• Jemp

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 10:11:24 följande:
    Jag säger inte att han helt tvärsäkert gör det, det är svårt att veta var gränsen går. Det enda jag vet är att han ofta skäller högljutt på sonen och att sonen blir så pass ledsen att han ibland inte vill träffa sin pappa nästa gång (och inte på det där sur-tjuriga sättet som barn kan ha utan äkta ledsenhet). Det har gått så långt att han nyligen sa att han tror att hans pappa inte älskar honom.

Min syn på pappan är tyvärr inte färgad av det han utsatte mig för, man ska bara inte tilltala barn på det där sättet titt som tätt. Han fattar inte själv att det kan uppfattas som aggressivt och högljutt när han höjer rösten, han har en väldigt stark röst så den går snabbt upp i sånt som kan bli rent skrämmande. Han viftar bara bort så snart jag försöker ta upp det, att det är sonen som överreagerar eller är sur och allt möjligt annat. Ingen vilja att stanna upp och ens titta på sig själv OM det skulle finnas något där.

För övrigt i tråden, inte riktat just till dig, men försökte i helgen att fråga om de skulle ut och leka så jag skulle skicka med ytterkläder. Nej då, de skulle inte ut! Sonen kommer hem några timmar senare med förstörda skor, förstörda strumpor och smutsiga byxor. (Nej, jag har inte köpt någon extra uppsättning att ha hos pappan.)

Vad bra, då har sonen fått komma ut oftare! Då har du ju verkligen en anledning att alltid skicka med kläder nu. 
    Hur kommer det sig att du bara använder kläder som blir förstörda av utevistelse? De flesta av oss föräldrar tvättar ju smutsiga kläder stup i kvarten som sen är fit for fight igen. 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:12:37 följande:
    Det låter som att du varit i samma klädbutik som Stålmannen, jag köper iaf normala kläder i normala klädbutiker där de flesta föräldrar köper kläder till sina barn. Hur kan det vara en nyhet att kläder kan förstöras av smuts? Eller så kanske du är en sån som tycker att det är helt ok att gå omkring med vita strumpor som ser ut som att de nyss varit ute i lerbad trots att de är nytvättade, i min värld är det iaf inte ok.

För mig är det helt orimligt att man då köper sådana kläder till sina barn, och använder dem i vardagen. Kläder ska tåla att lekas i och barn ska inte hindras av sina kläder.

Jag köper tex vattentäta skor, oftast andra strumpfärger än vitt (även om ljusa också brukar bli tillräckligt rena) osv. Vi har inte jättestor omsättning på kläder, givetvis ska allt tåla lek och leks de sönder hör det till (tänker på perioder där tex inga byxor höll mer än några veckor, eller på föräldern som bad om ursäkt för att sonens byxor fick en liten slitning medan han var där på kalas). Varför det nu skulle vara hennes fel, men den här tråden kanske gör det mer förståeligt. 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:32:36 följande:
    Vad ska jag köpa då, allt i svart...? Nej, ljusa strumpor funkar inte heller här.
    Jag antar att du har tillgång till tvättmaskin? Med tvättmedel?
    På vilket sätt är skorna förstörda av att de varit ute? 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:50:09 följande:
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
    Jag funderar över om du har fel sorts skor eller väldigt höga krav på dess utseende?
  • Jemp
    Anonym (...) skrev 2024-04-09 13:51:54 följande:

Jag har halvföljt den här tråden, tänkte ge förslaget att köpa en uppsättning begagnat som kan stanna hos pappan men precis när jag var på väg att posta såg jag att TS själv skrivit att det är vad hon planerar och valde därför inte att skriva.

Nu däremot måste jag nästan skriva, varför är det så hård ton mot TS? Jag har inte läst hela tråden bara ögat igenom så kan ha missat, men ganska tidigt i tråden så förstår och insåg TS att det är hennes ansvar då hon får både underhåll och barnbidrag, varför fortsätta i flera sidor? 

Det är nog bättre att läsa tråden än att andra ska återge den. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 14:53:41 följande:
    Det var inte frågan om att sitta instängd utan om klädernas skick. Du får oroa dig hur mycket du vill, med mig är han iaf ute så gott som dagligen när vädret tillåter och vi är i skogen, vid sjöar och stränder, lekplatser och överallt annars du kan tänka dig så du kan ta den där tonen till någon annan! Kan lova att han är rörligare än de allra flesta i hans ålder.
    I vilka skor då?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:06:22 följande:
    Jodu, det skulle just se snyggt ut att skicka barnet i "skitiga" kläder till pappan... Kommer det en dag en vårdnadstvist så är det jag som brister i omsorg.
    bättre att vara utan kläder!
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 14:30:07 följande:
    Det är helt normala skor som vem som helst kan köpa i affärerna! Kläderna likaså! Och nej, jag har inte "väldigt höga krav". Jag undrar verkligen vilka föräldrar som tycker att det är ok att deras ungar ser ut som att de rullat runt i lera. Bara för att kläderna är hela så måste man också kunna tänka ett steg längre.

Lera har ju fördelen att det faller av när det är torrt. Sen kan man borsta eller skölja lite vid behov. Om vi pratar skor då. 

Att få ett par skor som lämpar sig för utelek pga lera låter? omöjligt. Tittar jag på mina barns skor (och alla andra på förskolan eller som vi känner) så visst, de är inte såpass rena att de ser nyköpta ut men fullt rimlig nivå. Samma med mina egna skor för övrigt om vi inte pratar prydliga klackar. 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....

Du kan ju som sagt lika gärna ta dem i handen. 

Varför? För att ditt barn ska slippa frysa, bli blöt, hämmas (och få skäll). För att du verkar ha betydligt allvarligare saker att bråka med pappan om. Och för att han faktiskt bett dig ta med kläder. Och för att du anser att kläderna blir förstörda då. 

Ang om han fryser: du har ägnat en hel tråd åt att förfäras över att de gick ut trots dåliga kläder. 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:44:21 följande:
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
    Ja, precis. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 20:06:05 följande:
    Inväntar att sonen blir äldre och mer självständig.
    En stor del av detta förväntas han ju kunna själv i skolan redan nu. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:31 följande:
    Så enkelt är det inte pga kroppsformen på sonen. Många byxor ramlar av höfterna, han kan tycka att de sitter olika tight runt benen osv.
    Har du koll på att knapparna i höfterna de flesta byxor har är till för att minska dem i midjan? 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?