Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Sd:s trollfabrik

Efter granskningen så förlorade Jimmie Åkesson som partiledare hela sju procentenheter i förtroende enligt mätningarna som Expressen samt Verian håller i (gjord mellan den 20-23:e maj):
    omni.se/fortroendet-for-akesson-rasar-efter-granskningen/a/4B1Vde

Idag så visar Indikator Opinions mätningar att SD drar ifrån M i opinionen efter att ha legat jämsides under april månad:
    sverigesradio.se/artikel/sd-drar-ifran-m-storst-i-tidosamarbetet

Då återstår det att se vad nästkommande förtroendemätning visar för siffror.

Whac-A-Mole.

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-05-28 13:48:00 följande:
    Journalisten som har skrivit artikeln har köpt  SDs desinformation alternativt springer SDs ärende i detta.

Att Aktuellt i Politiken är en socialdemokratisk tidskrift (som funnits ett femtiotal år) är ingen som helst hemlighet utan redovisas helt öppet. Den som Googlar AIP kommer se att jag har rätt. 

Sverigedemokraterna är det enda svenska parti som finansierar anonyma Trollfabriker. 

Tycker att skillnaderna iallafall framkommer i artikel eller då får chansen att framkomma. Sedan är det väl upp till var och en att bedöma trovärdigheten hos avsändaren men i allmänhet tror jag inte många kommer att gräva efter några nyanser i allmänhet.

Det samma gäller säkert också hur folk hanterar Kalla Faktas granskning.

Polarisering + bekvämlighet + sämre 'attention span' styr troligen mer hur korten lägger sig i båda fallen, än skillnader och nyanser som inte är direkt uppenbara och/eller självförklarande.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-28 16:45:46 följande:
    Dock ändrar sig inte en enda sak med trollfabrikerna de ljög om i över ett decennium som inte skulle existera.
    Hysteri skrev 2024-05-28 12:59:45 följande:

Hycklare, bara ok när S trollar

www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyABaa/s-finansierade-sociala-medier-konton-styrs-fran-sveavagen-68

Trovärdighet får man genom stå för sina saker, som i detta exempel.

Icke trovärdighet är man ljuger i över ett decennium om att dessa trollfabriker inte skulle existera.
    Kämpa Solig

Visst finns det skillnader men frågan är om folk i allmänhet orkar ta reda på dessa och nyanserna som skiljer fallen åt. Skulle inte kalla vårt politiska klimat för särskilt rationellt just nu... folk vill mest kunna kasta paj på varandra. Polariseringen är extrem och har första parkett, iallafall när jag tittar mig omkring.

Ja, herr Åkesson (SD) förlorade en hel del förtroende tack vare granskningen. Vi får väl se om det håller i sig och även påverkar opinionen.

I den här värmen så kämpar jag så gott det går! 😅
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-28 18:11:32 följande:

Det är väldigt enkelt att tar reda på vad detta media kommer av, anonyma trollfabriker som SD har ljugit om så länge var svårt utan denna granskning och infiltration.

Och vi vet också hur fansen låtit och kategoriskt sagt nope, de existerar inte och bevisa det.
    Nu är det bevisat.
    Och förlora förtroende ger jag inte mycket för, upphöra med dom med en gång är det enda rätta och sen stå för det man vill säga.
    Men klarar SD av att så för vad de vill säga, det är en intressant fråga idag, för svaret är just nu nej och att de inte vill.

Och skulle inte förvåna mig ett skit om det finns ett djupare lager av trollfabriker också, för vi har en del udda desinformation som fansen för och försvarar svårt.
    Det är därför den misstanken finns av mig pga SD för den och försvarar viss desinformation svårt.

Hänger inte helt med på vad som åsyftas med "väldigt enkelt" respektive "var svårt".

Har ingen aning om hur SD-väljare med omnejd har förhållit sig till sådana anklagelser genom åren. Visst borde SD köra med öppna kort och raka rör i sin kommunikation! Det hade klätt dem bättre.

