• Anonym (Risen)

Kan det bli förtal?

Många som skriver självbiografier med känsligt innehåll skriver ju under pseudonym och ändrar saker som namn, plats och vissa händelser för att avidentifiera så mycket som möjligt. Du kan ju titta på hur andra har gjort och även diskutera med det förlag som kan tänka sig ge ut boken. Det finns ju ett förlag som ger ut självbiografier så kolla med dem om de är intresserade och om de kan ge dig tips.

Alla böcker som släpps går ju igenom många processer och ditt förlag kommer inte släppa igenom en bok som riskerar att förtalanmälas. Ska du släppa boken själv så kan du ju prata med en jurist och även låta ett flertal personer kontrolläsa så att allt i den är avidentifierat.

• Anonym (Risen)

De händelser som absolut inte går att avidentifiera får du kanske ändra och skriva om. Men är de så unika att de helt kommer att kunna kopplas till personen det gäller?

Sedan beror väl förtal på konsekvenserna, och den allmänna spridningen? Om tex 3 grannar och 4 vänner redan vet läser boken kan det nog inte vara förtal, de vet ju redan. Om det sprids till tex personens arbete så är det kanske värre förtal?

Men jag vet faktiskt inte. Ger du ut den själv, så tror jag det kan vara värt att kontakta en jurist som kan gå igenom boken ordentligt, i alla fall allt som skulle kunna klassas som förtal. Och kontakta andra författare och fråga hur de gick tillväga?

• Anonym (Risen)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-04-05 12:36:14 följande:
    Och vem kommer att betala för att läsa?
    Är du van att skriva?
    Att skriva en bok är inget man bara gör.

Jag hade samma tanke för sisådär 15 år sedan, men jag skrev av mig till mig själv. Ingen annan har läst men det kändes bra. Som lite terapi.
    Det finns väl personer som köper självpublicerade böcker, själv vet jag två personer som skrivit och publicerat själva.
    Dock så såldes nog böckerna i små upplagor, och det kostar ju en del som man nog inte ska räkna med att få tillbaka. 

Det går ju också att självpublicera e-böcker så slipper man kostnaden för att trycka böckerna.

Men såklart är det svårare att nå ut till den stora massan, säkert omöjligt, om man inte har ett förlag i ryggen. Men det är säkert inte omöjligt att lyckas sälja 50-100 kopior om man tex kan göra reklam på egna plattformar och får kompisar att göra det med. 
  • Anonym (Risen)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 13:48:18 följande:

Nej jag vet att det "är inget man bara gör". Jag har gett ut böcker tidigare, både själv och med förlag. Jag vet hur det fungerar. Med bod betalar du bara några hundralappar om du kan sätta etc själv.

Kan det bli förtal om någon som vet informerar andra om vem det gäller och det på så sätt kommer ut?

Varför tar du inte det här med en jurist?
Svar på tråden Kan det bli förtal?