• Anonym (Nf)

Vill ha barn men inte en pojke

Jag är en man på 38 år och har varit tillsammans med min flickvän i två år. Vi har börjat prata om att skaffa barn. Just nu känner vi att vi bara vill ha ett barn. Jag vill däremot bara ha en flicka. Gillar inte tanken på en pojke.

Vad gör man? Kan man optimera chanserna på att få en flicka? Hur? 

• Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke
  • Gullvivor
    Anonym (Nf) skrev 2024-01-11 20:29:10 följande:

Varför hoppas du det? Skadeglädje är den värsta sortens glädje. Du måste vara en vidrig människa. 

Jag har mina skäl till att inte vilja ha en pojke. Ni har också haft preferenser men sen har ni ljugit för er själva för att må bra. Det är helt ok att göra det men döm inte mig för det.

Fast att ha önskemål om kön och att inte vilja ha ett barn med ett visst kön är inte samma sak. Det förstnämnda är inte särskilt ovanligt och inte heller fel. 

Vill man som man absolut inte ha en son så är det nog något som inte står rätt till, troligtvis något som hänt under barndomen. Terapi vore kanske något innan ni skaffar barn. Eller kanske skaffa en katt istället.
  • Anonym (men vi)

Vi ville däremot ha söner. Jag bråkade så mycket med min mamma som barn att jag inte ville ha någon dotter..Min man man ville också ha son/söner för hans papper och han ville uppleva en fader/son relation.

Men vad hände?

Vi fick med tiden två väldigt olika döttrar. De är i tonåren nu och helt underbara. Oavsett skulle jag älskat dem för det känns väldigt självklart att de finns och har en plats på jorden. Det känns väldigt självklara. Vi bråkar inte så mycket.

Så - om du får en son, kan det också vara läkande för dig.

• Anonym (men vi)

..rättelse av text. Min man ville uppleva en son/papparelation eftersom hans pappa gicj bort tidigt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym 666)
    Gullvivor skrev 2024-01-12 09:17:29 följande:
    Fast att ha önskemål om kön och att inte vilja ha ett barn med ett visst kön är inte samma sak. Det förstnämnda är inte särskilt ovanligt och inte heller fel. 

Vill man som man absolut inte ha en son så är det nog något som inte står rätt till, troligtvis något som hänt under barndomen. Terapi vore kanske något innan ni skaffar barn. Eller kanske skaffa en katt istället.
    Det lär få bli en honkatt till ts i så fall....
  • Core
    Anonym (Nugget) skrev 2024-01-12 08:22:12 följande:

Du förtjänar inte ett barn öht TS

Här har vi kvitto på vad som är fel på familjeliv. Så många här inne sitter dreglandes med ögonen i kors, utan förmåga att se ur något annat perspektiv än sitt eget.

Vad vet ni om vilka omständigheter som gör att TS tänker så här? Vad han varit med om eller inte?

Visst är ett sånt resonemang något man behöver jobba med, och kanske behövs ett arbete med sig själv för att utvecklas och se saker på ett annat sätt. Men det ni gör, med ert hat, är att cementera folk i sin uppfattning om att hen har rätt och omvärlden fel.

Visst, ta en diskussion och uttryck din åsikt, men öppna för att mötas i det. En korkad oneliner hjälper ingen.
  • Anonym (Anonym 666)
    Core skrev 2024-01-12 11:59:08 följande:
    Vad vet ni om vilka omständigheter som gör att TS tänker så här? Vad han varit med om eller inte?
    Ja men halledudane stackars ts och hans trauma kring pojkar! Han tycker bara inte om pojkar, det skriver han själv iaf.
  • IceFrappe

Men alltså jag tycker har man så pass mycket trauma att man inte vill eller kan hantera ett visst kön på ett barn då bör man kanske inte skaffa barn alls. Då är det ju uppenbarligen något som inte stämmer och det kan yttra sig på fler än ett sätt. 

som sagt, tycker inte du ska skaffa barn om det är på det viset eller så går du och betalar utomlands för IVF där dem kan ge dig ett visst kön på barnet. lite väl drastiskt. 

dem flesta som gör så brukar oftast ha antal barn av samma kön och sen vill ha något annat, men att man inte ens har barn överhuvudtaget men vill ha barn MEN det ska bara vara ett specifikt kön. Låter inte friskt. 

• Anonym (barn)
    Anonym (Nf) skrev 2024-01-11 19:11:30 följande:
    Vill ha barn men inte en pojke

Jag är en man på 38 år och har varit tillsammans med min flickvän i två år. Vi har börjat prata om att skaffa barn. Just nu känner vi att vi bara vill ha ett barn. Jag vill däremot bara ha en flicka. Gillar inte tanken på en pojke.

Vad gör man? Kan man optimera chanserna på att få en flicka? Hur? 

Om du inte gillar tanken på en pojke så ska du inte skaffa några barn alls. Barnet är inte en leksak som ni beställer, utan en egen person som ni har ansvar för under dess uppväxt. 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Nf) skrev 2024-01-11 21:21:48 följande:
    Gillar inte pojkar. 
    Men du känner ju inte ens den pojken än. 
Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke