Inlägg från: Användare50 |Visa alla inlägg
  • Användare50

Bf Oktober 2024

Här är en till med bf i oktober!! 

Det är vårt första barn och allt känns overkligt, fruktansvärt härligt och samtidigt massa oroliga tankar och förhoppningar om att bebis ska må bra och komma ut som en frisk liten människa. Massa blandade känslor och tankar med andra ord!

Än så länge har jag bara känt svullna och ömmande bröst och molvärk! Håller tummarna för att jag slipper illamåendet men är ändå inställd på att det kommer dyka upp inom kort:) 

• Användare50
    Frökenelin24 skrev 2024-02-03 18:54:09 följande:

Grattis! Jag känner exakt samma haha, det här är också vårt första barn, första graviditet, och jag har typ 1000 känslor på samma gång haha. 

Lite samma symptom som mig, har bara känt smått illamående på kvällen men det går över om jag dricker lite vatten, jag brukar i vanliga fall ha lätt för att må lite illa men det har som sagt knappt varit något hittills, men lite molvärk till och från och ömmande bröst, framförallt svullen runt bröstvårtorna. Konstiga drömmar har jag också. 😅 Hoppas vi slipper illamående!😅

Tack och detsamma till dig 😍❤️
    Jamen det är ju helt sjuuuukt, att ett litet liv växer i oss! Skapat av oss och våra älsklingar! En ny liten människa med sin egna personlighet och vilja! (Hahaha känner mig så jävla larvig men tycker helt ärligt att det är så häftigt alltihopa)

Ja känner precis samma med bröstvårtorna, känns nästan som små knölar under bröstvårtorna och fick en konstig flashback till tonåren när brösten började komma. Får för mig att det kändes likadant då men det var ju så länge sen så vet inte om jag minns fel. 

Berätta om dina drömmar! Älskar konstiga drömmar, hoppas att jag också får det 😂 (hade en period när jag var helt besatt av drömtydning och läste Freud och skrev drömdagbok och hela köret) 

• Användare50
    Anonym (Väntar barn nr 2) skrev 2024-02-05 12:11:41 följande:

Tack! 

NIPT gör man i v 10+0 och framåt. 

jag har fyllt 35 så KUB känns onödigt, man får automatiskt sämre siffror pga åldersfaktorn så vi går direkt på NIPT och kan då välja att få veta mer, inklusive kön 💕. 

Det är min första graviditet så jag bara undrar om du kan berätta lite mer. Jag fyller 35 nu i februari, vad menar du med att KUB blir onödigt? sämre siffror? Hjälp en nybörjare att förstå snälla! Tack<3
  • Användare50
    Anonym (Väntar barn nr 2) skrev 2024-02-06 07:09:58 följande:

Vad jag förstått så drar åldersfaktorn ner resultatet på så vis att det påverkar sannolikheten eller risken för olika kromosomavvikelser. Dvs om du är 25 och gör kub så finns en väldigt liten åldersfaktor men är du 35 eller 40 så är den större och resultatet är därför direkt justerat för din ålder. Fick detta förklarat av en barnmorska och jag kanske återberättar det fel. 

gör du först KUB och får dåliga resultat erbjuds du i vissa regioner sedan NIPT för att kontrollera resultatet igen. NIPT är inte åldersbetingat alls.

KUB görs i vecka 11-13+6, säg Att du gör det i v 12, och väntar sedan 1-2v på resultat. Sedan erbjuds du NIPT, och gör det i vecka 14, och väntar två v på resultat. Då är du i vecka 16? 

gör du NIPT direkt kan du göra det i v 10 och får då svar när du är i vecka 12. 

Personligen orkar jag inte med att få dåligt resultat på kub och sedan på NIPT och kanske välja att avsluta graviditeten så sent som i v 16 om det är något allvarligt som hittats. Då är jag hellre i v 12 när jag tar det beslutet. Kontroversiellt att prata om att göra abort men det är mina tankar.. 

man får också reda på mer (om man vill) via NIPT. 

