Krig i Sverige
Det vill att man ska förbereda sig mentalt, det är inte samma som att de går ut säger att det SKA bli krig.
Sen får man inte glömma bort, att det här såklart kommer från folk som sitter i försvaret. Och det är ifrån en högerregering. Som alltid varit mycket för försvar och att satsa pengar på försvaret. Det här innebär mer pengar till dom. Så de vill nog öka trycket lite. Man får ta det med en liten nypa salt också. Att de är lite oroliga nu innan vi blir godkända i Nato. Som jag personligen undrar, om det ens kommer göra något. Då det redan nu verkar låta diktatorer som Erdogan hålla på hur som helst.
Det, de dessutom ironiskt nog "glömmer" att tala om. Är att Sverige kommer ha en väldigt liten chans att göra något emot Ryssland. Vårat försvar är kraftigt nedrustat. Och de kommer ta flera år att rusta upp. Inte några månader bara. Dessutom finns det ju inte ens skyddsrum åt hela befolkningen. Så vad ska vi rusta för?
Jag är inte speciellt rädd för det , Ryssland har problem att ta Ukraina på naturlig väg. MEN, det som faktiskt skrämmer mig lite. Är att Ryssland har kärnvapen. Det ska man inte glömma bort. De polar dessutom ihop med Iran, som har kärnvapen. Samt allierar sig med Kina och Nordkorea. Det är en farlig utveckling i världen. Det är det här jag tror de vill att man ska ha i åtanke.
Lägg även på att Trump om han vinner. Har sagt att han stödjer ett slut på kriget. Genom att ge Ryssland, det de vill ha. Men Putin gör dig knappast detta besvär enbart för att ta lilla Ukraina. Han har en plan, och det innebär ett nytt Sovjetunionen. Där han vill ha med de skandinaviska länderna också.
Ta det lugnt, det finns inte mycket vi kommer kunna göra i alla fall. Vårat hopp kommer vara NATO. Men jag är skeptisk. De verkar inte sugna på att kriga överlag.