Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Krig i Sverige

Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 18:46:07 följande:
    Jag citerar rubriken:

"Alla svenskar behöver agera för att stärka Sveriges motståndskraft ? och det är bråttom, enligt civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M).

? Många har sagt det före mig, men låt mig göra det med ämbetets kraft ? det kan bli krig i Sverige."

Mycket klokt sagt. Kan inte annat än instämma. Som det rysstroll jag är tycker jag att Sverige ska mobilisera för att försvara landet. Vi ska börja på en gång.

Håller med vad någon annan skrev, du är rysstroll eller nyttig idiot. 
    Faktum är att ryssland inte direkt klarat av kriget i Ukraina speciellt bra. 2 år och de har bara kontrollerat 6% mer än innan kriget startade. Och då hade de fördelen med att det var en överraskningsattack. Misstänker att du vill sprida rädsla så ryssland kan göra vad de vill. Men faktum är att många västerländska experter  trodde Ukraina skulle falla på några dagar vid invasionens start så ryssland har ju presterat långt under förväntatningarna. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 19:13:22 följande:

Och till alla rysstroll i tråden så kan ni ju komma ihåg vad som hände med Nazityskland. Det är samma öde som väntar för er. Er attack på Ukraina var oprovocerad, oförättigad och när ni sticker ut hakan så kommer ni att bli sönderslitna.

Ja dagens ryssland är likt dåtidens nazityskland. Mycket krigshetsande i rysk propaganda, användande av förtryckta tyskar/ryssar för att legitimera invasioner och ockupationer, samt upprustning och tal om förlorat imperium som ska byggas upp igen. Vi måste satsa på försvar. Att tvingas vara en del av korrupta ryssland önskar jag ingen.  
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 19:31:25 följande:
    Men suck... Nato varnar för kommande dåliga nyheter. En minister ansvarig för civilförsvar går ut och och säger att det kan bli krig. Slå upp en kartbok...

Vilket av våra grannlämder tror du han åtsyftar?

Hade Ryssland verkligen förlorat i ukraina så hade det inte funnits något hot.
    Så här skriver du 
    "Min egen analys är att det kommer att bli spännande när Ryssland vunnit mot Ukraina och erövrat landet. De kommer då att stå med en arme på omkring 2 miljoner krigstränade soldater och en mobiliserad krigsindustri."

Trots detta ser vi ingen som tyder på en vinst. Som sagt deras senaste offensiver har ju varit rena katastrofer i hur mycket ryskt krigsmaterial som blivit förstört och hur många dödade ryska soldater. Samtidigt har ni rysstroll hävdat i 2 års tid nu att Ukraina har förlorat etc utan några bevis mest massor med meningslöst ordbajs. 

Så klart, de förbereder sig för det värsta och vill ha större anslag. Vilket de borde få, Ryssland är ett oerhört aggressivt land. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (sure, sure) skrev 2024-01-07 19:50:54 följande:
    Försvarsmaktens bedömning är att risken för ett väpnat angrepp mot Sverige är fortsatt låg
    Precis Ryssland har helt enkelt inte kapacitet just nu, de har förlorat för mycket soldater och krigsmateriel i Ukraina. Det kommer ta år att bygga upp igen och med deras åldrande befolkning och låga barnafödande kommer det ta tid. 
    Det viktigaste är att vi inte handlar med dem och gynnar deras ekonomi för pengarna kommer bara gå till att kriga mot oss. 
    Bara Putin har invaderat Tjetjenien, Georgien, Krim och sen resten av Ukraina. Får de chansen kommer de ta den. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 19:59:52 följande:
    Ryssland har förlorat enorma mängder utrustning, så har Ukraina. Även om det inte rapporterats så flitigt om det här i väst. Ukrainas utrustning har varit Natos utrustning.

Problemet är att Rysslands arme är starkare nu än när kriget startade. Ukraina kommer att förlora om inget drastiskt händer som ändrar på ekvationen.

För tillfället har Ryssland i storleksmässigt 1,5 - 1,7 miljoner soldater. De siktar på 2 miljoner. En stor del är vid gränsen mot Ukraina, enbart en mycket liten del är involverade i direkta anfall på Ukraina. Det är vad man kallar taktiska anfall. Handlar om att sätta press. Inte så mycket om att vinna mark. Det skulle bli otroligt dyrt att genomföra stora anfall. De bedriver ett utnötningskrig.

