Inlägg från: Less is more |Visa alla inlägg
  • Less is more

Pojkvän högstadiet

callmepreggoornot skrev 2024-04-07 18:04:29 följande:

15åringar har stenkoll på UMO. Vad de delar med sina föräldrar och som i detta fall... Nej, sålänge TS inte skaffar sig en normal syn på tonåringar är TS inte den som ska följa med till UMO. "Dottern" skulle inte ens nämna om hon varit det för hon vet med säkerhet om moders syn på horighet.

Det är inte vad jag tycker.- men killar / män vill inte ha tjejer/kvinnor som legat runt för mycket. Hon är i debutålder iofs - så vad hon gör nu behöver inte säga nåt om vad hon gör eller inte gör senare.
  • Less is more
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 18:20:59 följande:
    Det är sånt du ändå inte ska säga till henne, förstår du det...?
    Nu behöver jag inte säga något om det. Hon har en pojkvän som verkar snäll och trevligt.

Men om jag typ OM ett par år misstänker att min dotter ligger runt - så kommer jag absolut be henne lugna ner sig och vara mer selektiv.
  • Less is more
    Jagäterkeso skrev 2024-04-07 18:43:32 följande:

Hur hanterar man sådant som bonusmamma, när bonusdottern frågar om sådant? Jag skvallrade för både hennes pappa och mamma med resultatet att hon var skitsur på mig i säkert 6 månader...så det är inte en aktuell grej men vad BORDE jag gjort istället? Borde jag bara åkt in till ungdomsmottagningen med henne utan att säga nåt till hennes mamma och pappa? 

Som bonusmamma tänker jag att man får nämna det för pappan bara. Så får han prata med dottern och be henne kontakta ungdomsmottagningen.

Men pappan vet väl också att dottern har en relation?
  • Less is more
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 18:45:33 följande:
    Verkligen lågt...!!
    Absolut inte. Långt ifrån.
  • Less is more
    callmepreggoornot skrev 2024-04-07 18:40:05 följande:
    Less is more skrev 2024-04-07 18:29:45 följande:
    Nu behöver jag inte säga något om det. Hon har en pojkvän som verkar snäll och trevligt.

Men om jag typ OM ett par år misstänker att min dotter ligger runt - så kommer jag absolut be henne lugna ner sig och vara mer selektiv.

Yippi här ökade verkligen troligheten. Om det nu vore troligt kan du räkna med en dotter som inte kommer ha en nära relation med dig som vuxen och säkerligen många som precis som här undrar hur en person som har en tonåring idag fortfarande kan tänka så såhär utan att skämmas????

Menhejhopp.

Skämmas för vaddå - att man pratarbmed varandra och ber dottern tänka till lite i så fall.  
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Less is more
    Hejhoppgummi skrev 2024-04-07 20:33:58 följande:
    Och jag bryr mig inte om vad dessa män uttrycker, det borde inte du heller göra. om du ger din dotter en bra och trygg uppväxt borde du lära henne detsamma, inte skuldbelägga henne, inte lära henne hur hon ska vara för någon annan. Hon existerar för sig själv. Inte för dig och absolut inte för män. Jag har egen lön, högre än många mäns, äger min egen bostad, kan skaffa ivf på egen hand. Varför skulle jag då bry mig det minsta av en ynklig man anser? Fler kvinnor borde självförverkliga sig själva för sin egen skull. 
    Låter skittråkigt att bara leva för karriären och inte för kärleken/familj/relationer. Men vi är alla olika.
  • Less is more
    Hejhoppgummi skrev 2024-04-07 23:43:59 följande:
    var exakt skrev jag att jag inte har relation? Familj eller vänner? Tror du att det är antingen eller? Vakna upp från din skeva obehagliga kvinnoföraktande världsbild
    Lägg av nu.....Din karriär eller familj har inget att göra med min frågeställning.

Vilka preventivmedel använder unga tonåringar nuförtiden som är i relation?
    Det blev stressigt för mig nu när jag upptäckte att hon är i en relation. Hon svarar att hon känner till ungdomsmottagning så nu gäller att hon förstår att hon måste dit.
  • Less is more
    Hejhoppgummi skrev 2024-04-08 08:10:49 följande:
    Nej din frågeställning handlar om att skuldbelägga och kuva tjejers och kvinnors sexualitet. Och att du vill få din dotter att tro att hennes värde skulle minska om hon är så kallt lössläppt. Vilket är bullshit. 

stackars dotter, hoppas hon vet att det finns hjälp att få från både skolkuratorer, bris och umo som kan hjälpa henne få en bra självbild när hennes egen mamma inte kan ge henne den styrkan
    Du är verkligen helt rubbad.

