• Tivolit

Vi som genomgår IVF 2024

Hej!

jag har en dotter med hjälp av IVF. Hon blev till på första insättningen andra stimuleringen. Vid mitt första äggplock vill jag minnas att vi fick ut 11 ägg 8 mogna. Endast 2 blev befruktade och 1 blev blastocyst som sattes in FET.
    Den gången blev ett minus och läkarna konstaterade att vi behövde göra ICSI.
    Andra omgången gick mycket bättre. 16 ägg ut, 11 befruktade och 8 blastocyst.
    Tyvärr så ?tappades? 2? aldrig hört talas om det. Sjukhuset skulle utreda sig själva efter det och sa att om ingen av dessa blir ett barn kommer du att erbjudas ytterligare ett plock kostnadsfritt.
    jag visste inte riktigt vad jag kände. Blev otroligt förvirrad och ledsen.
    Lyckligtvis blev första insättningen med FET min idag 2 år gamla dotter.
    vi har efter det testat sätta in samtliga 5 kvarvarande ägg och alla har fastnat men behövt avbrytas pga ofostrig graviditet. Otroligt ändå att min dotter var den enda friska av alla och att vi lyckades pricka henne först. Ren slump enligt läkare då man omöjligt kan se om blasto är ofostrig eller inte.
    otroligt tungt har det varit och nu är vi äntligen igång med ett privat försök.
    igår tog jag Ovitrelle och imorgon bitti väntas äggplock. Jag är sååå pirrig, nervös och förväntansfull.
    jag har tydligen svarat bra på gonal f, men är samtidigt livrädd för att det ska bli något problem med att befrukta äggen och få dom att överleva till blastocyst.
    Då jag löper stor risk för att bli överstimulerad så kommer samtliga eventuella blastos att frysas, vilket känns mer än okej. Hoppas bara så innerligt att det blir några.
    Hoppas med detta på att få lite liv igen i gruppen. Är övertygad om att vi är fler som kört igång nu efter sommaren och jag vill gärna dela tankar och känslor med er! Stor kram! 

• Tivolit
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2024-08-27 11:18:19 följande:

Vi håller tummarna för dig. Jag har inge erfarenhet om ivf, min dotter kom spontant trots pcos utan ägglossnin. min oroa är min vikt som var 74kg innan jag blev gravid med dottern men nu 87kg. Det var svår graviditet i slutet och hon föddes via kejsarsnitt på grund av högt blodtryck. Nu när jag började behandling gick mitt hög blodtryck till 150. 

Jag vilar från arbete och det lönar sig och visar att gick ner till 139. 
    hoppas Vi plussar!

Hej sommarbarn! 

åh vad häftigt att det tog sig för dig trots allt!
    Jag har också en del kilo plus efter min graviditet. Jag fick också ett snitt (dock akut pga gallstensanfall och att hon låg tokigt med huvudet). Läkningsprocessen var otroligt lång och svår och hoppas innerligt på en vaginal förlossning nästa gång om jag har turen att bli gravid igen.
    Jag vägde 60kg när jag blev gravid och 93 vid förlossning. Samlade på mig en extrem mängd vätska.
    nu sist på kliniken vägde jag in mig på 66kg före stimulering och just idag hela 69.9. Helt otroligt vad min kropp samlar vatten. lite orolig för att det påverkar mina chanser.. 
    wow.. sjukt! Du gör helt rätt i att lyssna på kroppen och vila!
    Håller mina tummar för att vi båda får ett plus snart! Kul om vi kan följas åt!
    uppdaterar imorgon med hur äggplocket gick :) 
    kram! 

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024