• Elin97

Letrozol 2024 - följas åt?

Är jättegärna med i denna tråden!!

Stort grattis till er som plussat❤️ Och vilka krigare vi alla är!!
    Jag har PCOS och är inskriven på en klinik så att vi får hjälp med att bli gravida. Har därför fått Letrozol som jag ska ta cd 3-7 och är jättenervös! 
    Jag vill ju såklart att det ska ta sig redan första omgången eftersom vi försökt länge men när jag läser i diverse trådar så verkar de som att det tar några omgångar för de flesta.. 
    Jag har ingen egen ÄL i vanliga fall, alltså aldrig och därför har jag heller ingen mens så jag har tagit några kurer av Provera för att ha en cykel att förhålla mig till.
    Nu i denna cykeln så ska jag börja med Letrozol på cd 3, enkel dos dvs 2,5mg. När jag läser i trådar så verkar det som att många tar dubbeldos för att få ÄL??
    Och eftersom kliniken jag går till har semesterstängt fram till en vecka efter jag tagit sista tabletten av Letrozol så kan jag inte rådfråga dom. Dom är alltså tillbaka i samband med min önskade ÄL och då har vi ett planerat besök för ultraljud för att se om äggen mognat osv. 
    Mer info om mig:
    Är 26 år gammal, 157cm & väger 54kg. Gick på p-piller från det att jag var 13-14 och slutade med dom 2022 i hopp om att bli gravid. Fick då istället en cysta på vänster äggstock som sprack och blödde utan stopp så jag opererades akut och mitt tillstånd var kritiskt. Efter det så var jag fram och tillbaka inom vården då min mens aldrig kom, dom hittade inget "fel" och skickade hem mig varje gång. Tillslut bad jag själv om att jag vill kolla om det kan vara PCOS och blev utskrattad i telefonen när jag nämnde detta. Stod på mig trots det och fick då ett erbjudande att komma till en klinik som hjälper till med barnlöshet osv eftersom vi försökt bli gravida i över ett år. Redan på första besöket hos dom (januari 2024) så kunde hon konstatera att jag har PCOS och sedan dess har både jag och sambon genomgått undersökningar (spolat äggledare, lämnat spermaprov osv). Skulle påbörjat första kuren av Letrozol i slutet av maj/ början av juni men pga utomlandsresa fick vi vänta då dom vill kontrollera med ultraljud, sedan har dom haft semester men nu äntligen är vi igång denna cykeln! 
    Hoppas att det fungerar redan första gången 🙏🏼 men vet att jag är naiv! 
  • Elin97
    Anonym (Elsa) skrev 2024-08-07 11:04:04 följande:
    Jag får ingen tid för ultraljud, blev nån missuppfattning så jag trodde jag skulle få en tid men det fick jag inte. Har ringt alla gynekologer här och alla har semesterstängt, slut på tider m.m.
    Så nu är frågan, ska man chansa och försöka ändå nu när jag börjat och ätit letrozol i flera dagar? Eller ska man skippa denna cykel? Hur hade ni gjort? 

Det råkade bli samma för mig, det var bestämt att jag skulle börja på Letrozol denna cykeln men dom hade inte räknat rätt så hon som gör ultraljudet var fortfarande på semester denna veckan och jag behövde få de gjort denna veckan. Men jag lyckades få en tid hos en klinik i en annan stad, så testa det? Googla på fertilitetskliniker i andra städer du kan tänka dig åka till (eftersom vanliga gynmottagningar oftast inte tar emot/ prioriterar dessa typer av ärenden). Det är ju mycket dyrare att gå utanför sin egen region men för mig var det verkligen värt det för nu vet jag att Letrozol fungerat fint och att jag förhoppningsvis får ÄL på fredag. Kostade 1500kr 

• Elin97
    Anonym (Elsa) skrev 2024-08-07 18:22:36 följande:

Jag har precis kommit på att jag hade oskyddat sex i helgen medan jag åt letrozol, det hade jag ju fått till mig från gynekologen att man inte fick ha.. Men på cykeldag 5 borde man ju inte kunna bli gravid? Eller? Fan nu blir jag nojig om jag ska fortsätta äta letrozolen eller inte pga detta..  

