• Cattuggla

Barnvakt vid förlossningen

Hej någon!

Jag har ett dilemma. Jag väntar mitt andra barn. Jag har en dotter på 2,5 år. Nu är jag jätterädd för hur det ska bli vid förlossningen då jag inte har någon som kan passa min dotter. Jag är ensamstående och har bara min mamma i livet. Vill så gärna ha med min
    mamma på förlossningen som stöd då min första förlossning var hemsk. Jag hade jätteont och varken morfin eller sömntabletter tog. Dessutom tog det 33h? Är såklart väldigt själviskt för någon måste ju ta min dotter och finns ingen annan så får mamma ta henne och jag åka in själv. Känns väldigt olustigt bara. 

Nu tänker säkert många att jag kan fråga vänner - jag har bara tre vänner. En ung kille som inte skulle känna sig bekväm ensam med min dotter. En tjej som har fobi för att vara ensam med barn och dessutom bor långt bort. En tjej som också bor långt bort och jobbar. 

Ok så fråga en granne - Bor på landet och grannen är en man på 86 år som har diverse krämpor i kroppen och inte skulle orka med en liten aktiv tjej. 

Ok kollega - är ensamföretagare. Inga kollegor. 

Ok barnvakt det finns ju flera förmedlare och jag har gott om tid på mig - jag har kontaktat flera företag men ingen kan hitta en barnvakt i närheten. Fan att man ska bo på landet. 

så vad ska jag göra. Är redan stressad fast barnet kommer i september. Vill gärna ha konkreta råd och helst inte förslaget att min mamma ska ta henne och jag ska åka in själv för ja, det fattar jag själv om ingen annan lösning finns. 

tack till alla!

• Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-02-07 12:18:18 följande:

Kom på en annan sak: kommunen MÅSTE ju ha någon lösning för sådana fall där en föderska faktiskt inte har en enda person som kan passa hennes barn. Kan du inte ringa och fråga? Då ska du förstås inte säga att din mamma ska vara med vid förlossningen - för då vet man vad svaret blir - utan du ska säga att du inte har någon. Det är ingen kommuntjänsteman som kommer att åka till förlossningsavdelningen och kontrollera att du är ensam där.

Det kanske finns något dygnet-runt-dagis där din flicka kan vara? Men då behöver hon vänjas in där innan, så att hon känner sig trygg. Du vill inte lämna ett förtvivlat gråtande barn där, och sedan försöka föda med massa stresshormoner i kroppen. Mycket brukar gå att lösa bara man pratar med folk.

Det här var ett dåligt råd, att ljuga sig till sociala fordelar där socialtjänsten redan är underbemannad och underfinansierad.
  • Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2024-02-07 12:21:24 följande:
    Det här var ett dåligt råd, att ljuga sig till sociala fordelar där socialtjänsten redan är underbemannad och underfinansierad.
    Men käre värld. Nu ska vi väl hjälpas åt att lösa TS' problem och inte moralisera, eller..? Det handlar om att hon ska klara sin förlossning så bra som möjligt. Då får man vara lite fiffig - om det är någon gång i livet som en kvinna har rätt att slira lite på sanningen för att erhålla hjälp, så är det väl då? Det är ju till och med så, att psyket påverkar förlossningsförloppet. Är kvinnan inte trygg, så kan förlossningen stanna av och bli utdragen bara därför.
  • glassgumman78
    Cathariiina skrev 2024-02-07 12:13:34 följande:
    Det här var ett dåligt råd, och kejsarsnitt beviljas inte heller i Sverige av sådana orsaker. Ett kejsarsnitt är en stor bukoperation som medför en mängd risker och nackdelar för både mor och barn. Det ska inte användas för att lösa sociala problem. 
    Oro för att klara av en normal förlossning som påverkats av en tidigare utdragen och mycket traumatisk upplevelse av en tidigare förlossning.
    Jo då, känner ganska många som fått det beviljat på de grunderna.
    Det finns fördelar och nackdelar med allt.
  • Cathariiina
    glassgumman78 skrev 2024-02-07 12:34:24 följande:
    Oro för att klara av en normal förlossning som påverkats av en tidigare utdragen och mycket traumatisk upplevelse av en tidigare förlossning.
    Jo då, känner ganska många som fått det beviljat på de grunderna.
    Det finns fördelar och nackdelar med allt.
    Det blir även fler dagar på sjukhus efteråt, samt att hon inte kommer att få lyfta något på en månad efter snittet. Hur ska hon klara både bebisen och tvååringen då - ensam? Utgår från att hennes mor arbetar, och inte kan bo hos henne och sköta allt i flera veckor. 
  • Alexi
    Cattuggla skrev 2024-02-07 09:27:25 följande:

Hej! 