För tillfället så lider Ukrainarna brist på nästan allt. Främst moral, materiel och soldater. Det är dessutom inre konflikter i Ukraina som utvecklas i fel riktning. De länder som stöttat Ukraina har slutat en efter en. USA som stod för merparten av stödet har slutat med allt stöd.

Allt det här vet ministern. Därför säger han vad han säger. Vi är allierade med alla grannländer utom Ryssland. Hade Ryssland varit på väg att förlora hade det inte funnits något hot mot Sverige på mycket länge.
    Och ändå är försvarsmaktens bedömning att risken för krig är liten. 
    Var kommer dina uppgifter ifrån? Du ger inga källor till dina påståenden. För som sagt att Ukraina kommer förlora snart och hur låg moral de har och jada jada jada har ryska troll hävdad nu i två års tid. Varför skulle det vara sant nu? 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 20:10:40 följande:
    Ryssland har en svag arme och svårigheter att stärka denna vilket är anledningen till att man försöker med alla möjliga "lock och påck" för att få in fler i det militära. Ukraina har också svårigheter men detta är ett krig som hade varit över för länge sen om Ryssland haft en kompetent militär och utrustning. Däremot är Ryssland oberäkneliga och kan tänkas slå till mot andra länder än just Ukraina. Allt under deras propaganda och kraftiga censur där man rättfärdigar dessa krig inför sitt folk med löjliga svepskäl.

Det finns dock inget som tyder på att Ryssland är på väg att vinna detta krig. Tvärtom nöter man ut sig själva och startar man fler konflikter riskerar man bara ytterligare bakslag. Återigen se Nazityskland. Det finns väldigt många paralleller att dra mellan Hitler och Putin.
    Uppenbart rysstroll. Faktum är att allt krigsmaterial och elitsoldater som ryssland förlorat kommer ta år att bygga upp igen. Bara den misslyckade offensiven mot Kiev dog tusentals tränade elitsoldater. Alla förlorade stridsvagnar och annat krigsmateriel är tar år att bygga upp vilket också bevisas i att ryssland till och med använder krigsutrustning från andra världskriget och tvingas köpa in material från Iran och Nord Korea för att allt deras skit är slut. 

edition.cnn.com/videos/world/2023/05/08/exp-russian-tanks-clare-sebastian-live-dnt-050803aseg1-cnni-world.cnn
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:13:49 följande:
    Jag har lagt upp en massa länkar tidigare de få gånger jag debatterat. Ni följer dem inte.

Du kan ju förklara varför ministern säger vad han säger?

Enda hotet är Ryssland. Enda sättet Ryssland skulle vara ett hot är om de tror sig vara så pass starka att de kan anfalla Sverige/Nato.

Det skulle de inte vara om de förlorade kriget. Ingen skulle se dem som ett sådant hot heller.
    Ge källor annars är det bara någon som hävdar något på internet. Precis som att det finns UFO eller att ödlomänniskor styr världen. 

Inte alls ryssland kan bara slicka sina sår och bygga upp sitt försvar igen och på så sätt bli ett hot. Vilket föranleder oss att satsa på vårt försvar.

Varför skriver försvarsmakten så här om nu ryssland är så starkt som du hävdar:
    Försvarsmaktens bedömning är att risken för ett väpnat angrepp mot Sverige är fortsatt låg 

www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/forsvarsmakten-i-sverige/sakerhetslaget-i-naromradet/
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:27:03 följande:
    Visst visst, men för att det ska tas på allvar så behövs en arme också. Det är ju den detaljen som inte går i hopp.

Du kan inte förlora ett krig mot Ukraina och sedan direkt efteråt anfalla Nato på något seriöst sätt.

Ändå tycks både Nato och Sverige vara oroliga för just den saken.

Nu lämnar jag det här getingboet!

Allt gott!

//
    Putin
    Ok så massor med extrema påståenden och inga källor och flyr så fort det blir lite jobbigt. Diskussion med rysstroll blir alltid totalt meningslöst. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:39:48 följande:
    Haha, ja det var det jag kände. Meningslöst att argumentera mer, det går i cirklar efter ett tag.

