Inlägg från: Unfortunate Barista |Visa alla inlägg
  • Unfortunate Barista

Annan man köper presenter till min sambo

Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-03 19:50:30 följande:
    ja fan ska man göra... Ska man låta detta gå igen tills man hittar något konkret, man kan ju alltid kolla mobilen när hon sover imellanåt, o dom gångerna jag fått kolla så är där ingenting med flirt eller inviter, bara de med gåvorna som hon skyller på är "bonus" "till företaget". Har lixsom inte mer än så att gå på, och så ska man börja leta ny bostad och ringa banken om sälja huset, för en sån sak. Har ju inte sett dom pirra precis eller sett någon misstanke om det, men det är väl en tidsfråga kanske. Hade vi inte bott tsm så hade jag stuckit redan efter hörlurarna faktiskt.

Du måste agera nu om du ska ha en chans att vända det här om jag ska vara ärlig. Det här är fel av så många olika skäl och jag ska försöka förklara varför, även om jag vet att du innerst inne vet om det.

1. Om man är i en relation, tar man inte emot presenter från en annan av motsatt kön eftersom det kan ge intrycket av att man är öppen och mottaglig för inviter. Detta eftersom det är respektlöst mot ens partner och tvåsamheten i er relation.

2. När du tar upp med din tjej att du inte är ok med att hon tar emot presenter så behöver din tjej agera och tala om för den här mannen att det är inte är ett acceptabelt beteende, enbart på den basis att det är besvärande för dig som är hennes kille. Detta är viktigt för att det ska vara tydligt för samtliga personer i hennes nära och perifera omgivning att det är du som är den viktigaste personen i hennes omgivning. Genom att underlåta att säga från så visar hon tydligt att din åsikt inte är viktig för henne och att hon inte respekterar dig som partner och det är att agera nedvärderande mot både dig och tvåsamheten i er relation.

3. När hon säger till dig att det är till mitt företag och indirket att du bara inbillar dig det här, så visar hon tydligt att hon inte tar din oro på allvar. Detta är ett problem för att hon underminerar trygghetskänslan i relationen för dig och det gör också att det är ett bevis på att hon inte värdesätter dig och er relation. Hon tar dig och relationen för given.

4. Punkt nr 3 är också ett bra exempel på gaslighting.

5. När han som en gift person agerar på det sättet mot din tjej, så visar han på samma sätt att han inte respekterar sin fru, sitt eget äktenskap och så givetvis dig i egenskap av din tjejs kille.

Jag har själv varit i din sits och det är tyvärr ingen bra sits att vara i. Jag har sett det här många gånger och nästan alltid beror det på att killen överanstränger sig i relationen vilket får kvinnan att känna sig berättigat till allt och sluta anstränga sig och därmed ta ansvar för relationen. Killen blir en provider som tjejen tappar respekten för.

Tyvärr är det så att jag hittills inte har sett någon lyckas vända en sådan situation till något positivt och att relationen har kunnat fortgå. Även om du skrämmer bort killen är skadan redan gjord i er relation. Han var bara ett symptom på det.

Jag tycker att du ska agera på två plan:

1. Ta kontakt med hans fru utan hans vetskap och berätta att hennes man har under lång tid skickat presenter till din sambo för värden över 10-tusentals kronor och att du vill att det upphör.

2. Prata med din smabo.

Jag tycker att du ska tala om för henne att hennes agerande inte acceptabelt och att er relation är över som en konsekvens av det. Som förklaring till detta ger du hennes punkterna som jag har listat ovan och ger henne en viss tid att flytta ut, det är ju du som har betalat för bostaden (det kan vara en god ide att ha konsulterat ett bra juridiskt ombud för att säkra dina intressen). 

Om du inte vill göra slut med din tjej så får du sätta lite regler, men sannolikt så kommer det inte att respekteras eftersom det aldrig har blivit någon konsekvens av att hon gått emot din vilja.

• Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-03 20:35:08 följande:
    Ja tyvärr e de väl så... på ett sätt så skrämmer det mig lite vad som är så hemligt så jag inte får se
    Vad är det för gott som kan komma av att gå ner i det kaninhålet. Problemet är inte vad du riskerar att hitta i chatten, problemet är att det har kommit till att du ska behöva titta i chatten.
  • Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-03 20:54:02 följande:
    Tack för bra svar, har jag lite att tänka på. Risken med att man pratar med hans fru är att min sambo kanske "hämnas" på mig på något annat sett. Hade velat sätta ner foten för längesen med antigen pratat med han eller hans fru.

