Avundsjuk på min storasysters barn
1. Jag hade velat förstå varför min äldsta dotter inte har större egenvärde och självrespekt än att hon blir gravid utan att ens veta med vem? Vad gick fel?
Utan ett starkare jag och fungerande självbevarelsedrift kommer hon inte att kunna göra bättre val. Nu verkar hon ha agerat som om alla i världen som vill något med henne har rätt att få som de vill oavsett vad det kostar henne?
Varför känner hon sig inte mer älskad? När började hon tvivla på sin förmåga att klara sig i livet?
2. Dotter 2 låter mest lat. Det finns ingen som kan välja att bara jobba med en hobby, vid 25 ska man absolut betala för sig hemma om man bor hemma eller så får man ta vilket skitjobb som helst för att kunna bo någon annanstans.
Sätt er ner och gör en tidplan för hennes utflytt och en budget för att stå på egna ben.
Vår son studerar och han betalar 4250kr/månad av sitt studielån till oss.
Det är billigt med dagens matpriser, 2024 ska han flytta ut och klara sin egen ekonomi.
Skäligt belopp närmar sig 7000 kr/mån enligt senaste reportage här, använd gärna det i diskussionen med hemmaboende barn:
sverigesradio.se/artikel/barnen-ska-betala-chockerande-summan-aldrig-i-livet
3. Sonen samma sak- en plan för jobb och utflytt, att bara gå och slacka är inget val som finns.
Om inte ni föräldrar curlar vidare, förstås. Och då får ni faktiskt skylla er själva.