Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

Sd:s trollfabrik

Anonym (qwerty) skrev 2024-05-18 15:26:38 följande:
    Det är inte helt korrekt faktiskt, jag jobbade med ungdomsförbund i början på 2000-talet och det fanns redan då "trollfabriker" från merparten av de politiska förbunden, även fast ordet trollfabrik inte fanns, på den tiden kallades de Nättorpeder. De partier jag minns inte hade några var KD och C, samt i mycket mindre utsträckning Folkpartiet (Numera Liberalerna) i jämförelse med de andra stora partierna. Alla de andra har i flera fall specifika grupper som arbetade med denna typ av trollkampanjer på Skunk, Playahead, Anstalten och framför allt Lunarstorm. Dessa grupper var i proportion till sitt parti och jobbade aktivt med att sprida desinformation och rena lögner i en tidsperiod där källkritik inte riktigt fanns hos svenska folket. På grund av dessa så började faktiskt skolorna inför källkritik som en del i SO lektionerna.
    Det är min bild också. Jag trodde det var allmänt känt. Jag är i vart fall säker på att såväl moderaterna liksom socialdemokraterna har avlönade "troll" som på betald arbetstid från sina respektive partier sitter och skriver skit om sina politiska motståndare under anonyma alias. Det har förekommit i minst 15 år i vart fall. De känner även till varandras verksamhet och i viss mån även vilka det är som håller på. 

Jag ser egentligen inte detta som något problem, utan man får helt enkelt acceptera att det i en demokrati finns folk med andra åsikter än de man själv har. Man får också tåla att dessa personer uttrycker dessa åsikter. Öppet eller anonymt. Det är liksom en demokratisk rättighet. Jag ser inget som är vare sig brottsligt eller omoraliskt med det. De företrädare som nu öppet går ut och kritiserar SD för metoderna bör nog se till att städa framför egen dörr, för annars riskerar de att hamna i mycket pinsamma situationer inom en snar framtid.
  • Challenger
    Anonym (qwerty) skrev 2024-05-19 22:08:35 följande:
    Allmänt känt och allmänt vedertaget. Det är liksom ok när "vi" gör det men inte andra. Kolla bara på FL. Mängdvis med anonyme konton som sprider dynga men det togs inte upp på TV4 och därför "räknas det inte"
    Jag kan bara hålla med. Det har på något vis blivit på modet att kalla de som har avvikande åsikter för troll. 
  • Challenger
    Padirac skrev 2024-05-19 22:29:34 följande:
    Panik på trollfabriken?

Identitetskris på trollfabriken?

Det finns gott om folk som delar SDs och nazisternas och fascisternas åsikter om samhällert och om människro som de ser som de andra, om de delar etnicitet och inte delar deras värderingar och åsikter kallar de kommunister, marxister, vänsterliberala - allt är nazzarnas omskrivning för judar och de de anser vara förrädare.
    Vilka är "nazzarna"? De som vill ha lägre invandring, bibehållen välfärd, lägre skatter? De som är bekymrade över den skenande brottsligheten och otryggheten som breder ut sig i samhället? 
    Varför tror du att var fjärde röstberättigad person väljer att lägga sin röst på ett parti som SD? 
  • Challenger
    klyban skrev 2024-05-19 22:58:01 följande:

ROLF, de fick bara var femte röst, inte ens en sådan ska får du rätt.
    Och ska man räkna röstberättigade, så är det än mindre.
    Men finns liksom ingen mening och räkna någon som inte röstar och sen tro det har någon betydelse för något och speciellt inte när det ger dig en än sämre siffra.

Kanske du ska sluta läsa på dessa trollfabriker?
    För det blir inte mycket rätt ser man.