Angående granskningen så tror jag dock att sådant som exempelvis deras hantering av enkäten som de ville forma till skadar förtroendet från SDs väljarbas mer än trollfabriker per se. Så som de pratade om folket under det segmentet visar att även SD har så kallade 'klägg'-tendenser och att de inte heller är fria från "tittar ner på pöbeln från toppen av Olympus"-attityder.

SD dominerar flera sociala medier och deras narrativ blir gärna flera människors verklighet vare sig de vill eller är medvetna om det. SD har för stort inflytande i sig för att hålla folk ansvariga för desinformation i alla lägen (desinformerar gör man medvetet). Vad fans i generell bemärkelse "försvarar svårt" tror jag har väldigt liten betydelse för analyser men man kan titta på de fans/sociala konton som har längre räckvidd/gediget med följare, för skarpare analyser om hur saker och ting rör sig i maskineriet.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-05-28 19:30:24 följande:
    Det är en del av SDs krishantering att hävda att andra partier på samma sätt som SD håller på med anonyma konton men det är inte sant. 

När andra partier eller politiska organisationer har tidskrifter eller forum (som i exemplet med AIP) Timbro, moderata lokaltidningar o.s.v.  så går det alltid att koppla till partier eller organisationen som ligger bakom uppgifterna och detta handlar alltså inte om anonym media. 

Tidningen Aktuellt i Politiken har en ansvarig utgivare  som vid behov kan ställas till svars. Bolaget AiP Media Produktion har en verkställande direktör som också kan ställas till svars. 

Kritiken mot SD handlar alltså om att SD på sitt partikansli har avlönad personal som skapar propaganda som som sprids på anonyma konton på sociala plattformar. Det finns ingen information som pekar mot att det är SD som är avsändare för informationen. Om SD sprider propaganda för nazister eller avvänder AI för att sprida falska klipp så finns det ingen som kan ställas till svars för detta Det som avslöjats är helt unikt för Sverige och är något som tidigare bara förknippats med Vladimir Putins trollfabriker. 
    Padirac skrev 2024-05-28 19:38:37 följande:
    Det där är en förenkling som SDs trollande personal och oavlönade trådskrivare som gått på eller inte gått på SDs propaganda gärna skriver för att göra SD och alla andra till lika goda kålsupare.

Det är inte sant att alla partier och att alla väljare är lika goda kålsupare 

Däremot sprids nu i dina inlägg SDs förminskning av sin propaganda och hat och hotretorik igen. Det slår aldrig fel. 
    Nu skrev jag dock att både skillnader och nyanser finns emellan fallen - men att det förmodligen inte bekommer gemene man att gräva i/ta reda på ordentligt/analysera vidare djupt.

Hur ni får det till att jag förenklar och förminskar någonting är en gåta vars ena ben behöver stå i att jag representerar "folk i allmänhet" (alltså i stort) för att iallafall reflektera texten jag som skrev, om än fel.

Hur lyckades ni tolka det så skevt båda två? Jag skriver alltså att det finns en risk för att gemene man/folk i allmänhet ser förbi/missar aktuella skillnader och nyanser - det vill säga 'förenklar' och av anledningarna som jag tog upp:

Skulle inte kalla vårt politiska klimat för särskilt rationellt just nu... folk vill mest kunna kasta paj på varandra. Polariseringen är extrem och har första parkett, iallafall när jag tittar mig omkring.

Det behöver dock inte vara en fråga om medveten förenkling eller för den delen förminskning. Det generella intresset att nyansera andra sidan, ge dem tid eller försöka se skillnader till andra sidans fördel är helt enkelt extremt låg just nu... ungefär vad ni själva ger prov på här, ironiskt nog.

När ni jobbar stenhårt på att misstolka mitt inlägg så det faller in i sedvanlig "Digestive är alltid fångad eller springer medveten längsmed SDs narrativ"-vinkel så se er själva som en måttstock för hur mycket även andra sidan anstränger sig/inte anstränger sig för 'er' skull.

