• Mannen 12345

Kollektivatal

Hejsan, 
    För ungefär 1 månad sedan förlorade jag mitt jobb. 
    Ehm har fått ett bra erbjudande nu på annat jobb
    Men problemet är såhär. Det finns inget kollektivavtal...

Så blev jätte osäker. Jag har provjobbat och allt och trivs jättebra. Men blev osäker när det inte är nåt kollektivavtal. Hur hade ni gjort? 
    Hoppat och kollat vidare eller kört på det.

• Svar på tråden Kollektivatal
  • Finansen7
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 14:49:40 följande:

Kollat upp lite. Dem betalar inte in tjänstepension utan betalar via arbetsgivaravgiften sa han. Hmm hur ska man tänka där?

Nej, det där är inte ok din arbetsgivare försöker slingra sig eller också fattar de inte hur det fungerar. 

Den pension man betalar via arbetsgivaravgifter är den statliga pensionen som alla som tjänar vita löner får.

Tjänstepensionen är UTÖVER detta. Får du ingen tjänstepension ska du ha högre lön så du kan spara själv motsvarande din tjänstepension.
  • Mannen 12345

Försäkring är via trygg hansa. Tjänstepension finns inte. Men som jag skrev ovan. 150 får jag i timmen. 4 kronor mer än när jag jobbade på teknikmagasinet. Ligger jag på 80 procent. Med då mitt andra jobb som jag har kvar på preem. Så kan jag lägga undan till pension ca 4 tusen i månaden o bara till vanligt spar säkert 5 tusen. Dem sumorna pratar vi om.

• Finansen7
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 15:33:08 följande:

Försäkring är via trygg hansa. Tjänstepension finns inte. Men som jag skrev ovan. 150 får jag i timmen. 4 kronor mer än när jag jobbade på teknikmagasinet. Ligger jag på 80 procent. Med då mitt andra jobb som jag har kvar på preem. Så kan jag lägga undan till pension ca 4 tusen i månaden o bara till vanligt spar säkert 5 tusen. Dem sumorna pratar vi om.

Får du inte tjänstepension från din arbetgivare finns det förmånliga sätt att spara på, det är avdragsgillt i deklarationen:

Kolla lite längre ned på sidan här;

Tjänstepension och försäkring för dig som jobbar på en arbetsplats utan kollektivavtal | Unionen

4000kr/månaden till pension är ganska mycket då det är ett låst sparande. Det kanske räcker med säg 10% av din lön till att börja med?

• Mannen 12345

Så sant. Man kan ju tänka så. Min plan är inte o vara där hela mitt arbetsliv utan ta nåt år som då chef och bygga upp att jag kan ta ansvar. (Bara 22 år)

• Sunflora
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 14:49:40 följande:

Kollat upp lite. Dem betalar inte in tjänstepension utan betalar via arbetsgivaravgiften sa han. Hmm hur ska man tänka där?

Det betyder att de inte betalar tjänstepension, ett annat sätt att uttrycka sig är att de betalar skatt därför är de med och bidrar till välfärden det är inget som går direkt till dig, det är lag på att de ska betala arbetsgivaravgift. 

Det jobberbjudandet du fått är bättre än att vara arbetslös men jag skulle leta efter ett annat jobb medan jag jobbade där. 

• Anotherone
    Sunflora skrev 2024-02-12 17:25:07 följande:

Det betyder att de inte betalar tjänstepension, ett annat sätt att uttrycka sig är att de betalar skatt därför är de med och bidrar till välfärden det är inget som går direkt till dig, det är lag på att de ska betala arbetsgivaravgift. 

Det jobberbjudandet du fått är bättre än att vara arbetslös men jag skulle leta efter ett annat jobb medan jag jobbade där. 

Precis så hade jag resonerat. En kortare tid- visst. Men aldrig bli kvar många år på en arbetsplats utan kollektivavtal. 

Fult att säga att man " tar det via skatten". No shit, du får avsättning på vita inkomster med 18,5% upp till taket. Det är inte valbart. 
    Om man inte jobbar svart då eller har en arbetsgivare som fular sig gällande inrapporteringen till Skatteverket. 
  • Finansen7
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 18:01:46 följande:

Aa får ta det sålönge o får starkare arbetslivserfarenhet 

Kör på du är ung och har många år kvar att byta jobb/bana. När jag var 22 år visste jag inte ens vad kollektivavtal är :). Det kommer gå bra för dig, lycka till!
  • GGN

Jag hade tagit det ändå, så länge de har en pensionslösning. 

• Anotherone
    GGN skrev 2024-02-12 20:04:57 följande:

Jag hade tagit det ändå, så länge de har en pensionslösning. 

Det verkar inte som att de har det. 
    De har uttryckt det som att "det betalas in på skatten".
    Det tolkar jag (och fler med mig) som att man inte har någon tjänstpension. Det som baseras på skatt är ju vår allmänna pension. 
Svar på tråden Kollektivatal