AndreaBD skrev 2024-01-10 10:25:05 följande:
Precis. En del svenskar verkar vara så omedvetna och vad som pågår i världen att skulle bli helt överraskade och inte skulle förstå var det kommer ifrån. Såna människor kan man tuta i vad som helst. De kanske tror då på första bästa konspirationsteori.
Samtidigt som det inte skulle vara överraskande om man hade hängt med. Men det finns tyvärr vuxna som inte har koll. Och då menar jag inte att man måste vara insatt i alla möjliga konflikter i andra länder, men de större sammanhangen bör man känna till - t.ex. att det finns ett visst hot ifrån Ryssland.
Man ser det redan här i tråden att det finns enskilda som verkar tro att det är något som svenska politikerna hittar på. Och det har jag sett förut. Oavsett om det gäller el-priset eller annat - ofta är det globala problem. Vissa tror att svenska politiker kan fixa allt om de bara vill. Sverige är bara ett litet land, vi påverkas mycket av resten av världen.
Javisst, att bara befinna sig i en liten bubbla gynnar ingen. Ta bensinpriset t ex. Kronans värde är lågt, olja är ingen naturresurs i Sverige. Det är inte så enkelt att bara fixa. Finns ett motstånd mot drivmedel som faktiskt existerar i Sverige. Jag gissar att det beror på en yttre påverkan och propaganda som påverkar svensken. För logiskt är det inte att sätta käppar i teknisk utveckling.
Sverige är beroende av globala händelser. Nu befinner sig Europa i krig. Ryssen bedriver redan idag påverkanskrigsföring inom Sveriges gränser. En bättre nationalism behövs. Vi behöver inte antinationalister som "Göran" eller andra (politiker) som försöker splittra landet. Därför är det bra att svenskar får upp ögonen på hotet vi står inför.