• Anonym (Rådvill)

    Hur främja språk?

    Har ett barn på 2 år och 3 mån som fortfarande pratar väldigt  lite, några ord här och där. Nån enstaka tvåordskombo.
    Ordförståelsen är det absolut inga fel på, barnet kan peka på nästan varenda sak i hela huset vi frågar om, hämtar rätt saker och gör rätt saker om vi ber hen.

    Men pratar väldigt lite.

    Vi sjunger, pratar och tecknar en del enligt TAKK. Läser böcker, upprepar  ord när vi pratar med bsrnet. Men det släpper som inte. 

    Tips? Barnet blir frustrerat  av att inte kunna uttrycka sig och ch bli mer förstådd så det vore så fint om det kunde gå framåt.


     

  • Svar på tråden Hur främja språk?
  • Jemp

    Precis det ni gör, dvs både läs, prat och takk. 


    överlag bäst att förstå och upprepa på rätt sätt om barnet säger fel eller inte hela meningar. Men vill barnet inte försöka kan man också vänta lite innan man reagerar när hen tex ber om mer mat för att se om det kommer fler ord. 


    Vi sökte logoped vid 3 år, då var ingen orolig så länge barnet förstod och kommunicerade på andra sätt. Drygt 2 år senare är hon ikapp (Inte just tack vare logopeden). 

  • Anonym (Annica)

    Min son pratade inte heller särskilt mycket när han var två år, men när han var tre var han ikapp sina jämnåriga. Så oroa dig inte!

  • Anonym (Rådvill)
    Jemp skrev 2024-01-25 20:32:36 följande:

    Precis det ni gör, dvs både läs, prat och takk. 


    överlag bäst att förstå och upprepa på rätt sätt om barnet säger fel eller inte hela meningar. Men vill barnet inte försöka kan man också vänta lite innan man reagerar när hen tex ber om mer mat för att se om det kommer fler ord. 


    Vi sökte logoped vid 3 år, då var ingen orolig så länge barnet förstod och kommunicerade på andra sätt. Drygt 2 år senare är hon ikapp (Inte just tack vare logopeden). 


    Problemet är just att barnet inte ofta försöker utan pekar eller säger typ ?däää? eller så. Har övat mycket med Babblarna och färger och sånt barnet gillar för att träna ljudformning men det har inte slagit över i vardagen än liksom. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Ingen fara så länge barnet förstår. Fortsätt öva och ge det tid.

    Först när barnet har fyllt 3 brukar det bli tal om språkförsening och utredning, om barnet fortfarande inte pratar eller pratar väldigt lite.

    När våra barn fyllde 2 sade de kanske tio begripliga ord var, plus några egna ord. Inga tvåordskombinationer. Men båda förstod mycket.

    När de var 2,5 pratade dottern i hela (men korta) meningar, medan sonen fortfarande bara sade enstaka ord och ibland två ord.

    När de fyllde 3 pratade båda i hela meningar och pladdrade som sjutton. Ofta går det fort när barn som är något sena väl börjar prata.

  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-25 20:36:22 följande:

    Min son pratade inte heller särskilt mycket när han var två år, men när han var tre var han ikapp sina jämnåriga. Så oroa dig inte!


    Skönt att höra. Barnet försår så mycket, det är att få till orden själv som är bekymret.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-25 20:45:24 följande:

    Ingen fara så länge barnet förstår. Fortsätt öva och ge det tid.

    Först när barnet har fyllt 3 brukar det bli tal om språkförsening och utredning, om barnet fortfarande inte pratar eller pratar väldigt lite.

    När våra barn fyllde 2 sade de kanske tio begripliga ord var, plus några egna ord. Inga tvåordskombinationer. Men båda förstod mycket.

    När de var 2,5 pratade dottern i hela (men korta) meningar, medan sonen fortfarande bara sade enstaka ord och ibland två ord.

    När de fyllde 3 pratade båda i hela meningar och pladdrade som sjutton. Ofta går det fort när barn som är något sena väl börjar prata.