När polariseringen är för extrem så är bara pajkastning det enda intressanta. Hur. Varför. När. Pajkastning kan uppstå - mot 'det onda laget' - överskuggar mer eller mindre allt just nu.

Att någon skulle stanna upp, ge tid, fintolka eller på något vis ge efter en millimeter till andra sidans potentiella favör... är helt uteslutet i detta politiska klimatet.

Att se på det hela ur sådana perspektiv är dock inte - givetvis inte - att "förenkla" eller att "förminska" någonting - då har man gravt missförstått vad jag skrev, medvetet eller ej.

Jag har gärna med mina tankar om folket i stort och om det politiska klimatet i mina analyser. Man blir oftast mindre förvånad över utfallen så.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-05-28 21:11:52 följande:
    Det du pratar om som 'folket i stort' är det mer än dina subjektiva upplevelser och bedömningar?

Vad vill du ge till SDs trollarme? Vilken mm eller km vill du ge dem?

Vilken fintolkning har du för rasism, nazism, hat och hotkampanjer som förvaras av SD partiledare som kastar anklagelser mot de som uppmärksammar 'folket i stort' om SDs bruna skit?

Har du någonting annat än förakt eller beundran för SDs trollarmes betalda arbete som ledde till att mord planerades på en partiledare som inte delade SDs politiska grunder?

Att tro att polariseringen är någonting som inte kommer direkt från SDs chefsideolog och kommunikationschef utan att 'folk i stort' har en polariserad syn på 'det onda laget'.. vad för gott ser du i SDs rasism, nazism, hat och hotkampanjer?
    Du förstår uppenbarligen inte vad du bemöter men har tydligen massor att skriva och insinuera om det.

Jag skrev inledande:

Sedan är det väl upp till var och en att bedöma trovärdigheten hos avsändaren men i allmänhet tror jag inte många kommer att gräva efter några nyanser i allmänhet.

Du ser inte hur det här är en prognos - hur jag tror att folk hanterar aktuellt ämne - utan behöver, även efter närmare förklaring, faktiskt fråga?

Det du pratar om som 'folket i stort' är det mer än dina subjektiva upplevelser och bedömningar?

Nej, givetvis är det enbart mina egna iakttagelser och subjektiva bedömningar om 'folket i stort' som jag uttrycker - hur jag alltså tror att 'folket i stort' hanterar ämnet (på var sin polariserad sida av S och SD).

Vad vill du ge till SDs trollarme? Vilken mm eller km vill du ge dem?

Vilken fintolkning har du för rasism, nazism, hat och hotkampanjer som förvaras av SD partiledare som kastar anklagelser mot de som uppmärksammar 'folket i stort' om SDs bruna skit?

Eh? Jag beskrev hur det ena och det andra var mindre förekommande i detta politiska klimat. Varför jag skulle efterfråga saker och för enbart ena parten är en gåta som du får lösa själv - inte minst varför du tar de mest bisarra exemplen att på något vis ha överseende med.

Det är fan illa om du går runt och tror att folk skulle vara ens hälften så knäppa som du gör dem till.

Ärligt talat så personifierar du exakt vad jag menar och ser bland 'folk i stort'.

Har du någonting annat än förakt eller beundran för SDs trollarmes betalda arbete som ledde till att mord planerades på en partiledare som inte delade SDs politiska grunder?

På tal om vad? Brukar jag beundra mordlysten hets? Jag föraktar sådant vad det än må vara för kortslutning som motiverade dig att fråga.

Att tro att polariseringen är någonting som inte kommer direkt från SDs chefsideolog och kommunikationschef utan att 'folk i stort' har en polariserad syn på 'det onda laget'.. vad för gott ser du i SDs rasism, nazism, hat och hotkampanjer?

Eh? Ja, visst skapar bland annat SDs propaganda polariseringen som jag ser bland 'folk i stort'. 