Jag lider med dig alltså. Mycket för att jag har varit där själv,

Du säger att du tror att din sambo riskerar att hämnas på dig. Då är innebörden av det du säger, att du ser din sambo på hans sida snarare än din sida. 

Ni ju inte längre ett par om din sambo inte är på din sida. 

• Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 09:29:53 följande:
    Ja eller hur, de är väl mig hon inte ska göra sur. För innan har hon sagt att "ja men då är de jag som är otacksam" O då kanske han blir sur o då påverkar de hennes jobb/företag. Grejen är att jag vet inte riktigt om hon själv fattar vad hon gjort, tror du att hon gjort så omedvetet att imed hon inte sagt nä till gåvorna så har hon orsakat detta. Och säger jag till han gubben mellan 4 ögon så kommer det också påverka hennes jobb/företag

Det är det här som är gas lighting, att få dig att tro att det är ditt agerande som är fel. 

Det är klart att hon förstår att hon inte ska ta emot presenter av en annan man när hon har en pojkvän, precis som att alla som är otrogna någonstans förstår att det principiellt är fel att vara otrogen. 

Men om du frågar om huruvida hon förstår i detalj hur detta påverkar tilliten er emellan och vilka konsekvenser det får för er relation på individuell nivå, så är mitt svar nej. Det tror inte jag att du gör just nu heller, men det kommer att komma när du har hunnit bearbeta det här tillräckligt. För mig kom det efter en hel del grubblande.

Jag tror att allt det här är en konsekvens av att hon har tappat all respekt för dig, har slutat värdesätter dig och tar dig för given. Det tror jag är en konsekvens av att hon har fått för mycket under lång tid utan krav på motprestation vilket gör att hon känner sig berättigad, börjar förvänta sig att du ska göra allt istället för att vara tacksam. 

Tyvärr tror jag bara att saken kommer att gå upp för henne först när konsekvenserna har blivit verkliga För henne. så var det för mig. 

• Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:51:58 följande:
    Ja man ljuger väl för sig själv, sanningen svider. Vi ska ta och prata ut nu ikväll, ska bli intressant att se hur hon svarar och reagerar. Hon gör det väldigt svårt för mig så hon säger saker som , jag inbillar mig, har du fått psykos, varför tvivlar du, tvivlar du är de du som är otrogen. Så man blir lätt osäker o förvirrad vad som händer. Men efter jag läst i tråden så är det som jag trodde från första början, jag har inte varit blind jag har tänkt på detta hela tiden under året, bara undrat hur mycket det skulle eskalera till. Mobilen var droppen, 15K rakt ner i brevlådan. Grattis från jultomten, jo tjena

Att sätta gränser handlar inte om att styra eller resonera med henne kring hennes agerande, utan det handlar om vad du gör när hon passerar de gränser som du har satt upp. 

Att du talar om att det inte är okej att hon tar emot presenter från andra män borde vara fullt tillräckligt. Vad som händer därefter handlar bara om ditt agerande. 

• Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:51:58 följande:
    Ja man ljuger väl för sig själv, sanningen svider. Vi ska ta och prata ut nu ikväll, ska bli intressant att se hur hon svarar och reagerar. Hon gör det väldigt svårt för mig så hon säger saker som , jag inbillar mig, har du fått psykos, varför tvivlar du, tvivlar du är de du som är otrogen. Så man blir lätt osäker o förvirrad vad som händer. Men efter jag läst i tråden så är det som jag trodde från första början, jag har inte varit blind jag har tänkt på detta hela tiden under året, bara undrat hur mycket det skulle eskalera till. Mobilen var droppen, 15K rakt ner i brevlådan. Grattis från jultomten, jo tjena
    Hur gick det när ni pratade igår?
  • Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-06 02:07:11 följande:
    Gick som jag förväntade mig, känner inte alls igen henne. Det var inte den människa som jag träffade för 7år sen. Känns som han har klorna i henne tyvärr. Efter bara 1 år är hon mer öppen med en annan gubbe än vad hon är med mig som varit med henne i 7år. Enligt henne så blir jag sur för minsta lilla så därför hon inte vill visa chatten, har aldrig haft problem med ilska förens 1år sedan när han skulle börja "hjälpa" henne. Jag blir orolig, panikslagen och förvirrad när vi är inne på 4de året utan fast jobb, är orolig för framtiden och för pengar så jag är lite ostabil i dagsläget, och så döljer hon sin mobil för mig plus får gåvor/presenter som bara blir dyrare o dyrare från en annan gubbe.

Håller jag på att bli galen eller vafan händer?

Vi har bestämt oss för att separera och jag måste sälja huset pga jag tänker inte ha det såhär, jag nämnde några av punkterna du skrev och berätta hur jag känner mig och hur hon får mig att känna.
    Enda hon kommer med sitt försvar är att jag är kontrollerande o för svartsjuk.

