• Anonym (Flickmamman)

Sjuåring i "fel" omklädningsrum?

Jag står inför ett litet dilemma gällande barn, simskola och omklädningsrum. Vi har en sjuårig flicka som strax ska börja i simskola. Hon har väldigt långt och tjockt hår, och behöver hjälp med att få ut schampo ur håret och dessutom att torka håret torrt (vi har en halvtimmes promenad från simhallen hem och det är väldigt kallt nu), att promenera med blött hår i -10 är inte ett alternativ).

Är det okej att en sjuåring är inne med pappan i herrarnas omklädningsrum, eller måste jag som mamma ta alla simskolebesök?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 22:06
    Vi har beslutat att fortsätta som vanligt, dvs att barnet går till omklädningsrummet med medföljande förälder. Enligt simhallen gör de allra flesta så också.

• Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?
  • Anonym (J)

Jag har haft liknande dilemma och börjar känna att det inte riktigt känns bra att ha sonen med in till damernas. Särskilt inte under simskola, när många ska duscha samtidigt. 

Vuxna tror jag knappast bryr sig, men kan bli jobbigt med jämnåriga. Men han är för liten för att vilja byta om själv. 

• enmamma

För att 7-åringen ska slippa gå till herrarnas.
    Simmössa.
    Mamma följer med första gången visar hur man enklast tvättar håret?..
    När pappan följer med han han ta med hårtorken och blåsa håret i allmänna lokaler.
    Mössa på vägen hem

• Anonym (Anna)

Finns det inget handikappsrum för bägge könen?

• Anonym (Flickmamman)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-08 16:28:21 följande:

Finns det inget handikappsrum för bägge könen?

Jag gissar att det är familjeomklädningsrum du avser. Det finns ett, som alltid är upptaget. Finns det är det så klart inga problem, men ungefär 40 barn samsas samtidigt i omklädningsrummen. 
    enmamma skrev 2024-01-08 16:27:09 följande:

För att 7-åringen ska slippa gå till herrarnas.
    Simmössa.
    Mamma följer med första gången visar hur man enklast tvättar håret?..
    När pappan följer med han han ta med hårtorken och blåsa håret i allmänna lokaler.
    Mössa på vägen hem

Simmössa går inte på. Hon är allt för håröm. Det saknas också allmänna utrymmen att föna håret i. Det är alltså entré, en liten bänk, en trappa och två enorma omklädningsrum, samt ett litet familjeomklädningsrim. Flickan kan tvätta håret. Men det är så tjockt, att hon inte får ut schampot själv. 
  • Elin pelin

Klart hon kan! Tror de har 8 eller 9års gräns på simhallen här 
    På barnens simskola har pojkar varit med in på damernas upp till ca 8års ålder. Min stora dotter gick med in på herrarnas upp till ca 7 års ålder sedan ville hon inte längre.

• Anonym (r)

Ett skolbarn, inte herrarnas. Att få ur schampoot kan knappast vara omöjligt, testat hjälpmedel? Hårtorka i entren om pappan behöver med.

• Anonym (.)

Ta på mössa ute.
    Duscha hemma.

• Anonym (Nja)

Klart hon kan, men själv skulle jag självklart inte låta en så stor flicka gå in på herrarnas med tanke på gluttande äckelgubbar. Och ja, det finns såna även på badhus!

• Anonym (Nja)

Hon är dessutom gammal nog att själv gå in på damernas!

Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?