• Anonym (Ronja)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Nu vet jag inte svaret på din fråga men rent instinktivt tycker jag att du tänker helt rätt ur ett barnperspektiv!
    Kompisar i skolan är mycket viktigare för bra skolgång än många fattar, det sade t.om vår dotters syokonsulent i skolan ni inför valet av skola till gymnasiet.
    Ett tips kan kanske vara att ta kontakt med skolans kurator och höra efter råd.
    Man kan ju tycka att pappan här borde värna om er dotters hälsa före sina åsikter.
    Herre gud, er dotter ska börja i högstadiet och inte välja universitet??!! 
    Superhärligt ju med en skola med inriktning konst och att bästisen också är det! 
    Jag fattar faktiskt inte folk som ser ned på bild och konst i skolan, jag ser på min egen dotters utbildning i bild och form hur många fler ämnen som går hand i hand med den tex mycket matematik!
    Idag med vårat IT samhälle kommer bild,form och konst väl till pass, tex grafisk formgivar, arkitekter mm
    Stå på dig och hoppas att din fd man inte sätter onödiga käppar i hjulet, det är inte HAN som ska gå i skolan utan er dotter!!

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:31:26 följande:
    Frågan gällde snarare hur mycket min dotter själv har att säga till om i denna frpga eftersom hon kommer vara 13 år då. Om du läser mitt inlägg igen.
    Det borde vara en sak att tvärvägra gällande ett byte när säg barnet är 7-8 år och en av föräldrarna plötsligt kommer på att de vill flytta till en annan kommun med barnet eller när det är ett ?påtvingat? skolval eftersom hennes nuvarande skola bara är tom sexan, det är i samma kommun och det är en skola hon själv vill gå på eftersom hennes intresse är detta. Byta skola måste hon ju oavsett. Så någon skola måste han ju godkänna. Låt säga att jag vägrar den ?finare? skola han vill att hon ska gå på och han vägrar den jag (och hon) vill att hon ska gå på. Då kan man tycka att hennes egna åsikt borde väga in.
    Ja jag hade definitivt gjort som dig, låtit barnet välja skola.
    Jag hoppas verkligen att alla parter kommer att lyssna på henne.
    Min dotter hade det också knepigt en tid på mellanstadiet med ett gäng tjejer och den tiden var en mardröm för oss och det påverkade hela vårt familjeliv med att trösta och bygga upp vår dotter.
    Önskar ingen förälder gå igenom det vi gjorde.
    När hon började högstadiet ( vi har fler i vår närmiljö) valde hon själv vilken skola hon ville börja i, hon visste några som också hade valt samma skola..
    Det gick fantastiskt bra och allt landade positivt och hennes självkänsla bara växte.
    Hela hennes skolgång i högstadiet gick fantastiskt bra och hon utökade sina relationer enormt mycket och betygen gick bara uppåt uppåt då hon slapp allt annan onödig stress i skolan.
    Vi har också en sk. finare skola här i området och faktist har fler elever bytt just till dotterns skola.
    Den skolan har också vad jag har hört på omvägar sk. Glädjebetyg. I gymnasiet märker eleverna att de inte besitter samma kunskaper som sina klasskamrater och måste nu kämpa upp sina kunskaper i flera ämnen.
    Håller tummar och tår att er DOTTER har mer att säga till om än vad föräldrar anser är bäst.
    Att inte lita på och möta upp sina barn i sådana här känsliga saker kan få väldigt negativa följder i framtiden.
    Barnet kan börja hålla inne med saker för den har lärt sig att ens känslor inte är viktiga och kan bli överkörd.

Det man sår får man skörda.
    Tänkvärt. 
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?