Frågan om lämpliga preventivmedel för unga tonårstjejer och hur andractonårsföräldrar tänker är helt befogad. 

Bara för att ungdomar börjar ha relationet och ligger med varandra betyder inte det att de är mogna för det och tar rätt beslut och konsekvenserna för det.

Då måste man som förälder försöka vara med inte mån man går och försöka vara steget före. 
  • Less is more
    Less is more skrev 2024-04-08 08:20:54 följande:
    Du är verkligen helt rubbad.

Frågan om lämpliga preventivmedel för unga tonårstjejer och hur andractonårsföräldrar tänker är helt befogad. 

Bara för att ungdomar börjar ha relationet och ligger med varandra betyder inte det att de är mogna för det och tar rätt beslut och konsekvenserna för det.

Då måste man som förälder försöka vara med inte mån man går och försöka vara steget före. 
    ....rättelse: "försöka vara med i den mån det går och försöka vara steget före".
  • Less is more
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:30:58 följande:

Det hände gudskelov inte här, och nu är dottern 22 år och utflyttad. Jag vet att hon har haft en pojkvän - sedan hon flyttade hemifrån - men på vilken nivå det var vet jag inte. Det blev inte långvarigt. 

Jag tror att jag skulle ha haft väldigt svårt för ämnet, om det hade kommit upp medan hon bodde hemma. Det är ju som du säger: pratar man om preventivmedel så är det precis som att man ger sin välsignelse till en alldeles för tidig utomäktenskaplig förbindelse, men gör man det inte så kan konsekvenserna för dottern bli livsavgörande. Å andra sidan kanske man ska kunna lita på idag, att de får denna upplysning i skolan och även genom kamrater och på internet?

Utomäktenskaplig förbindelse tänker vi föräldrar inte så mycket på. Men lämpligt p-medel för vår unga dotter som nu verkar vara i en relation med en jämnårig. Klurigt...har sagt åt henne att gå till ungdomsmottagningen. Tror det är enklast för henne att vända sig dit.
  • Less is more
    Krocko skrev 2024-04-09 10:46:51 följande:
    Jag tror också det bästa är att du får henne att gå till ungdomsmottagningen. Jag följde med min dotter ett par gånger när hon var yngre, kanske 13 eller 14, men jag satt i väntrummet. Hon hade väldigt svår PMS så hon behövde ha något för det. Någon gång i början var jag inne hos barnmorskan en stund i början av samtalet för att förklara vad problemet var och sen i väntrummet. 

I samma veva så pratade de om preventivmedel också så det var ju bra!

Du kan väl fråga din dotter om hon vill ha sällskap dit eller gå själv? 
    Jag har frågat igen. Min dotter har svarat att de har haft undervisning i sex och samlevnad i skolan och då fick de kondomer.

Det lät som att skolan kommer ha sex och samlevnsds undervisning någon gång varje år på högstadiet. Hon känner också till ungdomsmottagningen.

Hon har också sagt att det är lugnt i övrigt för de har inte gjort något än.

Så nu kanske jag kan luta mig tillbaka - att hon förhoppningsvis inte blir gravid eller så de närmaste åren i alla fall.
  • Less is more
    Cathariiina skrev 2024-04-09 12:50:55 följande:
    Det är det förstås inte, utslaget över en livstid. Men en flicka som börjar så redan i mitten av tonåren, får snabbt dåligt rykte, och hamnar även ofta med fel personer (eftersom de etablerade killarna med sikte på en partner för en gemensam framtid inte vill ha henne längre). Sedan kommer drogmissbruk, kriminalitet, aborter, födda vanvårdade, misshandlade och omhändertagna barn, hemlöshet, prostitution och allt annat elände som ett brev på posten. 

Och NEJ jag sa inte att alla som har flera relationer i tonåren hamnar i det mönstret. Men alla som hamnar i det mönstret har helt säkert haft flera relationer redan tidigt i tonåren. För det är så det börjar. Eller rättare sagt: ofta har det redan börjat med alkohol, rökning, sniffning, skolk, snatterier, stölder o.s.v. redan på mellanstadiet. Allt detta hör ihop, även om vissa femnister tror att man kan plocka ut just promiskuiteten ur mönstret, och vara en skötsam flicka i övrigt. 
    Jag förstår vad du menar Cathariina.
    Hon är utåtriktad, tar sig fram och tycker att många saker verkar intressanta och roliga. Men hon är inte så destruktiv - så de andra riskbeteendena du nämner har hon i inte. Som tur är...så som det är nu i alla fall.
Svar på tråden Pojkvän högstadiet