Inlägg från: Mannen 12345 |Visa alla inlägg
  • Mannen 12345

Kollektivatal

Hejsan, 
    För ungefär 1 månad sedan förlorade jag mitt jobb. 
    Ehm har fått ett bra erbjudande nu på annat jobb
    Men problemet är såhär. Det finns inget kollektivavtal...

Så blev jätte osäker. Jag har provjobbat och allt och trivs jättebra. Men blev osäker när det inte är nåt kollektivavtal. Hur hade ni gjort? 
    Hoppat och kollat vidare eller kört på det.

• Svar på tråden Kollektivatal
  • Mannen 12345

Så du hade tagit det? Jag är uppvuxen o vann att alltid ha kollektivavtal på mina jobb därav osäkerheten 

• Mannen 12345

Tjena jemp. 

Försäkring osv skulle vi prata om när vi sätter oss ner och skriver avtal. Allt pratar vi om då sa dem. 

Därav jag vet att det inte finns kollektivavtal är för jag kollat med facket.

• Mannen 12345

Stort tack för svar alla. Tar gärna mer tips. Är också så att jag har en förälder som är facklig så har den också på mig lite. Så måste ha en lösning på det 😅

• Mannen 12345

Tackar, skrev faktiskt till han jag har kontakt med. Att jag vet det inte är nåt kollektivavtal kollade upp detta. Men om det går bra vi går igenom alla villkoren tillsammans när vi kommer så långt. Bör nog inte va några problem tycker jag :D

• Mannen 12345

Kollat upp lite. Dem betalar inte in tjänstepension utan betalar via arbetsgivaravgiften sa han. Hmm hur ska man tänka där?

• Mannen 12345

Du menar att jag ska få mer i lön? Kommer ligga på 150 kronor i timmen.  Så vet inte riktigt vad du menar där.

• Mannen 12345

Försäkring är via trygg hansa. Tjänstepension finns inte. Men som jag skrev ovan. 150 får jag i timmen. 4 kronor mer än när jag jobbade på teknikmagasinet. Ligger jag på 80 procent. Med då mitt andra jobb som jag har kvar på preem. Så kan jag lägga undan till pension ca 4 tusen i månaden o bara till vanligt spar säkert 5 tusen. Dem sumorna pratar vi om.

• Mannen 12345

Så sant. Man kan ju tänka så. Min plan är inte o vara där hela mitt arbetsliv utan ta nåt år som då chef och bygga upp att jag kan ta ansvar. (Bara 22 år)

• Mannen 12345

Jag har ställt frågan. Jag har tänkt själv. Jag kommer ta det. Snackade med han Jag har kontakt med i minst 30 minuter idag. Snackade om allting. Mycket av det han sa va skit bra.

Blir även så i det företaget att jag ligger på högre lön än dem andra få anställda det är. 
    Sen måste jag tänka på att det är rätt så nytt företag också. Så som han sa att vissar vi vad vi kan ställa lite mer krav liksom. 

Sålänge kommer jag lägga undan per månad så löser det sig. Ända jag är nervös över är att det är 6 månaders provanställning först innan tillsvidareanställning.. Så lite nervös. 

(Provjobbat där nu i ca en månad efter det fick jag reda på jag fick anställningen)

• Mannen 12345

Vet det är det gått igenom det två gånger. Men gillar inte det ändå 😅 rädd det går åt helvete hhah

• Mannen 12345

Måste bara förtydliga. Jag är 22 men har varit aktiv i arbetslivet sen jag var 16 år. Tyvärr så gick teknikmagasinet i konkurs så var tvungen och bege mig ut igen på arbetsmarknaden nämligen. Känns oehört bra faktiskt på det jah provjobbat.

O svaret är nej får inte känslan dem ljuger. Utan tanken är mer. För detta är så nystartat sen typ månaden. Så tanken är mer bygga upp företaget sen ta det därifrån. 

Svar på tråden Kollektivatal