Hur partier i övrigt polariserar 'folk i stort' är du själv ett klockrent exempel på - vars propaganda har kultiverat din uppfattning av folk/mig, hur du bemöter folk/mig, som får de mest bisarra frågorna att kännas helt relevanta när du skriver till folk/mig och så vidare. Har du tillräckligt med självinsikt för att förstå det?

Aja, det är väl meningslöst att skriva något mer på det här inlägget.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-05-29 00:43:08 följande:
    De menar att min kritik mot att SDs dynga sprids oreflekterat eller medvetet beror på att andra partiers propaganda polariserar folk?

Ja, det är att sprida SDs narrativ och påståenden om andra partier! Att förminska och likställa brun propaganda , rasism, nazism, fascism, hat och hotkampanjer med att föra fram kritik mot att det sprids brun propaganda är just det SDs apologeter gör för att normalisera ett brunt parti. 

Gör inte du i inlägg efter inlägg just detta?
    Nej, jag menar att brunsmetning polariserar folk. Du kritiserar inte sådant på rimliga grunder vilket redan syns.

Vad SD påstår om andra partier är ovidkommande. Du är alltså åter igen inne på att SD är en patenterad urkund och för allt som partiet uttrycker. Resonemanget är dock lika trasigt idag som det var igår och alla andra dagar i övrigt.

Det vill säga om du nu försöker pricka in rätt dag som det här resonemanget skulle vara rimligt så är försöken meningslösa.

Det är bara skoj att se den enformiga slutsatsen om andra som du kommer fram till med denna spektakulära hjärngympa, inlägg efter inlägg.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-29 06:41:13 följande:

HAHAHA, du försöker driva med mig genom låtsas, börjar det bli så jobbigt Solig

Det är enkelt att veta vem som står bakom den median som röknades upp ovan, då ingen ljuger vad den kommer ifrån, du vet som SD trollfabriker som ljugit över ett decennium.

Det måste vara otroligt bra "humor" som man inte vågar stå för och inte bara det, måste ljuga om också.

Nejdå, men var det ingenting viktigt så kan det skippas.

Visst är det så. AIP kunde ha varit tydligare i sina konton om att de ägs av S men det går inte att jämföra med SDs helt anonyma konton.

Eller hur!
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-05-29 08:40:29 följande:
    Finns det några andra än SDs försvarare som gnäller över att tydliggörandet att SD sysslar med rasism, nazism, hat och hotkampanjer är att likställa med brunsmetande och att brunsmetandet är polariserande?

Var det inte precis det du gjorde nyss?

I själva verket är det SDs bruna propaganda som är polariserande. 

Du försvarar igen SDs narrativ och gör dom SDs apologeter, lägger skulden för SDs polarisering på de som inte kysser Åkessons bruna ...
    Vad babblar du om?

Jag har inte kommenterat något tydliggörande överhuvudtaget i den här tråden och ingenstans på Familjeliv har jag fällt negativa kommentarer om att SDs skelett har kastas ut ur garderoben.

Som sagt så är det propaganda som styr din uppfattning om folk/mig och inte verkligheten. Att du är helt oemottaglig och enbart bemöter inre tankefigurer nu för tiden skvallrar om hur gravt radikaliserad du har blivit.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-29 20:51:49 följande:

Anonyma trollkonton vs. media och tidskrifter som berättar vem som står bakom.

Och detta ser du som samma, och frågan är då hur då?

Undrar då det enda vet man med S och andra partiers(utom SD) vad de har för kanaler och försöker nå ut till väljare, och SD har trollfabrik med anonyma konton och som man också ljugit om i över et decennium.

Jag likheterna är slående få :lol::lol::lol:

Jag skrev:

AIP kunde ha varit tydligare i sina konton om att de ägs av S men det går inte att jämföra med SDs helt anonyma konton.

Och klyban lyckas tolka det som att jag ser det som samma sak.

Det är inte särskilt konstigt att du och Padirac sticker ut och är de enda som hela tiden få för er en massa märkliga saker.

Svar på tråden Sd:s trollfabrik