Det bör inte vara någon fara då ägglossningen inte sker fören ca en vecka efter avslutad kur!☺️ Jag tog sista tabletten Letrozol cd7 och har ägglossning imorgon cd19 🙌🏼 jag har ÄL så sent pga pcos, vanligast är att man har ÄL runt cd14.
  • Elin97
    Den senaste veckan har bestått av flertalet graviditetstest, jag började testa från CD 28 då vi var 9 dpo (tidigt jag vet, men kunde ej hålla mig) och dom har gått från tydligt negativa till en svag skugga på 13 dpo, därefter hade jag en dag med uppehåll och testade igen idag. 
    Tog ett digitalt test imorse som även visar veckor och det visade gravid 1-2v!!!🤰🏼
    Så nu hoppas vi att vi ska få fortsätta vara gravida & slipper missfall, tydligen är det större risk för missfall när man tagit Ovitrielle spruta?
    Min sambo vågar inte riktigt vara glad och se fram emot detta än eftersom allt känns så osäkert. Dels för att det tydligen är ökad risk för missfall med dessa hjälpmedel vi fått (dvs letrozol & ovitrielle) för att kunna bli gravida plus att vi även har med oss en eventuell kemisk graviditet i bagaget (alltså tidigt missfall) så han försöker ha en inställning som minskar risken för att bli totalt förstörd om graviditeten skulle bli avbruten. 
    Jag försöker vara glad och tacksam men självklart är jag också orolig och det känns ännu väldigt overkligt. 
  • Meddelande borttaget
  • Elin97

Bekräftat missfall..
    Tog ett graviditetstest i helgen efter att ha blött i några dagar och det var negativt. 
    Inskrivning, ultraljud osv är avbokat. 

Någon som har erfarenhet av Provera + Letrozol och vet när man kan börja med dom igen efter ett missfall? 
    Vi vill försöka igen så snart det går och som jag förstår det så brukar man vilja vänta på sin egen mens då det är kroppens signal att den är ?redo? igen. DOCK får jag ju inte mens av mig själv mer än typ 1 gång per år eftersom jag har pcos och vi vill inte behöva vänta på det.. 
    Missfallsblödningen har även slutat. 

• Elin97
    Anonym (Elsa) skrev 2024-10-04 23:22:46 följande:

Det blev inget plus den här gången heller så imorgon börjar jag omgång fem med letrozol.

Jag ska äta dubbeldos men hittar ingen info i pappret från läkaren eller i min journal om hur många mg varken enkel eller dubbel dos är. Börjar fundera på om jag tagit för mycket letrozol tidigare. 

Nån som vet hur mycket enkel resp dubbel dos är?

Jag tar enkel dos, det är en tablett 2,5mg/ dag ☺️ så om du ska ta dubbel dos bör det vara två tabletter 5mg/ dag 
  • Elin97

Tredje gången med Letrozol för oss! 
    Första cykeln blev vi gravida men fick tidigt missfall (v.4+4), efter missfallet fick vi göra ett uppehåll på en månad för att kroppen skulle få återhämta sig innan nästa försök. Andra omgången blev det ingen ÄL, inte en enda äggblåsa som vuxit till sig.. Så nu är vi inne på rond tre och denna gången har jag tagit dubbel dos Letrozol och avslutade kuren imorse så nu håller vi tummarna att detta är vår cykel????🏼

Har varit med här i tråden sedan innan vår första Letrozol kur och det är otroligt skönt att få vara en del av detta forum, att få råd, stöd, tröst och pepp från personer som befinner sig i samma sits! Ni är grymma allihopa här inne!

• Elin97

CD 14 & kontroll med UL idag och det såg jättebra ut denna gången😃 
    Har en bra slemhinna och två fina äggblåsor på vänster sida, en på 18mm och en på 19mm så ägglossning kan ske när som helst sa hon!
    Dock är risken för tvillingar större men vi känner att vi hellre vill få en chans att kunna bli gravida än att avstå för att vi är rädda för att få tvillingar. 
    Vet inte riktigt hur jag känner för att få tvillingar, det är lite skrämmande tycker jag eftersom jag är ganska liten! (157cm, ca 52 kg) 

Men nu håller vi tummarna att vi har ett guldägg!

Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?