Hur vet du att jag har valt att skaffa barn själv? 

Att bygga ett nätverk låter bra men är inte så lätt i praktiken. Ofrivillig ensamhet är något många kämpar med och det är inte så enkelt fixat som att bara gå ut och skaffa sig vänner. 

anledningen till att jag bor på landet är dels för att jag faktiskt trivs med det och skulle må psykiskt dåligt i en stad och för att jag bor i min mammas hus och faktiskt inte har råd att bo i stan. Det är bara 2 mil till stan och jag har bil så jag kör gärna min barn till kompisar eller skjutsar vänner hem. Vår förskola ligger 1 km hemifrån och alla de barn som går där bor i byn så det är inte heller långt till dessa vänner. Men nu leker hon inte ännu med någon eftersom hon är för liten för att ha den typen av vänner. 

Om jag om 5 år skulle bli sjuk och hamna på sjukhus skulle min mamma ta hand om barnen. Eller de vänner och släktingar jag har en bit bort. Anledningen till att de inte kan nu är för att de inte hinner till en förlossning. Men när jag för ca 2 år sedan faktiskt hamnade på sjukhus tog min mamma hand om min dotter. 

för att du skriver att du inte har en partner och om barnet kommer i september är du ju nygravid och hade lika gärna kunnat göra abort om du inte ville ha barn ensam. 
  • Cathariiina

...och ytterligare en tanke: om din dotters far inte är intresserad av henne - har du sonderat ifall han har t.ex. en mamma eller syster som kan vara det? Som skulle kunna ställa upp som barnvakt ibland? Det vore ju guld värt.

Många gånger är den äldre generationen ledsna för att de inte får träffa sina barnbarn, för att sonen inte vill ha med barnens mor att göra. Men när man är vuxen och har barn så kommer barnen först, så då gäller det att kringgå detta och bonda med den släkten ändå! Om viljan finns från det hållet såklart.

Och samma gäller farssläkten till det barn du bär på nu. Du behöver ALL hjälp om du ska orka två barn ensam under åren framöver - bara din mor är väldigt sårbart. 

• Cathariiina
    Alexi skrev 2024-02-07 13:21:27 följande:
    för att du skriver att du inte har en partner och om barnet kommer i september är du ju nygravid och hade lika gärna kunnat göra abort om du inte ville ha barn ensam. 
    En abort är inte något som man "lika gärna" kan göra... Det är något mycket allvarligt som blir en negativ livshändelse att dras med. Om man inte hade sådana extrema skäl, att man kan döva sitt samvete med att det var helt orimligt att man skulle föda barnet (tänk överfallsvåldtäkt, främmande gärningsman).
  • fornminne
    Cattuggla skrev 2024-02-07 09:52:36 följande:

Tack för ditt underbara svar! Det känns verkligen mitt i prick på hur jag har det och hur jag upplever det. Bara det att någon förstår gör att det känns bättre även om jag kanske inte direkt är närmare en lösning. 

Tusen tack 🤗

Bra att det hjälpte! Hoppas det löser sig för dig. Lycka till med allt och nya bebisen.
  • cosinus

Har din mamma några väninnor? 

Eftersom det är gott om tid att lära känna dottern kanske det finns någon i hennes bekantskapskrets som kan ställa upp?

• Cattuggla
    Alexi skrev 2024-02-07 13:21:27 följande:

Jo jag är visserligen bara i vecka 8 men mycket kan hända med en partner på 8 veckor. Han kanske precis gick bort i en trafikolycka. Tänk efter lite! Visa lite hänsyn! 

jag har inte bett om dina påhopp utan förslag på hur jag kan lösa förlossningen på annat sätt än att
    min mamma tar min dotter. Finns ingen annan lösning är jag inte dummare än att jag åker själv! 

Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen