Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Pojkvän högstadiet

Hur tänker du att du ska kunna förbjuda kärlek...? Självklart får barn och tonåringar ha flick/pojkvän och lika självklart pratar man med sina barn i början av puberteten om vikten av att skydda sig. När de fyller 15 år ger man dem ett paket kondomer (som de så klart öppnar privat). P-piller slarvas det lätt med och det är en sak man kan vänta med. Det finns annars så klart p-spruta och annat som är säkrare, men själv rekommendrar jag att man iaf är i en varaktig relation då, inte bara efter någon månad.

• Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 16:31:06 följande:

Nä, det går ju inte att förbjuda kärlek och relation.

Samtidigt så skulle jag känna mig som en horig mamma om jaf ger min dotter kondomer. Jag skulle vilja att de var mer oskuldsfulla, håller varandra i handen och går på bio bara.  Men jag tror de gör mer än så. Jag knackade på för att ge en efterrätt efter middagen - då öppnade min dotter i bh och trosor bara.

Jag är lite chockad. Jag var mycket mer blygsam.som tonåring. Jag är inte särskilt "vulgär" nu heller..Tycker inte attbjag uppmuntrat ett tidigt sexliv faktiskt. Hon är ju så ung!

Ursäkta...? Du kallar din dotters beteende för horigt? Fy fan alltså.... Det är inget fel med att ha sex i hennes ålder och bara för att du hade en annan inställning så ska du verkligen inte döma henne för det.

Att ge kondomer är väl bättre än att bli mormor, eller hur? Det betyder inte att du uppmuntrar sex utan skydd!
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 16:43:43 följande:
    Ja, men där man inte vill hamna är att hon råkar bli gravid nu i tonåren eller går in/ ur lösa relationer.
    Det ena kan du stötta henne i genom att ge kondomer, det andra har du inte med att göra och borde ärligt talat inte bry dig om.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 16:55:28 följande:
    Har du själv tonåringar..Tycker du själv att ddt är så enkelt att ge din 14/15-åriga dotter kondomer?

Jag har aldrig ens själv köpt kondomer själv i hela mitt liv.
    Självklart enkelt, och jag fick kondomer själv när jag fyllde 15 år. Helt lagom ålder med tanke på åldern.

Sluta baka moralkakor åt din dotter och acceptera att hon inte är du. Se till att hon skyddar sig istället, har hon inte tappat oskulden redan så gör hon det snart.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 17:04:59 följande:
    Det är inte jag som  stämplar tjejer. Men killar och män gör det.
    Vissa människor gör det, har inte med kön att göra. Hoppas du håller inne med de där tankarna till din dotter iaf! Hon kommer må skit om du pratar på det här sättet med henne. Vill du att hon ska känna sig som en bilig hora bara för att hon gör något som är helt naturligt..?
  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 17:08:59 följande:
    Självklart enkelt, och jag fick kondomer själv när jag fyllde 15 år. Helt lagom ålder med tanke på åldern.

Sluta baka moralkakor åt din dotter och acceptera att hon inte är du. Se till att hon skyddar sig istället, har hon inte tappat oskulden redan så gör hon det snart.
    *med tanke på lagen, skulle det stå.
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2024-04-07 17:17:34 följande:
    Men hon är inte ens 15 ännu!

TS, hur gammal är pojkvännen?
    Snart är hon det. Sedan får äldre generationer acceptera att sexdebuten inte ser ut som när en själv var ung, det är därför man ska prata skydd redan runt 12-årsåldern.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 17:30:39 följande:
    ...boka en tid för henne/oss på ungdomsmott...
    Det blir för henne då antagligen. Nu när hon är så gammal så är det inte givet att du får vara med, om hon säger nej så är det nej. Om hon ska få preventivmedelsrådgivning så bestämmer hon själv vilket det ska vara och om hon ens går dit.

www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/maste-foraldrarna-veta-att-jag-borjar-med-p-piller/

Nej, dina föräldrar måste inte veta eller godkänna att du skaffar p-piller, eller nåt annat skydd mot graviditet.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 18:20:07 följande:
    Det är inte vad jag tycker.- men killar / män vill inte ha tjejer/kvinnor som legat runt för mycket. Hon är i debutålder iofs - så vad hon gör nu behöver inte säga nåt om vad hon gör eller inte gör senare.
    Det är sånt du ändå inte ska säga till henne, förstår du det...?
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 18:29:45 följande:
    Nu behöver jag inte säga något om det. Hon har en pojkvän som verkar snäll och trevligt.