    Skönt att höra. Förståelsen är det inga alls problem med, Det verkar bara som barnet tycker det är svårt att helt forma orden än och det är en tröskel. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Rådvill) skrev 2024-01-25 20:50:51 följande:
    Skönt att höra. Förståelsen är det inga alls problem med, Det verkar bara som barnet tycker det är svårt att helt forma orden än och det är en tröskel. 
    Det är lite som att knäcka läs-koden senare.

    Vid 2-3 års ålder handlar det i stället om att knäcka språk-koden. Hur man formulerar ord och enkla meningar.

    Vissa barn lär sig lite i taget, andra dröjer med talet, sen kommer nästan allt på en gång. 

    Det viktigaste före 3 års ålder är:

    1) Att barnet förstår vad man säger. Förstår enkla uppmaningar osv.
    2) Att barnet kommunicerar. Det behöver inte vara genom tal.
    3) Att barnet har ett visst ordförråd, även om barnet bara säger enstaka ord och korta meningar. Det verkar ditt barn ha börjat göra.
  • Anonym (?)

    Vissa barn "samlar på sig"  - snackar inte så mycket men, sedan kommer allt på en gång.
    Alla ungar är olika men mina har tagit till sig av att man pratat med dem från tidig ålder.
    Om man har en ett-åriing i kundvagnen och går och pratar med barnet så kan man få rätt skeva blickar men, de pratar rätt tidigt
    Säger inte att jag gjort rätt men har två verbala barn - kommer att känna av och försöka få mina eventuella barnbarn åt samma håll.

  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 21:49:50 följande:

    Vissa barn "samlar på sig"  - snackar inte så mycket men, sedan kommer allt på en gång.
    Alla ungar är olika men mina har tagit till sig av att man pratat med dem från tidig ålder.
    Om man har en ett-åriing i kundvagnen och går och pratar med barnet så kan man få rätt skeva blickar men, de pratar rätt tidigt
    Säger inte att jag gjort rätt men har två verbala barn - kommer att känna av och försöka få mina eventuella barnbarn åt samma håll.



    Anonym (?) skrev 2024-01-25 21:49:50 följande:

    Vissa barn "samlar på sig"  - snackar inte så mycket men, sedan kommer allt på en gång.
    Alla ungar är olika men mina har tagit till sig av att man pratat med dem från tidig ålder.
    Om man har en ett-åriing i kundvagnen och går och pratar med barnet så kan man få rätt skeva blickar men, de pratar rätt tidigt
    Säger inte att jag gjort rätt men har två verbala barn - kommer att känna av och försöka få mina eventuella barnbarn åt samma håll.


    Alltså jag pratar ju med min bebis på 4 månader med, för fullt..
  • Tink

    Jag är varken lärare eller specialpedagog, så det är bara fråga om tjejgissningar från min sida och ni har säkert tusen gånger bättre koll än jag.

    Men jag vet att det finns flera trappsteg i att lära sig att knäcka koden att kunna förstå hur man pratar. Alla dessa steg behöver tas i rätt ordning, och om något steg blir lite försenat, så hamnar allt efter lite.

    Jag tänker att han eller hon kanske fortfarande inte förstått att språket kan brytas ner, alltså segmenteras, till enstaka stavelser och morfem, istället för att bara vara en lång och obegriplig serie av inflätade ljud.

    Prova med att börja leka med ord, där ni uttalar ord och sedan bryter ner det till stavelser. T ex "kissekatt", "kis-se-katt". Det kan ge en känsla av segmentering, vilket ju är en grundförutsättning för att knäcka koden.

    Ni leker säkert med rim redan nu, men det är väldigt bra att läsa så mycket ni kan där det förekommer rimmande ord, som "hatt" och "katt" eller "hus" och "mus".

    Till sist kan det också fungera att leka med det som kallas "onset-rime", dvs första ljudet i ett ord (onset) som sedan följs av en avslutning (rime). T ex ordet "katt" så är "k" onset och "att" är rime. Ni kan leka med att betona och segmentera orden på detta vis  så att han eller hon lättare kan våga sig på att prova uttala saker.

