Annan man köper presenter till min sambo
Du måste agera nu om du ska ha en chans att vända det här om jag ska vara ärlig. Det här är fel av så många olika skäl och jag ska försöka förklara varför, även om jag vet att du innerst inne vet om det.
1. Om man är i en relation, tar man inte emot presenter från en annan av motsatt kön eftersom det kan ge intrycket av att man är öppen och mottaglig för inviter. Detta eftersom det är respektlöst mot ens partner och tvåsamheten i er relation.
2. När du tar upp med din tjej att du inte är ok med att hon tar emot presenter så behöver din tjej agera och tala om för den här mannen att det är inte är ett acceptabelt beteende, enbart på den basis att det är besvärande för dig som är hennes kille. Detta är viktigt för att det ska vara tydligt för samtliga personer i hennes nära och perifera omgivning att det är du som är den viktigaste personen i hennes omgivning. Genom att underlåta att säga från så visar hon tydligt att din åsikt inte är viktig för henne och att hon inte respekterar dig som partner och det är att agera nedvärderande mot både dig och tvåsamheten i er relation.
3. När hon säger till dig att det är till mitt företag och indirket att du bara inbillar dig det här, så visar hon tydligt att hon inte tar din oro på allvar. Detta är ett problem för att hon underminerar trygghetskänslan i relationen för dig och det gör också att det är ett bevis på att hon inte värdesätter dig och er relation. Hon tar dig och relationen för given.
4. Punkt nr 3 är också ett bra exempel på gaslighting.
5. När han som en gift person agerar på det sättet mot din tjej, så visar han på samma sätt att han inte respekterar sin fru, sitt eget äktenskap och så givetvis dig i egenskap av din tjejs kille.
Jag har själv varit i din sits och det är tyvärr ingen bra sits att vara i. Jag har sett det här många gånger och nästan alltid beror det på att killen överanstränger sig i relationen vilket får kvinnan att känna sig berättigat till allt och sluta anstränga sig och därmed ta ansvar för relationen. Killen blir en provider som tjejen tappar respekten för.
Tyvärr är det så att jag hittills inte har sett någon lyckas vända en sådan situation till något positivt och att relationen har kunnat fortgå. Även om du skrämmer bort killen är skadan redan gjord i er relation. Han var bara ett symptom på det.
Jag tycker att du ska agera på två plan:
1. Ta kontakt med hans fru utan hans vetskap och berätta att hennes man har under lång tid skickat presenter till din sambo för värden över 10-tusentals kronor och att du vill att det upphör.
2. Prata med din smabo.
Jag tycker att du ska tala om för henne att hennes agerande inte acceptabelt och att er relation är över som en konsekvens av det. Som förklaring till detta ger du hennes punkterna som jag har listat ovan och ger henne en viss tid att flytta ut, det är ju du som har betalat för bostaden (det kan vara en god ide att ha konsulterat ett bra juridiskt ombud för att säkra dina intressen).
Om du inte vill göra slut med din tjej så får du sätta lite regler, men sannolikt så kommer det inte att respekteras eftersom det aldrig har blivit någon konsekvens av att hon gått emot din vilja.