Ge det några månader så kan vi ta en diskussion igen om läget!
    Ger du inte källor till din påståenden så nej tack. Då kan jag lika gärna diskutera om världen styrs av ödlomänniskor. Jag gav dig källor, du gav inga. 
    Det är du som gör diskussionen meningslös. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (sure, sure) skrev 2024-01-07 20:40:10 följande:
    Poängen är att Sverige inte står ensamma, som TS förespeglar. Vi sitter säkra skrev jag, i meningen att ingen kommer ignorera om Ryssland anfaller Sverige.
    Nej det stämmer. Europa är i det här tillsammans. Att tvingas in i korrupta förtryckande Rysslands intressesfär kommer vi alla förlora på och tillsammans är vi starka. Ryssland ekonomi är i nivå med Italiens och vi har betydligt mycket större befolkning i Europa, en annan viktig faktor är att ryssland står utan vänner.    
  • Anonym (Mm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-07 20:54:43 följande:
    Ryssland har dock vänner. Kinas president sa nyligen att Kina och Ryssland har nu stärkt sina band. Ryssland har också goda relationer och samarbeten med Iran och Nordkorea. 
    Kina vill nog mest ha tillbaka yttre Manchurien som Ryssland annekterade och utförde etnisk rening. Exempelvis har Kina ändrat sina kartor och tagit bort de ryska namnen och ersatt dem med sina ursprungliga kinesiska namn. 
    asiatimes.com/2023/02/chinas-ironic-reticence-on-land-grab-in-ukraine/

Personligen tror jag inte det är en riktig vänskap utan mer son när nazityskland och sovjet var allierade och invaderade Polen tillsammans. Passar för tillfället men håller inte på sikt.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:01:56 följande:
    Okej, här har du lite länkar. Något säger mig att du är helt ointresserad av allt som inte följer ditt eget narrativ.

www.youtube.com/@DefensePoliticsAsia - Neutral
    www.youtube.com/@WiU - Pro Ukraina men objektiv, väldigt duktig. Har historiskt "gissat" väldigt rätt på mycket.
    www.youtube.com/@WeebUnionWU - Neutral (Dansk entusiast)
    www.youtube.com/@OsterreichsBundesheer - Strateg inom Österrikiska militären. Berättar även lite om den teknologiska utvecklingen som skett i kriget. Och ger statistik.
    www.youtube.com/@militarysummary - Pro Rus, väldigt regelbundna rapporteringar 2ggn om dagen. Alla påståenden kommer med bevis. Väldigt bra för att följa daglig utveckling på fronten.
    www.youtube.com/@RedEffectChannel - Expert på pansarvagnar.
    www.youtube.com/@CovertCabal/videos - Killen räknar pansarfordon som återstår i ryska lager via satellitbilder. (ledtråd det finns mycket kvar)

Pansarvagnarna åker fram och tillbaka till fronten. En utslagen pansarvagn (på båda sidor) kan ofta lagas. De bärgar dem till reparationscenter där de lagas, sen ut till fronten igen. Det där är lättare för ryssarna än för ukraina. Ryssarna har mer enhetlig utrustning, sen regnar det inte missiler över Ryssland på samma sätt som över Ukraina.
    Tack för massor med ryska propagandakanaler på youtube. 
    Jag kan ju bara länka till youtube kanaler som håller på Ukraina. Totalt meningslöst. 

Faktum kvarstår att många pansarvagnar går helt förlorade och går inte att laga, människor går oftast inte heller att laga så att ni förlorar mängder med krigsmateriel går inte att frånkomma. Eftersom ni ryska propagandister ville ha det här kriget tycker jag du själv bör anmäla dig till fronten med tanke på hur ni så desperat söker soldater och även letar utomlands. Hade ni haft så mycket soldater som du hävdar hade ni inte sökt efter soldater utomlands. 

www.theguardian.com/world/2024/jan/05/nepal-bans-citizens-from-working-in-russia-or-ukraine-after-deaths-in-military 

www.voanews.com/a/cuba-says-trafficking-ring-aimed-to-recruit-cubans-for-russia-s-war-in-ukraine/7254703.html
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:26:24 följande:
    Tog det dig 18 minuter att gå igenom alla länkar och undersöka deras rapportering och komma fram till att de är rysstroll?

Jösses...