    Än en gång, förlåt om jag skriver självklarheter för er.

  • BuoBä

    Det låter som att ni redan gör allt rätt, men här är två tips till. 

    Det finns roliga sätt att öva munmotorik, tex blåsa bubblor med sugrör och plocka upp russin med munnen. Googla munmotorik för fler övningar. 

    För TAKK så kan det vara roligare för barnet om man inte bara använder det till "nyttiga" ord utan också till sånt som barnet är intresserat av. Vi lärde oss säkert 20 olika djur, men ditt barn är kanske  mer intresserat av fiskar eller fordon. Vi använde teckensprakslexikon.su.se/

  • Anonym (Rådvill)
    BuoBä skrev 2024-01-26 09:48:31 följande:

    Det låter som att ni redan gör allt rätt, men här är två tips till. 

    Det finns roliga sätt att öva munmotorik, tex blåsa bubblor med sugrör och plocka upp russin med munnen. Googla munmotorik för fler övningar. 

    För TAKK så kan det vara roligare för barnet om man inte bara använder det till "nyttiga" ord utan också till sånt som barnet är intresserat av. Vi lärde oss säkert 20 olika djur, men ditt barn är kanske  mer intresserat av fiskar eller fordon. Vi använde teckensprakslexikon.su.se/


    Tack, bra tanke där om munmotoriken. Ska kolla in länken med!
  • Anonym (Rådvill)
    Tink skrev 2024-01-26 09:14:53 följande:

    Jag är varken lärare eller specialpedagog, så det är bara fråga om tjejgissningar från min sida och ni har säkert tusen gånger bättre koll än jag.

    Men jag vet att det finns flera trappsteg i att lära sig att knäcka koden att kunna förstå hur man pratar. Alla dessa steg behöver tas i rätt ordning, och om något steg blir lite försenat, så hamnar allt efter lite.

    Jag tänker att han eller hon kanske fortfarande inte förstått att språket kan brytas ner, alltså segmenteras, till enstaka stavelser och morfem, istället för att bara vara en lång och obegriplig serie av inflätade ljud.

    Prova med att börja leka med ord, där ni uttalar ord och sedan bryter ner det till stavelser. T ex "kissekatt", "kis-se-katt". Det kan ge en känsla av segmentering, vilket ju är en grundförutsättning för att knäcka koden.

    Ni leker säkert med rim redan nu, men det är väldigt bra att läsa så mycket ni kan där det förekommer rimmande ord, som "hatt" och "katt" eller "hus" och "mus".

    Till sist kan det också fungera att leka med det som kallas "onset-rime", dvs första ljudet i ett ord (onset) som sedan följs av en avslutning (rime). T ex ordet "katt" så är "k" onset och "att" är rime. Ni kan leka med att betona och segmentera orden på detta vis  så att han eller hon lättare kan våga sig på att prova uttala saker.

    Än en gång, förlåt om jag skriver självklarheter för er.


    Fina råd, tack! Kör redan en del segmentering men ska tänka mer på det.


    Rim pratar jag väldigt mycket i, brukar sjungs och lekamed egna hittepåsånger där jag rimmar mig igenom vad vi håller på att göra, just för att sätta orden i ett lekfullt sammanhang med.

  • Anonym (X)

    Låter som ni jobbar på det på ett bra sätt. Fortsätt att läsa, rimma, prata och uppmuntra all kommunikation och alla försök till ord. 

    Försöker barnet använda några TAKK-tecken? 

  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (X) skrev 2024-01-26 12:55:55 följande:

    Låter som ni jobbar på det på ett bra sätt. Fortsätt att läsa, rimma, prata och uppmuntra all kommunikation och alla försök till ord. 

    Försöker barnet använda några TAKK-tecken? 


    Ja, de som används på förskolan.
Svar på tråden Hur främja språk?