Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Föda stort barn / makrosomi

1. Hur gick förlossningen till?
    Akut snitt
    2. Vilken region bor du i?
    Stockholm
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    Två barn, ett över 5kg och ett några hekto "lättare"
    4. Har ni stora barn i släkten?
    Nej inte innan jag fick min första. Men jag har syskon som också fått stora barn (vi är helsyskon och var normalstora allihop) så vi kanske är en sån generation. 
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Nope
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    1,75 lång, gick upp 14kg varav bebisen vägde 5kg.
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    Inte alls, inte förrän han var född
    8. Vilket år var detta?
    Han går i gymnasiet nu
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Helt normal, åt som jag brukar.

• Anotherone
    19977 skrev 2024-01-05 20:34:15 följande:
    Blev det akutsnitt med båda barn? Pga storleken? Hur startade förlossningarna?

Okej, du gick inte upp särskilt mycket i vikt, så storleken på barnet borde inte hängt ihop med det kan man ju tycka. Så intressant att jämföra våra olika situationer. Jag vill så gärna hitta ett svar på vad anledningen är till att min dotter blev så stor, men det är ju inte det lättaste hehe. Tack för att du delar med dig!
    Den första blev akut snitt, främst pga storleken skulle jag tro. Han kom helt enkelt inte ut. Andra ville de att jag skulle föda vaginalt. Jag upplever inte att man skötte värkstimulerande dropp på annat vis än första gången  (dvs med hänsyn till att jag redan fött med kejsarsnitt en gång) utan man körde på. Tills det slutade med urakut snitt pga livmoderruptur. 
    Jag gick faktiskt upp lite mer med andra barnet, trots att han var mindre. SF-måttet var samma. Jag tror det är svårt att hitta exakta svar, men det är spännande att försöka hitta gemensamma nämnare
  • Anotherone
    19977 skrev 2024-01-06 09:38:38 följande:
    Ojdå! Blev det livmoderruptur? Hur Har det gått för dig med det efteråt? Löste sig allt vid snittet så de sydde ihop livmodern? Förlorade du extra mycket blod pga detta? Vad läskigt?. Jag har läst att man oftast vill undvika värkstimulerande dropp vid igångsättning efter att man gjort ett tidigare snitt just pga att risken för livmoderruptur ökar då.

Hur upptäcktes livmoderruptur vid förlossningen? Gjorde det extra ont för dig?
    Jag fick behålla livmodern, de lyckades lappa ihop den. Samtidigt avråder de bestämt från att jag blir gravid igen, det skulle bli en enorm högriskgraviditet. Så de hade väl lika gärna kunnat ta bort den. Och fler barn vågar vi inte skaffa så det hade inte varit någon förlust. 
    Jag hade ju också både läst och uppfattat att man inte skulle driva på en igångsättning eller en förlossning med så mkt värkstimulerande på nån som är tidigare snittad men jag uppfattade som sagt ingen skillnad. Man upptäckte detta precis i sluttampen när jag var fullt öppen. Då började jag störtblöda och fick sjukt ont. Magen ändrade också form. Bebisen var medtagen men repade sig fort, tack vare att kompetenta läkare fanns på plats. Jag själv blev sövd.
  • Anotherone
    19977 skrev 2024-01-06 11:13:13 följande:
    Fy vad obehagligt. Vad tråkigt att det blev som det blev? Tur att allt gick bra för både dig och bebben trots allt! Ja jag har också läst mig till att en igångsättning efter kejsarsnitt generellt sett är en dålig idé, men att det kan funka ganska bra ändå om man enbart använder sig av mekanisk igångsättning och kör ballongkateter eller tar hål på hinnorna typ. Men just tabletter eller värkstimulerande medel som ju är syntetiskt oxytocin är en dålig idé. 
    Ja det var ju det jag hade hört också. Men som sagt, jag upplevde ingen skillnad i hantering. Och av journalerna att döma kan jag varken se någon anmärkning om att gå varsamt fram eller att det skiljer sig i hur man administrerat själva dosen. Man körde på rätt hårt. Så här i efterhand borde jag ha anmält (det var mer som inte sköttes helt rätt under den förlossningen) men när man är i chock över att nästan ha dött så har man liksom fullt upp med att försöka läka det.
Svar på tråden Föda stort barn / makrosomi