Ja okej, tack för förklaringen! Jag förstår helt och hållet ditt resonemang. Förstår jag det rätt att NIPT alltså ger samma information OCH mer än vad ett KUB gör eller missar man något om man skippar KUB? Återigen tack!
  • Användare50
    Anonym (Väntar barn nr 2) skrev 2024-02-06 13:37:51 följande:
    Precis! 
    allt du får veta på KUB får du veta på NIPT, och mer om du vill. Vi vill veta könet tidigt också och det kan man få på NIPT 💜 

inga problem! 
    Taaack! 💌
  • Användare50
    Friskisnörd skrev 2024-02-13 17:20:18 följande:

Är de någon mer än jag som upplever att symtomen kommer och går? Mitt första symtom va ömma bröst. Har typ inte gått att ta på dem! Men idag är de knappt ömma alls. Är de normalt ?

Ja jag upplever att det går lite upp och ner med molvärken, vissa dagar känns det ganska mycket och andra dagar känner jag typ ingenting. Brösten har nog mer eller mindre ömmat och varit svullna hela tiden men känner också av dom lite olika. Yrsel och trötthet kommer och går lite med. Än så länge inget illamående dock (är i vecka 7!)
  • Användare50

Grattis alla som precis upptäckt att de är gravida :)

Jag hade första mötet med barnmorska idag och fick information om att vi i Östergötland bara erbjuds KUB och om KUB:er visar förhöjd sannolikhet för avvikelser görs ett fostervattenprov. NIPT erbjöds inte överhuvudtaget utan det behövde man isåfall bekosta själv hos en privat aktör för ca 8000 kr. 

Kändes lite jobbigt av någon anledning.. Jag fyller 35 snart så vet inte om det är att jag läst så mycket om förhöjda risker som gör mig orolig att eventuella sjukdomar och kromosomavvikelser kan förbli oupptäckta..

Hur fungerar detta för er andra och hur tänker ni kring fosterdiagnostik? 

• Användare50
    JustLikeHoney skrev 2024-02-14 17:38:57 följande:

Det är ganska liten ökning vid 35, jag fyller snart 43 och då är det betydligt högre risk men fortf mycket större chans att allt är bra. 

jag är kluven till nipt, trisomi 13/18 brukar man se stora avvikelser på förutom förhöjd risk på kub och jag tror att jag skulle behålla ett barn med trisomi 21. Senast var jag 41 och fick 1:225 och valde att betala nipt själv ( i Stockholm måste det vara högre än 1:200 för att få det betalt medan i t ex skåne är det 1:1000). Det är rätt mkt pengar men samtidigt skönt att veta säkrare. Så avvaktar tills jag vet att det ens är nåt därinne. 

Jaa jag förstår, jag känner med att jag skulle vilja veta med säkerhet om jag får ett sådant resultat och skulle helst vilja göra NIPT. Jag förstod inte riktigt, varför är du kluven till NIPT den här gången?

Jag har ju inte ens gjort KUB än så vet inte hur det kommer se ut men.. tankarna springer ju iväg ändå:P
  • Användare50
    Anonym (Lycklig) skrev 2024-02-15 07:44:15 följande:
    Jag fyller också 35 snart och är inte alls orolig. Kommer inte ta några test för att se avvikelser. Jag tänker är det något avvikande så får det väl vara det.. Skäms jag är mer orolig för hur man hade reagerat om testet visade något. 

Vad skönt att du inte känner oro, ska försöka ta efter från dig! 

Ja okej, ja vi alla har ju helt olika inställningar till det och finns bara rätt och fel för den enskilda personen/familjen :) Vad fint att du är trygg i ditt val. 

• Användare50

Hej allihopa! 😊

Jag är i vecka 8 och har nu börjat känna mig illamående, aptiten har förändrats massor och jag får cravings och blir äcklad om vartannat. Mina bröst spänner och ömmar fortfarande men molvärken som jag hade mer eller mindre varje dag tidigare har nu upphört. 

Är det någon mer som är i vecka 8? Vad har ni för symtom? Läste att det är vanligt med molvärk nu så blir orolig att något inte stämmer.

• Användare50

Tack för svar! Då verkar det vara lite olika symptom hos oss alla i vecka 8, det gjorde mig lite lugnare!

Önskar er båda lycka till på era VUL, berätta gärna här sen hur det gick 💛

• Användare50

Hej ! 👋 

Hur går det för er alla? Någon med något galet sug just nu? Någon som vart på ultraljud och vill dela med sig?:)

Svar på tråden Bf Oktober 2024