Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?
Jag tycker det är bra med tydliga regler, men att höja rösten sker ofta i affekt och har då ingen bra effekt som fostran. Att vara lugn men konsekvent tror jag är en bättre metod. Så man kan väl säga att jag förordar en mix mellan era olika sätt.
Jag tycker att förälder 1 ska fundera över vilken typ av respekt denne vill att barnen ska ha för sina föräldrar.
Är det...
1. Respekt för att han/hon är en god människa som månar om allas bästa.
eller
2. Respekt för för att barnet tycker det är obehagligt att bli tillrättavisad med höjd röst (vilket egentligen är mer av rädsla än respekt).
Förälder 2 bör fundera över vilka konsekvenser det får för fostran och gemensam trivsel och ordning att inte vara konsekvent.
Till skillnad mot förälder 1 så anser jag inte att respekt av det skäl att föräldrar bestämmer är det primära, utan att försöka få barnet att förstå varför man ska göra si eller så eller inte, d.v.s. grunderna till de regler ni har. Visst, små barn kanske inte förstår och då får man låta regler vara just bara regler, men redan i 5-6-årsåldern (ibland ännu tidigare) kan barn börja förstå sådant om de är tydliga och av enklare slag. Regler är ju oftast till för att skapa ordning, struktur och en miljö alla kan trivas i, exempelvis att man hänger kläder och ställer skor på en viss plats eller att man plockar undan efter sin aktivitet. Den som då företräder detta får respekt för att barnet förstår att detta är bra, även om barnet ibland inte har lust att följa alla regler.
I akuta situationer, exempelvis om någon riskerar at råka illa ut om det som sker inte avbryts omedelbart, exempelvis att det finns en skaderisk, då är det försvarligt att höja rösten. Men en förälders mål med sin fostran måste ju vara att det aldrig ska gå så långt.
Detta med auktoritet, så finns det olika sätt att vara det på. Det bästa är om den som är/borde ha någon grad och form av auktoritet uppfattas som en auktoritet av sin omgivning snarare än att den auktoritära påtalar sin auktoritet för omgivningen. I det förstnämnda ligger inte bara att upprätthålla ordning och regler, utan även om att visa att man med det står för något positivt, som vi har nytta och glädje av. Förstår du skillnaden?