Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Varför vill inte folk få söner??

Jag är redan nu orolig för att inte få möjlighet att umgås nära och ofta med min sons eventuella framtida barn. 

Det räcker ju att läsa trådar på familjeliv för att förstå att de flesta kvinnor idag inte vill ha med sin svärmor i sitt liv. Och jag ser det överallt och även i min egen släkt. Mormödrar får företräde. 

Jag kommer inte göra som min mamma som alltid försökt vara rättvis på alla sätt, inte minst ekonomiskt, trots att svärdottern aldrig varit rättvis mot henne. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Emelie) skrev 2024-01-13 19:57:16 följande:

Tror det handlar om relationen mellan en dotter och mamma

jag tex åkte på resor själv med min mamma sedan tonåren, upp i vuxen ålder. Weekendresor i Europa , längre resor till usa osv. Min bror ville väl bara tills han blev tonåring, sen var det inte så kul längre att åka med morsan på semester.

sen har min mamma träffat mitt barn dubbelt så mkt som hans. Han tar inte barnet och far hem till vår mamma osv, som jag ofta gör. 

finns kanske fler anledningar folk har 

Nej ,han får väl antagligen inte det för barnets mamma. Som inte tycker att farmor och farfar har rätt att träffa hennes barn. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 18:49:58 följande:

Det är det här jsg INTE fattar som ett argument. I både min och min mans familj är sönerna omtänksamma mot föräldrar och far/morföräldrar. Ringer, hälsar på, ser till att barnen får kontakt. 

Men de är också uppfostrade utan fördomen att söner nog inte kommer söka kontakt. Jag tror det blir en självuppfyllelse i det, om man går in med tanken att ens son kommer strunta mer i en än ens dotter sänder man ut de vibbarna och får det resultatet med.

Jag könner en man som är jätteomtönksam mot sin mamma. Men hans fru hatar det och accepterar det inte. Detta tror jag är vanligt.
    Medan mön brukar acceptera och stötta sin fru om hon behöver ta hand om sina föräldrar 
  • TvillingmammaVästgöte
    Zaro skrev 2024-01-13 20:30:17 följande:

Jag uppfattar det som ett västerländskt eller tom skandinaviskt fenomen. På andra håll är det tvärtom. Tror att svenskar är mer stereotypiska än vi vill medge, klart många fostras in i våra könsroller men uppfostran, personlighet, kemi avgör ju också hur mjuka/duktiga barn blir eller hur starkt band mellan barn och förälder blir. Tycker många behandlar flickor som dumma prinsessor och pojkar som att de ibland är större än de är.

Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 21:38:27 följande:
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:24:46 följande:
    Jag könner en man som är jätteomtönksam mot sin mamma. Men hans fru hatar det och accepterar det inte. Detta tror jag är vanligt.
    Medan mön brukar acceptera och stötta sin fru om hon behöver ta hand om sina föräldrar 

Och jag är frun vars man är jätteomtänksam mot sina föräldrar, och jag och svärmor har en fin relation där jag skickar löpande uppdateringar, videos och foton på barnen då de bor en bit bort och tycker det är jättefint  att se mina barns relation till farmor och farfar. Detta då jag själv hade en fin relation med mina farföräldrar.

Det låter toppen. 

Jag är glad för din skull.

Men för många är det inte så. 

• TvillingmammaVästgöte
    Zaro skrev 2024-01-13 21:40:38 följande:

Vi har förresten kämpat som fan för att bli gravida och väntar nu en som. Vi är överlyckliga!

Det tycker jag ni skall vara. Jag är stolt och lycklig över min son, jag också,
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 21:43:46 följande:

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 21:40:18 följande:

Det låter toppen. 

Och det tror jag delvis är pga att man gått in med tanken  stt sonen inte kommer ha den viljan.

Som man sår, får man skörda.

Vi får hoppas att det är så. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 21:43:46 följande:

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 21:40:18 följande:

Det låter toppen. 

Och det tror jag delvis är pga att man gått in med tanken  stt sonen inte kommer ha den viljan.

Som man sår, får man skörda.
    Men det räcker inte att sonen vill.
    Om mamman inte vill att hennes barn skall få umgås med farmor och farfar har hon rött att hindra det, har vi lärt oss i tidigare trådar. 
  • TvillingmammaVästgöte

Men vanligast är väl att familjen umgås mest med mammans ursprungsfamilj och gör kortare och mer pliktskyldiga besök hos farmor och farfar. Så gör i alla fall min bror och svägerska .

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 21:34:14 följande:

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:39:36 följande:
    Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?
    Eller kanske inte gå in med inställningen att han kommer kapa banden med en medan dottern kommer man ha kvar. Det märker barnen och poff så har du skapat den sits du oroat dig för.
    Det tror jag inte är någon risk,  jag står väldigt nära min son. Han är också stark som person så jag tror inte han kommer låta någon styra honom. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det är nog lika viktigt som att stå nära  sin son, att uppfostra honom så att han får stark självkänsla och självförtroende och inte låter sig kuvas av någon, inte ens av sin fru.

Många snälla killar och män blir nog ganska nedtryckta idag tror jag, av feminismen som är dagens ideologi. 

• TvillingmammaVästgöte

Nu kanske detta inte är något man tänker på direkt, men det är större chans att få barnbarn om man får en dotter. Enligt en studie gjord på Stockholms universitet så är 22% av 45-åriga män barnlösa medan bara 13% av kvinnorna. Och denna skillnad är ökande enligt den trend som råder.

Fler kvinnor skaffar barn på egen hand. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-15 12:25:03 följande:

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-15 11:54:56 följande:

Nu kanske detta inte är något man tänker på direkt, men det är större chans att få barnbarn om man får en dotter. Enligt en studie gjord på Stockholms universitet så är 22% av 45-åriga män barnlösa medan bara 13% av kvinnorna. Och denna skillnad är ökande enligt den trend som råder.

Fler kvinnor skaffar barn på egen hand. 

Desto viktigare att uppfostra en bra man då. Intressant ändå om det varierar bland olika kategorier i samhället. De jag umgås med (akademiker i 35-40-årsåldern) är fler kvinnor än män frivilligt barnfria.
    Ja, ju högre lön mannen har ju högre sannolikhet att han blir pappa. Inkomstskillnaden mellan män som blir pappor och dem som inte blir det ökar. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har ju en son och en dotter i tjugoårsåldern  båda är lika underbara ovh mysiga. Sonen är nog ännu lite mer mån om mig som mamma. 

Pojkar mognar oftast lite senare än flickor och han var ju lite busig som liten, men nu är han superlugn och klok. 

Jag älskar båda mina barn och ser ingen skillnad på könen.

Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??