Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Har du testat Mysimba?

Har du testat Mysimba och hur fungerade det för dig?
    Jag tog min första tablett idag och vill gärna läsa om era erfarenheter.
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Har du testat Mysimba?
  • Anonym (A)

Någon som har testat? Jag har alltså fått det av läkare. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-10 22:19:07 följande:
    Jag har det, eller jag för lå full dos nu sedan några månader tillbaka. 2tabl morgon och 2tsbl kväll. Funkar fint och har gått ner i vikt. Har också känt av mättnad fortare, har även ändrat kosten och portionerna. 

Tack för svar!
    När började du märka av effekten? 

Jag är bara inne på min första vecka med en tablett per dag. Jag har mått rätt illa och varit konstig i magen men nu (dag 5) har det börjat lägga sig. 

Det verkar vara en hel del biverkningar . Har du känt av något? 

• Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-12 20:44:55 följande:
    Jag mådde rejält illa och hade huvudvärk när jaf började och också endel när jag kom upp i full dos. Men det gick över. 

Jag vet inte helt när jag började märka effekt, men jag kände att mitt sug försvann rätt snabbt. 

Tack för svar igen!
    Jag är nu uppe i 3 tabletter per dag och märker tyvärr ingen skillnad i sötsug etc. 

Menar du att det försvann ganska fort efter att du började ta medicinen eller efter att du kommit upp i full dos? 

• Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-24 10:27:49 följande:
    Mitt försvann rätt meg en gång. Eller sugen efter mat, inte godis för det har jag egentligen aldrig haft problem med. Och jag blev mätt fortare med en gång. 
    Ok, då kanske det inte kommer att funka på mig. Får testa full dos ett tag och se om det vänder. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-24 11:17:59 följande:
    Det kan ta tid innan man får effekt. 

Har du gått ner något i vikt? Äter du kalorisnålt? Mindre än tidigare? 

Nej, jag har inte gått ner i vikt, jag har bara tagit dem i ett par veckor, började precis med 3 tabletter. Läkaren har ordinerat dosökning per vecka. 

Jag fick Mysimba för att jag har en hetsätningsstörning så det är lite mer komplicerat än enbart viktnedgång. 

Jag har precis påbörjat  KBT-behandling för ätstörningen men behövde något mer akut för att bryta beteendet. Det fungerade när jag fick Voxra för några år sedan men effekten avtog med tiden. 

Mysimba innehåller ju bupropion som Voxra så jag hopades att Mysimba skulle få en liknande effekt men som jag förstår det fungerar det inte för alla. 

Ja precis, maxdosen är fyra tabletter så jag avvaktar tills jag har kommit upp i den dosen och ser hur det blir då. Med Voxra fick jag effekt direkt. 

• Anonym (A)
    Anonym (BMI plus) skrev 2024-02-24 13:56:21 följande:

Hur fick ni det utskrivet, via hälsocentralen? Kostar? tack för svar!

Av min husläkare. Cirka 1000 kr för 112 tabletter och man ska ta 4 tabletter per dag. Mysimba ingår alltså inte i högkostnadsskyddet.

Jag har inte obesitet men övervikt och för högt blodtryck (det hade jag även när jag var smal pga ärftlighet) och vi har diabetes typ 2 i släkten. 

Läkaren gör en individuell bedömning utifrån flera faktorer. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-24 15:07:06 följande:

Ingår det inte i högkostadsskydd i Sverige? 

Jag har fått det via min läkare och betalar upp till frikortet. Bort dock inte i Sverige  

Nej precis det ingår inte här. Vet inte varför eftersom det är godkänt som läkemedel mot övervikt, till skillnad från till exempel Ozempic. 
  • Anonym (A)

Tidigare ikväll när jag skulle äta middag tog det bara stopp efter halva portionen. Jag kände mig proppmätt fast jag inte hade ätit så mycket. 

Jag har vanligtvis svårt att stå emot sötsaker men ikväll är jag inte alls sugen på sådant. 

Det kanske börjar hända något nu. Det är fjärde dagen med 3 tabletter och jag har inte hunnit ta kvällsdosen än. 

Håller tummarna!

• Anonym (A)
    Anonym (Mysimba) skrev 2024-02-24 22:47:46 följande:
    Tar du inte tablettena med mat?
    Jo, det brukar jag göra, det blev lite rörigt ikväll bara.
Svar på tråden Har du testat Mysimba?