• Anonym (7)

Orolig inför att skaffa barn

Agda90 skrev 2024-04-04 13:24:53 följande:
    Tja. Säg det till dem som har gått genom hela processen med utredning och när adoptionen går genom och de väntar på att hämta ett barn så blir kvinnan gravid.... Eller de som gör IVF och tror att de INTE kan få barn själv när första är född så kommer andra "av rena farten" på naturlig väg...  
    Så må det vara för vissa. Men det är ingen vetenskap, det är bara folks teorier. Vi människor vill alltid hitta orsaker till vad som kan orsaka ett problem så klart, men vore det så enkelt att man inte kan bli gravid om man oroar sig för att det kommer bli svårt - då skulle det inte födas så många barn som det gör.

Att påstå att någon inte blir med barn pga att dom tänker för mycket, oroar sig eller stressar är rena skuldbeläggningen och även en lögn.

Jag är själv en person som blir helt besatt av tanken att bli gravid när jag och sambon väl bestämt oss för att börja försöka. Jag har inte tänkt på annat än hur och när vi ska ha sex för att optimera våra chanser, försökt äta optimal kost, googlat ihjäl mig osv. Jag har även varit väldigt stressad (tyvärr) pga mitt yrke. Trots detta har jag blivit gravid inom 2 menscykler.

Givetvis är det aldrig bra att stressa och oroa sig, men man ska vara försiktig med vilken information man sprider runt.
Svar på tråden Orolig inför att skaffa barn