Inlägg från: glassgumman78 |Visa alla inlägg
  • glassgumman78

Barnvakt vid förlossningen

Hej
    Min man är pilot och det fanns stor risk att han inte kunde vara med vid förlossningen av vår yngsta eller ens ta hand om vår 2 åringen. Min svärmor fanns tillgänglig att ta hand om två-åringen men hon var fast hemma med handikappad man. Jag skulle alltså behöva ta 2-åringen själv till dem och sen ta mig själv till sjukhuset.
    Eftersom min första kom väldigt fort fanns det risk att förlossningen skulle gå snabbt...
    Mitt mardrömsscenarium var att föda på hallgolvet själv med sonen skräckslagen brevid...
    Hu! Jag var jättestressad av detta i månader innan.

Så även om det inte är exakt samma så förstår jag din oro och känner jättemycket med dig!

Du har inte funderat på ett planerat snitt?
    Det är ju mer kontrollerat, både när och hur länge och du vet att du får smärtlindring.
    Om det går att utöka dotters tid på förskola kanske hon till och med kan vara där på dagen och din mamma kan vara med under förlossningen och sen hämta. Lättare att planera med ev barnvakt också.

Jag hoppas att det löser sig. Det tror jag att det gör.
    Men det är jättetufft att stå inför något tufft och inte veta.
    Skickar styrkekramar 

(Btw, jag födde inte på hallgolvet utan hann både lämna sonen hos farmor och sen till sjukhus.)

• glassgumman78
    Cathariiina skrev 2024-02-07 12:13:34 följande:
    Det här var ett dåligt råd, och kejsarsnitt beviljas inte heller i Sverige av sådana orsaker. Ett kejsarsnitt är en stor bukoperation som medför en mängd risker och nackdelar för både mor och barn. Det ska inte användas för att lösa sociala problem. 
    Oro för att klara av en normal förlossning som påverkats av en tidigare utdragen och mycket traumatisk upplevelse av en tidigare förlossning.
    Jo då, känner ganska många som fått det beviljat på de grunderna.
    Det finns fördelar och nackdelar med allt.
  • glassgumman78
    Krocko skrev 2024-02-08 11:25:03 följande:

Denna TS har/vill ju inte ta till sig ett enda tips eller råd så det är ju helt meningslöst att kommentera här, det bästa vore ju en doula i hennes fall men det tipset har hon överhuvudtaget inte kommentera?

Nu vet jag inte om varför TS inte kommenterat detta.
    Meeeen om det är svårt att få tag på en barnvakt utifrån var hon bor kanske inte en doula är det lättaste att få tag på.
    Det är ju en rejäl kostnad också...som ensamstående kanske det är en faktor som man får väga in också...
Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen