 2024-05-11 12:47:49 följande:
Du lägger in väldigt mycket egna åsikter som om de är precis vad andra också borde tycka.
Vad är "ett tillräckligt bra liv" för ett barn?
Vad anser du om de som blir ensamstående efter sitt barnet fötts pga separation?
Väldigt många väljer att bli ensamstående föräldrar. Tycker du att de är lite sämre?
Detta är ett diskussionsforum där man får lov att ta upp problem, och då givetvis sin egen syn på saken. TS har inte spytt galla över mannen på ett opassande sätt. Han har just slängt ut henne ur deras hem efter att hon blivit gravid vid oskyddat samlag.
Lätt att vara 23 och sitta och säga att "du kommer ha hunnit skaffa en riktig familj att få barn i inom de närmsta åren".
Du är 23 och har hunnit göra två aborter. Det finns nog en hel del som kan ha åsikter även om detta.
Huruvida en abort innebär att man dödar ett barn eller inte borde du veta är allmänt diskuterat. Du tycker inte det. Många tycker det. Om TS är av åsikten att hon bär på ett blivande barn behöver du inte försöka förminska detta. Om du inte tycker så behöver du inte må dåligt över dina aborter för att TS tycker annorlunda.
Var har jag sagt att andra måste tycka som jag tycker? Det är ju din tolkning det. Naturligtvis skriver jag utifrån mina åsikter, något annat vore ju märkligt. Är man inte intresserad av andras åsikter så skapar man ju inte en tråd på ett diskussionsforum.
Att föräldern lider av psykisk ohälsa och är sjukskriven, har dålig ekonomi, i princip har noll sociala kontakter (som det verkar), en dålig relation till den andra föräldern där det förekommer bråk och är stormigt får mig att tycka att det inte låter som en bra situation för ett barn. Förutsättningarna verkar inte vara bra och då låter det inte bra för barnet heller. Ett tillräckligt bra liv för ett barn kan vara ett liv där man har bättre förutsättningar men du behöver ju inte hålla med mig, ingen har tvingat dig att göra det.
Om man gör slut/skiljer sig/separerar efter att barnet har fötts så är det så. Jag vet inte omständigheterna runt varje specifika fall. Nej, jag tycker inte att man är en sämre människa bara för att man väljer att vara ensamstående.
Ja, precis, detta är ett diskussionsforum och ändå reagerar du när jag skriver utifrån mina åsikter. Ingen har sagt att man inte får lov att ta upp sina problem här men man kan uttrycka sig på olika sätt och jag har sett flera inlägg i tråden där man uttrycker sig på ett otrevligt sätt gällande mannen - ska jag dra upp några exempel eller begriper du? Jag tycker inte att det är schysst att snacka skit om någon som inte är närvarande och därmed inte kan försvara sig själv. Vill människor göra det så är det ju trist, själv försöker jag vara bättre än så.
Nu sa jag inte att ts kommer ha hunnit skaffa en riktig familj och fått barn inom de närmsta åren. Det är en mening som du själv har hittat på. Däremot sa jag att det inte behöver vara för sent och jag sa även att man kan testa sin fertilitet. Läs om, läs rätt.
Om folk har åsikter om mina aborter så låt dem. Förstår inte din poäng med att ens säga det överhuvudtaget? Har märkt att du verkar vara lite på tvären så antar att det var ett försök att göra mig ledsen eller upprörd. Nåja, bättre lycka nästa gång. Absolut får man ha vilka åsikter man vill men att sitta och skriva att en abort är detsamma som att döda ett barn är väldigt okänsligt mot de som har gjort abort eller funderar på att göra abort. Återigen, man kan tänka på hur man uttrycker sig och bara för att man tycker något så måste man inte säga det rakt ut heller. Skulle du kommentera en persons viktuppgång bara för att du tycker att denne är tjock? Eller skulle du gå fram till en person som har gjort abort och säga att den dödande sitt barn? Förmodligen inte, eftersom det är okänsligt. Det finns personer som anser att kvinnor som bär lättklädda kläder delvis får skylla sig själva om de blir våldtagna. De har givetvis rätt att tycka så men kanske skulle du (om du inte håller med dem) kritisera deras sätt att resonera och uttrycka sig om de vädrade sina förlegade åsikter öppet? Att kritisera hur någon uttrycker sig, oavsett om det gäller internet eller den fysiska världen, kan leda till att personen tänker till nästa gång.