Som jag sa tidigare. Helt meningslöst att länka källor. Ni tittar ju inte på dem.
    Nej jag kommer inte lägga flera timmar på att titta titta på massor med youtube klipp från personer jag inte vet vilka de är. 
    Skicka riktiga källor, hur svårt kan det vara? 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:26:24 följande:
    Tog det dig 18 minuter att gå igenom alla länkar och undersöka deras rapportering och komma fram till att de är rysstroll?

Jösses...

Som jag sa tidigare. Helt meningslöst att länka källor. Ni tittar ju inte på dem.
    För övrigt fick jag inga svar på varför ryssland så desperat söker soldater utomlands om ni nu har en så pass stor arme att ni kan invadera övriga europa efteråt vilket du hävdar. Undviker du frågan eller?

Och jag gav dig källor och inte massor med youtubeklipp från personer som hävdar saker. Hade du själv brytt dig om sanning hade du tagit reda på var personerna i klippen fått sin information och isf länkat dem till mig. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:32:11 följande:
    Jag är glad att jag inte var din körskolelärare.
    Vilket fantastiskt argument. Tack så mycket. Du bidrar verkligen till en givande diskussion. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 21:32:16 följande:
    Han har inga riktiga källor och hade Ryssland varit en stormakt att räkna med hade de som sagt redan tagit Ukraina. Putin förlorar greppet över sitt folk och lider av vanföreställningar om att återställa ett ryskt imperium. 
    Du har så rätt. Jag ska sluta lägga tid på honom, det är bara helt meningslöst när hans källor är youtubeklipp som använder källor som han inte alls har koll på.  
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:32:11 följande:
    Jag är glad att jag inte var din körskolelärare.
    Körskolelärare? Är det fel i ditt översättningsprogram från ryska till svenska eller?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:48:23 följande:
    De har källor på allt... Men du brydde dig inte ens om att titta. Om du inte ens kan titta på sådant du inte gillar. Hur upptäcker du att du har fel?

Du gav mig några tidningsartiklar från en tidning som bara rapporterar åt ett håll. Viss skillnad mot att följa en lägeskarta dag för dag där varje ändring fram och tillbaka görs efter fotodokumentation som har lokaliserats i tid och rum.

Båda sidor släpper nämligen enorma mängder med filmer från sina drönare. Sen finns det folk som analyserar dessa. Försöker avgöra vart filmen är tagen, när den är tagen osv. En film från en ukrainsk drönare som anfaller ryska trupper på ett ställe kan exempelvis berätta. Dels om anfallet. Men även var ryska trupper befinner sig. Och vise versa. Då kan du följa hur fronten utvecklas.
    Du har ju inte ens själv kollat på deras källor för isf hade du länkat dem till mig istället för att länka mig timmar med klipp från youtube. Det är du som  tror på det som följer ditt narrativ utan att bry dig om källor finns överhuvudtaget.  Totalt meningslöst om man är ute efter sanning. Ja de släpper mängder med filmer med drönare men de gör också urval över vilka filmer de väljer att visa. 

Så du menar alltså att representanter från Nepals och Kubas utrikesdepartement ljuger när de säger att ryssland försöker rekrytera deras medborgare till kriget. Ok, bra argument där. Allt som inte passar ditt narrativ är lögn.  

• Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:52:42 följande:
    Nä, du blundar och säger att det du inte sett är fel. Kallar mig för saker, ger mig epitet osv.

Det är en envishet som gör att du inte tar in ny information. En usel elev i alla former av utbildningsförfaranden.

Hade du tagit del av informationen och sen sagt att du tycker annorlunda, då hade det varit en annan sak.
    Köper inte din save. Ingen i sverige använder "Jag är glad att jag inte var din körskolelärare." i en sådan situation. 
    Att det finns ryska troll som sprider desinformation är väl belagt och på sättet du använder svenska språket har jag goda grunder för min anklagelse. Ta av dig offerkoftan.  
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 22:00:49 följande:
    Ja, det blir spännande... Lite mörk ironi i det hela också.

Det faktum att jag anser att vi borde mobilisera borde kanske ge en fingervisning vems sida jag står på.

Du måste skilja på min vilja att korrekt bedöma läget och vems sida jag står på i ett krig mot Ryssland.
    Yeah right- Är det din körskollärare gett dig inspiration till dessa visa ord eller?
Svar på tråden Krig i Sverige