Padirac skrev 2024-06-01 19:57:43 följande:
[1a] Så 'folk i stort' är mycket klara i sin syn på att SDs trollfabrik inte liknar något av vad de andra partierna gör i fråga om politisk opinionsbildning?
[1b] Eller vad menar du den djupare analysen av SDs trollande säger, enligt din mening?
[2] Vilken är 'folk i stort's grunda analys?
[3] Vad är rationellt och inte rationellt i fråga om SDs trollfabrik och 'folk i stort's då?
I princip allt framkommer redan i inlägget som du svarar på. Låt mig demonstrera och ledsaga dig:
1ab. Jag skrev:
Bland dessa 'folk i stort' eller 'folk i allmänhet' så tillhör jag den delen som menar att fallet SD och fallet S inte är jämförbara, att både skillnader och nyanser skiljer dem åt.
Tillhör jag
den delen som beskrivs ovan så finns det givetvis
en annan del som inte beskrivs ovan (det vill säga den delen som tycker att SDs trollfabrik är jämförbar med "övriga partiers politiska opinionsbildning").
Med andra ord så skriver jag att 'folk i stort' är kluvna i sin syn men i vanlig ordning så tycks du ha fått för dig motsatsen.
Din fråga skvallrar om din analytiska kompetens.
2. Jag skrev:
Det som jag försökte förmedla var inte att 'folk i stort' eller 'folk i allmänhet' har den ena eller den andra synen på fallen i fråga - utan att 'folk i stort' eller 'folk i allmänhet' inte bryr sig om djupare analyser i ett gravt polariserad klimat.
Kan du tänka dig att en mening som inleds "det jag försökte förmedla" berörande 'folk i stort' också förmedlar hur jag tänker om 'folk i stort'?
Och hade du läst och förstått det här - alltså andra stycket i inlägget som du precis har svarat på - så hade du inte heller ställt de första frågorna.
3. Det räcker alltså med att tänka efter om jag beskriver mig själv som mindre rationell eller inte och du har svaret på din fråga.
Tänker du inte så långt eller tvivlar du på mitt ego, Padirac? 😁
Aja, den delen av 'folket i stort' som har min hållning - att det finns både skillnader och nyanser som skiljer fallen från varandra - är givetvis den rationella delen. Med det sagt så finns det givetvis folk som tycker likadant men som inte gör det av rationella skäl (det vill säga 'medlöpare').