Anonym (XXX) skrev 2024-05-13 06:19:22 följande:
Jag är ju Sd, men funderar lite på att gå över till AfS på grund av Sd:s ställningstagande för Israels pågående folkmord i Mellanöstern. Jag är så himla besviken på dem/oss nu, trots att jag har varit med i partiet nästan ända sedan det bildades.
Foliehattar är de inte, utan detta med de fossila bränslerna tror jag är en anpassning för att få röster, helt enkelt. Sd och AfS vann först röster bland vanligt folk, som levde mitt uppe i invandringsproblematiken långt innan villafolket hade förstått att problemen förekom. Männen insåg också dessa problem långt före kvinnorna, då män tänker mer logiskt, medan kvinnor är mer känslostyrda och lätt går på propagande om "söta, svartögda flyktingbarn" och inte tänker ett dugg längre än så, eller undersöker några fakta. (Ja jag är själv kvinna, men jag får höga resultat på IQ-tester.)
Och om man har en potentiell målgrupp där majoriteten är arbetarklassmän, då kan man liksom inte motarbeta diesel- och bensinbilar, som är en stor del av livet för de flesta av dessa män... av rent taktiska skäl. Jag tror att det är DÄR det sitter, och inte i att de högt uppsatta företrädarna för Sd och AfS inte skulle förstå detta med klimatkrisen egentligen. De är liksom inte dumma. Men alla partier måste tänka strategiskt om de ska få röster och växa, och då måste de offra vissa frågor. Precis som Sd också offrade kravet på sänkt abortgräns, i ett försök att få fler kvinnliga väljare och medlemmar. DET upplevde jag för övrigt också som ett svek (jag är Pro Life).
När det gäller klimatet, så tror jag att Sd och AfS kommer att komma runt med tiden, då fler och fler av deras väljare blir kvinnor och medelklass och även överklass. Förmodligen kommer även mycket i klimat- och miljöfrågorna att regleras ifrån Bryssel i framtiden, så det spelar inte så stor roll vad våra regeringspartier här uppe tycker i de frågorna. EU:s reglering måste ju följas ändå. Då kan man rösta på vilket parti man vill för den övriga politiken, och strunta i vad de tycker om klimat/miljö.
Så då använder du bara klimatargumentet när det handlar om att skicka ut alla invandrare. På samma sätt som sd för sin politik, säger en sak enbart för att det passar deras agenda.
Tycker alltid det är komiskt när någon känner sig manad att berätta att denne "faktiskt är intelligent" Är det ett känsloargument från dig i egenskap av kvinna?