• Mannen 12345

Kollektivatal

Hejsan, 
    För ungefär 1 månad sedan förlorade jag mitt jobb. 
    Ehm har fått ett bra erbjudande nu på annat jobb
    Men problemet är såhär. Det finns inget kollektivavtal...

Så blev jätte osäker. Jag har provjobbat och allt och trivs jättebra. Men blev osäker när det inte är nåt kollektivavtal. Hur hade ni gjort? 
    Hoppat och kollat vidare eller kört på det.

• Svar på tråden Kollektivatal
  • Daisy28

Bra saker att kolla upp är
    Lön
    Tjänstepension
    Arbetstider
    Regerl för schemläggning
    Övertidsersättning
    Resevilkor
    Jour och beredskapsersättning
    Försäkringar

• Erica94
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 13:09:02 följande:

Tjena Erica 
    Får jag fråga vilken bransch jobbar du i?

Jobbar på behandlingshem (HVB) 
  • Mannen 12345

Tackar, skrev faktiskt till han jag har kontakt med. Att jag vet det inte är nåt kollektivavtal kollade upp detta. Men om det går bra vi går igenom alla villkoren tillsammans när vi kommer så långt. Bör nog inte va några problem tycker jag :D

• Agda90

När det gäller tjänstepension så kolla upp hur mycket företaget betalar in om det inte har kollektivavtal. För det kan variera. Risken finns att de betalar in mycket mindre än företag med kollektivavtal. Har man tur kanske de betalar in mycket mer. Men det är bra om man kollar upp det

• Mannen 12345

Kollat upp lite. Dem betalar inte in tjänstepension utan betalar via arbetsgivaravgiften sa han. Hmm hur ska man tänka där?

• Daisy28
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 14:49:40 följande:

Kollat upp lite. Dem betalar inte in tjänstepension utan betalar via arbetsgivaravgiften sa han. Hmm hur ska man tänka där?

Ingen tjäsntpension. Kolla hur mycket du skulle fått via kollektivavtal och sen se till att du får kompensation via lön så du kan pensionsspara 
  • Mannen 12345

Du menar att jag ska få mer i lön? Kommer ligga på 150 kronor i timmen.  Så vet inte riktigt vad du menar där.

• Daisy28
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 14:55:31 följande:

Du menar att jag ska få mer i lön? Kommer ligga på 150 kronor i timmen.  Så vet inte riktigt vad du menar där.

Ja, om lönen enl kollektvavtal är 150 kr/tim och sen avstättning till tjänstpension på 1000 kr/mån. Bör du ha ca 160 kr/tim för att kompensera för utebliven tjänstepension

• Daisy28
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 15:15:09 följande:

Enligt kollektivavtal ska jah ligga på 145. 
    Nu e jag med på vad du menar :D

Samma gälller försäkringar och annat som finns i kollektivavtalen. Ingår inte det i ditt avtal bör du få upp lönen.

Svar på tråden Kollektivatal