Stödet varierar i olika opinionsundersökningar. Men säg att de bara får 20% då. 
    Vad tror du att det är i SDs politik som gör partiet så stort? 
    Det måste ju vara något som tilltalar trots allt. 
  • Challenger
    klyban skrev 2024-05-19 23:13:22 följande:

Nope, inkorrekt påstående, SVT/SR är opartiska och lycka till bevisa annat, för det har många av dessa troll försökt i åratal och inte ens en gång lyckats.

Sen har du ett lögnande SD och en lögnande jimbo, som berättade nej det finns inga trollfabriker med anonyma troll.
    Det visade sig vara en stor fet lögn, för inte bara fanns trollfabriker, de är även betalda av partistödet.

Rätt intressant att du röstar på de som ljuger för dig.

Finns väl ingen vettig människa som kan anse att SVT och SR är opartiska?
    Programchefen är Jan Hellin, fd chefredaktör på Aftonbladet. 
    Tittar man på partisympatierna bland de som arbetar på dessa institutioner så finns en kraftig slagsida jämfört med befolkningen i stort.  Gammal undersökning visserligen, men jag har ingen anledning att tro att läget skulle vara väsentligt annorlunda idag. Det genomsyrar hela deras nyhetsrapportering. 

Det är ju inte för inte kanaler som Riks, samt Henrik Jönsson skördar sådana enorma framgångar. Folk är helt enkelt trötta på det här.

• Challenger
    KillBill skrev 2024-05-20 22:46:58 följande:
    Alla har förstått att det är  SD som driver trollfabriker och att SD  försöker svartmåla media i någon slags damage control. 
    Det behövs inga trollfabriker från SD för att svartmåla Aftonbladet. 
    Aftonbladet saboterar för sig själva genom sin kassa och vinklade journalistik. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2024-05-21 20:36:32 följande:
    Det är det här som, är det problemet med SDs trollfabrik.

www.dn.se/sverige/experter-humor-strategi-for-att-dolja-hogerradikal-opinionsbildning/
    Att du ser det som ett problem när SD skriver illa om sossarna har vi alla förstått, men det tillhör demokratins spelregler. Att det finns olika åsikter. 

Att sossar ägnar åratal om att skriva skit om SD har ju dessutom varit känt i årtionden. Hela debatten är rätt löjlig.

Ni sossar har verkligen dragit på er offerkoftan. Ska ni ha en chans att få fler väljare bör ni istället tala om varför någon ska rösta på er och varför er politik är så mycket bättre än tidöpartiernas, men det klarar ni uppenbarligen inte av. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2024-05-21 22:47:36 följande:
    Skillnaden var att det då handlade om två tjänstemän som agerade på eget bevåg. S centralt tog kraftigt  avstånd från det inträffade och omplacerade tjänstemännen. 

Den som läst tidningarna den senaste tiden ser att SD har gjort precis tvärt om och Jimmie Åkesson har deklarerat att SD kommer fortsätta driva sina anonyma  trollfabriker. .  

Läser du inte vad du länkar till?

Citat från artikeln som du länkade till: 
    " - En medarbetare som har haft en samordningsfunktion kommer att bli av med den funktionen och den andra omplaceras, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Samuelsson till TT. - Jag är så besviken och förbannad. Det är inte så här vi vill bedriva valrörelsen. Vi vill att det ska vara rättvist och att vi ska vinna med bra argument och bra kommunikation, och det här var motsatsen till det. Båda medarbetarna får en erinran, en arbetsrättslig tillrättavisning"
    Det där är ju bara skitsnack. Det ska alltid komma en snyfthistoria och stora offerkoftan ska fram så fort sossarna avslöjas.

ALLA vet att sossarna jobbat så här i åratal. Moderaterna vet det, Sverigedemokraterna vet det och givetvis känner ledningen till S också till det. 

Tycker Jimmie Åkesson agerar rakryggat i frågan. Det stärker partiet och det slår tillbaks mot dem som tror att de strategiskt skulle ha något att vinna på organiserade svartmålningskampanjer inför valet. Folk är inte så lättlurade. 
Svar på tråden Sd:s trollfabrik