Men om jag typ OM ett par år misstänker att min dotter ligger runt - så kommer jag absolut be henne lugna ner sig och vara mer selektiv.
    Verkligen lågt...!!
  • Mortiscia80
    Jagäterkeso skrev 2024-04-07 18:43:32 följande:

Hur hanterar man sådant som bonusmamma, när bonusdottern frågar om sådant? Jag skvallrade för både hennes pappa och mamma med resultatet att hon var skitsur på mig i säkert 6 månader...så det är inte en aktuell grej men vad BORDE jag gjort istället? Borde jag bara åkt in till ungdomsmottagningen med henne utan att säga nåt till hennes mamma och pappa? 

Ja självklart skulle du ha hållit tyst och tagit vara på det förtroendet! Nu har du skadat flera relationer på kuppen.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 18:54:50 följande:
    Absolut inte. Långt ifrån.
    Att hålla på med slut shaming mot sin egen dotter? Jo det är riktigt lågt ts! Du ska inte lägga dig i hur hon har sex, oavsett om hon är oskuld till 30+ eller ligger med 30+ personer innan hon är 20 år.
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-08 06:51:20 följande:
    Lägg av nu.....Din karriär eller familj har inget att göra med min frågeställning.

Vilka preventivmedel använder unga tonåringar nuförtiden som är i relation?
    Det blev stressigt för mig nu när jag upptäckte att hon är i en relation. Hon svarar att hon känner till ungdomsmottagning så nu gäller att hon förstår att hon måste dit.
    Det finns bara ett enda godtagbart preventivmedel och det är kondom (femidom också tekniskt sett men inte så många som använder det). Man måste tänka på sjukdomar också, inte bara graviditet. Om man mest oroar sig för graviditet så kan man ha kondom eller p-spruta, p-stav, p-ring. Egentligen allt utom p-piller eftersom det är lätt att det blir fel.

Hur som helst så är det INTE upp till dig att fundera på vad hon ska ha och hon kommer att få information om detta från en professionell och kunnig person, OM din dotter VÄLJER att gå till Umo eller någon annan inom vården. Det är inte upp till dig att försöka tvinga henne dit och ju mer du tjatar desto större sannolikhet att hon inte går dit alls. Om du vill att hon ska få alla möjliga problem med sexlivet kör du vidare på din linje, eller så har ni ett lugnt och sansat samtal om att det är viktigt att skydda sig och att det vore BRA om hon gick till Umo och skaffade sig något slags skydd. Om du tjatar eller babblar på om att killar inte vill vara med tjejer som varit med många så kommer du skapa psykologiska men som kan hålla i sig resten av livet, och att hon kanske inte vågar be killar använda skydd när de har sex. Tänk lite!!
  • Mortiscia80
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:39:19 följande:
    Det är väl klart att man måste bry sig om sina barn! Förvånad
    Bry sig om sina barn ja, men INTE hur hon sköter sina relationer!
  • Mortiscia80
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:42:17 följande:
    Fast att det är "naturligt" är ingen ursäkt för ett slampigt beteende. Vi är faktiskt inte några djur längre. (De flesta av oss.) I ett mänskligt samhälle måste det finnas uppförande- och umgängesregler, trots - eller just på grund av - att vi även har drifter kvar sedan vi var apor.
    Så du är lika dömande som ts, bra att veta. Tur att det finns gott om andra vuxna som kan hjälpa ungdomar med terapi när de blir nedtryckta av sina egna föräldrar och får med sig skamkänslor som räcker i åratal framöver. Har verkligen inget mer att säga dig.
Svar på tråden Pojkvän högstadiet