När det i själva verket är hon som blir manipulerad av denna gubbe. Han tog dessutom kontakt med mig före jag kunde ta kontakt med honom imed min partner öppnat sig helt å hhållet och tjallar för minsta lilla. Jag sa exakt det jag tyckte till honom vad jag tänkte om det hela och hur mycket det har sabbat vårt förhållande. 

Men nu är det iallafall över, jag tänker inte leva såhär. Tänker inte bli lurad en gång till, detta kallas för "emotionell otrohet", och det är precis så jag känner.  Jag känner mig förminskad, Förnedrad, inte tillräcklig, sviken, att jag inte duger och ingen självkänsla kvar.

Har varit med om break ups innan, men inte efter såhär många år. Så känns ju piss..
    Tråkigt att höra, beklagar verkligen. Som du märker är alla svar samstämmiga, det här är inte ett acceptabelt beteende från hennes sida. Alltså, är det inte du som är galen.

Tyvärr så visar din sambo tydligt att hon värderar relationen till den här gubben högre än vad hon värderar relationen och livet med dig. Det är allt du behöver veta egentligen. Det finns ingen anledning för dig att vara lojal mot någon som inte är lojal mot dig, hur mycket det än suger.

Det här är inte emotionell otrohet, det här är ett solklart fall av gaslighting, vilket klassas som psykisk misshandel. Det är därför bra att du agerar och inte låter situationen fortgå, för ju längre tid det här tar, dessto sämre kommer du att må.

Jag tycker att du ska känna sig stolt över hur du har hanterat det så här långt. Det kommer att stärka dig och din självkänsla när du tittar tillbaka på det efter en tid.

Samtidigt måste jag säga att den här gubbens beteende är sjukt suspekt, vad i helsike ringer han dig för? Det är nästan det mest störda i hela historien. Vad sa han när han ringde?
  • Unfortunate Barista

Jag läste något häromdagen som jag tror är väldigt talande i den här situationen. det lyder så här: 

"If there is one kind of person you should stay away from, it is the one who acts as a victim in the problem they have created."

• Unfortunate Barista
    Anonym (sugardaddy) skrev 2024-02-06 19:22:09 följande:
    Konstigt att han tar kontakt med dig efter att sambon direkt gått och tjallat. Själva det faktum att han gör det bevisar ju bara att han är en sugardaddy.

Det enda logiska anledningen att han gör det är kanske att han vill ha dig till att bekräfta att situationen kommer att resultera i en snar separation, och att han inte är odelat positiv till denna utveckling. För visserligen är det dyrt med gåvor som en ny Iphone till sin sugarbabe, men det är kanske bättre att ha denne blir försörjd av någon annan än att själv behöva stå för hela kostnaden själv.

Det här är lite fascinerande att han kontaktar TS. Jag är väldigt nyfiken på vad han säger när han tar kontakt. 

Hej TS, 
    Mitt namn är XX, det är jag som köper presenter/ligger med till din sambo...

Det är så absurt. Det enda logiska som jag kan tänka mig är att gubben har lurat sambon att han kommer att lämna sin fru för henne och nu när TS sambo blir singel så ökar pressen på gubben.

• Unfortunate Barista
    Anonym (C) skrev 2024-02-27 23:19:47 följande:

Jamen vad hade han för förklaring till att han köpte prylar till ditt numera ex. Varför vill du inte säga det? Du kanske är både snål och kontrollerande. Har mannen ekonomiska muskler och tror på hennes idé så är det väl inte helt fel med en finansiär som delägare. 

Han kontaktade dig. Det var bra gjort. Annars har du kunnat bjuda hem honom och frågat vad han har för intensioner med din fd sambo. Fatta också hur boostad hon blir. Uppmärksamhet och hjälp med att starta sin lilla firma. Klart hon vill stå på god fot med honom. Du drog ju kortaste strået här. 

Ingen man, och definitivt inte en gift man, köper dyra presenter till en kvinna som han inte har nära släktskap med utan någon form av baktanke.

Det är så oerhört naivt att tro något sådant. 
  • Unfortunate Barista
    Anonym (C) skrev 2024-02-28 09:33:37 följande:
    Självklart finns en baktanke från mannens sida. Från hennes sida också. TS är rökt. Kontrollerande är han oavsett. Hans ex har dragit vinstlotten med en ny sugardaddy. Eller vinst å vinst? 
    Inget som framkommit i tråden antyder att TS ska vara kontrollerande. Jag håller inte med.
Svar på tråden Annan man köper presenter till min sambo