Inlägg från: Anonym (24) |Visa alla inlägg
  • Anonym (24)

Hur skulle du röstat idag?

På det minst dåliga partiet: SD.

De börjar anpassa sig och bli ett åttonde parti i den där sjuklövern de själva en gång i tiden pratade så föraktfullt om men är det parti med makt som ändå tar mest seriöst på de stora problemen.

• Anonym (24)
    Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 11:15:04 följande:
    Okej. Jag tycker det är fint att du erkänner att friskolorna är till för att kunna välja bort klasskamrater till sina barn, att det inte är någon pedagogik som drar (vilket var tanken med friskolan och det fria skolvalet). 
    Friskolor har aldrig varit något annat än folks möjlighet att välja bort dåliga skolor.

För 50 år sedan låg makten över vilken skola ett mobbat barn skulle gå på i kommunens byråkraters händer - och de sa regelmässigt "nej" till önskan om skolbyte.

Idag är det föräldrarna till det mobbade barnet som har den makten och det ska vi vara tacksamma för.
    -

Precis som innan skrivet var skolan också då segregerad, efter vilket bostadsområde man bodde i.

Hade föräldrarna råd att köpa ett hus i ett rikt och dyrt område gick man med största sannolikhet i en fungerande skola.

Bodde ens föräldrar i ett skit-område så var skolan man gick i ofta sämre.

Det fria skolvalet ger föräldrar möjligheten att flytta sina barn från dåliga skolor. Det borde vi också vara tacksamma för.

Och finns det dåliga skolor så det dessa enskilda dåliga skolor som ska fixas. Inte systemet i övrigt som skall förbjudas eller förändras.
    -

Det finns inget som helst tryck från svenska folket idag att avskaffa det fria skolvalet. Det är en icke-fråga
  • Anonym (24)
    Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 13:51:10 följande:
    Visst, jag tycker det är skönt att ni rakt av erkänner att vurmandet för dagens friskolor och skolval handlar om rasism och att ni vill kunna välja blonda klasskamrater till era barn. Att skolor blir sämre av fler barn från socioekonomiskt svagare områden.

Vilken hjälp ska dessa "dåliga skolor" få då? Och varifrån ska de resurserna tas? Eller nej, ni vill inte "fixa" dessa egentligen? Högerns politik har åtminstone inga sådana ambitioner. 
    Det är du som talar hudfärg - inte jag.

Du har missförstått hela grejen.

Idag kan en mobbad unge byta skola utan kommunens godkännande. Det är bra.

Det är föräldrar i utsatta områden som sätter sina barn i friskolor i högre grad än genomsnittet i Sverige. Det fria skolvalet blir en väg ut ur problemen för dem.

Jag behöver inte skolvalet för min familj. Vi klarar oss bra på närhetsprincipen då vi bort rikt och dyrt med en bra skola i området. 

Dåliga skolor hjälps inte av mer resurser enbart, I Stockholm var det sist jag kollade ca 50 gångers skillnad på resurser per elev där skolor som var "socioekonomiskt utsatt" fick mer pengar än skolor i bra områden. - likväl var de dåliga skolorna fortfarande dåliga och de bra skolorna fortfarande bra.

Lösningen på dåliga skolor ligger snarare i regelverk, organisation och pedagogik.
  • Anonym (24)
    Anonym (Yra) skrev 2024-05-10 14:32:26 följande:
    Vilket regelverk, organisation och pedagogik menar du och hur ska detta genomföras med ytterligare besparingar? Som sagt, 96% av kommunerna sparar nu in ytterligare på skolan.

Varför vill ni bygga parallellsamhällen samtidigt som ni så grovt kritiserar effekterna av det? Varför ska man behöva leta "en väg ut"? 
    Vilka "ni"?. Jag har inte byggt något parallell-samhälle. Det du talar om har byggts av politiska beslut från cirka mitten av 80-talet och framåt. Det är effekterna av de besluten som behöver hanteras.
    -

En bekant till mig utbildade sig till lärare och blev så småningom rektor. Han vände utvecklingen på två problemskolor och alla föräldrarna där var tacksamma. En del av lärarna ogillade däremot det arbete han gjorde då det var "osvenskt" till naturen.

Kortfattat så förklarade han sitt arbete med att ungarna måste kunna rikta all uppmärksamhet på inlärning utan att behöva förhålla sig till andra elever i klassrummet. Ungarna behöver förutsägbarhet kring vad som förväntas av dem och vad som förväntas ge resultat.

Han införde helt enkelt någon sorts "ordning och reda" och "tydliga regler". Han satte ramarna inom vilka barnens skolarbete skulle utföras. Han införde något på den tiden så kontroversiellt som mobilförbud.

Två problemskolor vända han och hans personal på det sättet. Till ingen extrakostnad dessutom.

Där någonstans tror jag att del av lösningen på problemskolor ligger, snarare än att bara kasta ytterligare resurser på dem utan mål och mening.
  • Anonym (24)
    Anonym (Nicke) skrev 2024-07-03 18:01:47 följande:

Blir typ stum av resultatet, SD?? 

Hur tänker ni? Varför röstar ni på SD? Förklara gärna för jag har otroligt svårt att se något bra med dom...

Sen kanske det är mest sånna typer av anhängare på familjeliv, lite mer extrema så det kanske är därför men ändå. Kan någon som röstar SD förklara varför?

Det är inte jättesvårt:

För att SD de senaste 15-20 åren har visat sig haft rätt i fråga efter fråga efter fråga varefter de andra partierna förr eller senare följer i SD:s spår och kopierar deras politik.

Så, om SD nu visar sig ha rätt och det krävs deras engagemang och deras makt för att få de andra partierna att ta efter - då röstar man på SD.
  • Anonym (24)
    Anonym (Nicke) skrev 2024-07-03 20:51:58 följande:
    Tror folk detta påriktigt?
    Brott och straff
    Energi
    Infrastruktur
    Transport
    Invandring
    Islamismens påverkan på Sverige
    Försvar
    Medborgarskapsfrågan

Det är frågor där SD idag drivit politiken och de andra följer efter var och en i sin takt

Nu är skolfrågan nästa som SD säger at de ska ta över 

De kommer att leda den också i nästa val 

Sedan när SD bestämmer sig för att fokusera på vårdfrågan så kommer de att styra den med och det blir inom ett val eller två
  • Anonym (24)

Resten i inlägget är bara trams påhitt och propaganda som SDs motståndare körde med för att försöka skrämma folk från att rösta på SD men folk röstade på SD ändå - SD fick makt - och kan man tänka sig  - det byggdes inga koncentrationsläger ändå   

• Anonym (24)
    Anonym (Nicke) skrev 2024-07-04 01:21:50 följande:
    Det är inte påhitt,...
    Precis. Trams.

Det går inte att använda rasistkortet längre när Socialdemokraterna talar om "Somalitowns" och talar om "folk med utomeuropeiskt ursprung" som något dåligt om de är för många i ett samhälle.

Du undrade varför folk röstar på SD. Nu vet du.
Svar på tråden Hur skulle du röstat idag?